Gå til innhold
Arkivverket

[#19456] Mindre kjent mikrofilmet arkivmateriale


Gjest Henrik Andreas Eddie
 Del

Recommended Posts

Gjest Henrik Andreas Eddie

Oppdaget at en del arkivmateriale er mikrofilmet av andre enn Riksarkivet, blant annet tingbøker/domsprotokoller for Stjør og Verdal. Dette har såvidt meg kjent ikke Riksarkivet oversikt på og er sannsynligvis også ukjent for mange brukere. Når slikt allikevel finnes, ville en oversikt være til god hjelp. Vet noen mer om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

I forbindelse med dette, kan jeg opplyse om at Riksarkivet for tida mikrofilmer tingbøker fram til ca. 1800. For tida holder de på med materiale fra Statsarkivet på Kongsberg. For Vestfold sin del, som jeg kjenner best, vil dette bety enormt mye, ettersom tingbøkene derfra hittil bare har vært filmet fram til ca. 1700. Også 'huller' før 1700 vil bli dekket, f.eks. tingboken for Arnadal skiprede 1665.Bruksfilmer vil, så vidt jeg har forstått, bli tilgjengelige i løpet av våren.(De tingbøkene fra Vestfold som tidligere har vært filmet, ble ikke filmet av Riksarkivet, men av mormonerne. Riksarkivet synes likevel å ha oversikt over dette. Uansett kan vi vel nå forvente at oversiktene blir oppdaterte!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Håper virkelig at noen vet mikrofilmnummer på tingbøker og domsprotokoller for Stjør-og Verdal. Jeg skulle også ønske at militære ruller for dette området var mikrofilmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det finnes en fin serie med militærruller for Stjørdal og Verdal og andre trønderbygder fra 1700-tallet i Kommanderende General I, men disse er ikke filmet. (Jeg brukte dem i fjor.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henrik Andreas Eddie

Oppdagelsen ble gjort av en slektsinteressert slektning fra USA på privatbesøk i Trondheim.Og Statsarkivet der bekrefter at filmingen ikke er utført av Arkivverket, men av N-Trøndelag fylkesbibliotek som har brukskopier av disse: Stjør- og Verdal tingbøker 1814-1849 (10 ruller)og domsprotokoller 1848-1858 (1 rull. Kan også kjøpes! Det store spørsmål er; finnes mer filmet av lignende art i Norge ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til ToreDe finnes vel på Statsarkivet i Trondheim. Jeg spurte etter noen militære ruller for Stjørdal og Frosta der en gang for tiden rundt år 1800 + noe før og noe etter, og de sa rett ut at de ikke hadde system slik at det var mulig å finne dem frem. Den gangen var jeg jo ute etter å finne fødested på noen av mine aner, og de påsto også at det ikke står fødested i disse rullene. Nå vet jeg ikke om det er snakk om de samme rullene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Militærrullene for Stjørdal og Verdal og de andre trønderbygdene (f eks Gauldal) fra 1700-tallet, som ligger i arkivet etter Kommanderende General I, ligger i Riksarkivet. Veldig informasjonsrikt kildemateriale, bl a med opplysning om alder og bosted, samt kvarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.