Gå til innhold
Arkivverket

[#19453] Berg Auensen Haneborg g.m. Ingrid Olsdatter Ullerud


Gjest Lill Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill Hansen

Berg Auensen f ca 1631, gift med Ingrid Olsdatter Ullerud. De bodde først på Haneborg søndre men flyttet senere til Bergerud under Hoggrum.Ønsker opplysninger om henne, født, viet, død, og hvem som var hennes foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Det var skifte etter Ole Halvorsen på Ullerud i Aurskog 17. september 1686, og det oppgis da at han døde i juni samme år. Hans enke var Åse Jonsdatter; de hadde ikke barn i live. Med første – ikke navngitte – kone hadde Ole to barn: Anbjør Olsdatter, død etter ekteskap med Arne Holm i Høland (fem barn), samt Ingrid Olsdatter, gift med Berg Haneborg.I ”Aurskog og Blaker”, b. 1, under Ullerud, er ikke Ole Halvorsen omtalt (her mangler omtale av brukerne fra 1666 til 1690-årene). Jeg anser det imidlertid som sannsynlig at han er den Ole Halvorsen, født ca. 1609, som kom til Våler i Aurskog omkring 1650, var her ennå i 1664/66 og var flyttet herfra innen 1671 (b. 1, s. 283). I 1666 nevnes en sønn: Siver Olsen, født ca. 1659; han kan jo være av ekteskapet med Åse Jonsdatter og er død før faren (i fall denne virkelig er Ole på Ullerud).På bakgrunn av at Ingrid Olsdatter hadde barn født fra ca. 1664 til ca. 1681, er hun sannsynligvis født tidlig i 1640-årene, og hun var altså i live i 1686.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Hansen

HeiTakk for svaret.Har et spørsmål til:Auen Bergsen Haneborg var gift med Rønnaug Amundsdr.Det står i Bygdeboken : Kan hende g. m. Rønnaug Amundsdr Stemsrud, Grue.Da boken er skrevet for lenge siden, er det nå bekreftet hvem hun er ?Mvh Lill Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Jeg mener du finner mer om Berg og kona hans, Rønnaug Amundsdatter, i Romerike ættehistorielags årbok, bind 3 (hefte 1). Mitt eget eksemplar er dessverre utilgjengelig så jeg kan ikke gi nærmere informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Hansen

Hei og takk !Har fått denne opplysningen at mine aner er å finne i disse årbøkene fra noen andre også.Kontakter dette historielaget .Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.