Gå til innhold
Arkivverket

[#19458] Barnefar stakk til USA,Hjelp til å finne den fanten.


Gjest Sigbjørn Sandsmark
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Er det noen som kan finne spor etter han i for eksempel folketellinger? Se Lenke Han ble far til et guttebarn samme år som han reiste. Mvh Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Sigbjørn - mener det var den 'fanten' jeg lette etter (litt overfladisk) for noen dager siden, uten å kunne finne ham. Du nevnte han i et tidligere innlegg, ikke sant? Skal gå litt grundigere tilverks, men det blir ikke før i morgen.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei igjen, Sigbjørn -Dette ble dessverre negativt, - han har gjemt seg godt denne luringen.Jeg har nå søkt i 2-3 timer og gjennomgått 1900, 1910, 1920 og 1930-Census samt div. dødsregistreringer m. v. uten å finne det minste spor etter ham. Har benyttet Sandmark/Sandsmark/Tobias* som etternavn og Thorvald/Torvald/Andreas/Andrew o. l. som fornavn uten å få noen treff på noen person med norsk opprinnelse og med fødselsår ca. 1874.Så også på disse 'Land Patent' - databasene, den canadiske og den amerikanske, men ikke noen å finne der heller.Jeg får bruke de frasene som man benytter seg av når man ikke klarer å lokalisere den man søker: Døde han før 1900? Slo han seg ned i Canada, - eller kanskje han dro 'til sjøs'? (Og jeg kan jo selvfølgelig ha oversett ham i tellingene, den muligheten er jo selvsagt alltid tilstede).Kanskje andre kan gjøre et søk? (Laila og Hans ?)Et lite halmstrå vi kanskje kan klynge oss til kan gjenstå, men det beror på at du kjenner til navn på familie av Thorvald som emigrerte før ham, og som det kunne være naturlig for ham å bo hos. Da kunne jeg sjekke hos disse.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Det er vel ikke sikkert han var en 'fant' som stakk av.Særlig hvis det var lang tid mellom avreise og nedkomst behøver han (eller moren for den saks skyld) ikke ha visst at hun var gravid engang da han dro.En annen tanke er at han kan ha vært en som det var greit å 'skylde på' fordi han hadde reist til Amerika og ikke kunne forsvare seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Takk for hjelp! Jeg vet ikke dato for da sønnen ble født men han kalte seg TORVALDSEN Karl Andreas etter sin far, og det kan jo tyde på at det slett ikke var noen'fant' som var bortløpen.At jeg brukte utrykket 'fant'i overskriften var fordi at den skulle bli lest. Mor til barnet Marta Elisabeth Knutsdatter var betydelig eldre f,10 mars 1863 i Karteid Fjeldberg Hordaland,og Torvald var dreng på gården-.Da det kun er opplysninger fra kirkeboka som er brukt i utvandrerlisten fra Stavanger er det umulig å vite når han reiste og hvor hen. Der var slekt herfra Bakke i VA til Torvald i Minn,Wic og NY uten at jeg nå kan si nøyaktig hvor,muligens i Dakota også. Skjebnen til Torvald Andreas søsken kjenner jeg ikke utenom at der eksisterer et foto av hans bror Bernhard og det tror jeg er tatt i Haugesund. Mvh Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Ler

Er det sikkert at han reiste til Amerika? Har du sjekka hva som står i kirkeboka?Hadde et lignende tilfelle med en bror av oldefaren min. Han forsvant også etter å ha fått et barn utenfor ekteskap. I bygdeboka står det at han emigrerte til Amerika, og etterkommerne hans har også alltid blitt fortalt det. Men nå viser det seg at han reiste til Nord-Trøndelag og slo seg ned der.Din 'fant' er riktignok nevnt i emigantlista, men er det bare utvandrere til Amerika som er nevnt der? Han kan jo også ha kommet tilbake.Hilsen Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Reagerer sterkt på bruken av ordet fant her i artikkelen. Artikkelforfatter har brukt dette for å vekke oppmerksomhet. Hvorfor? Vet han ikke at det er ganske mange mennesker i Norge i dag som fortsatt opplever store problemer fordi de er fanter, tatere, splint, reisende? Synes artikkelforfatteren burde tenke litt mer på alle de av romanifolket som har lidd grusomt i flere århundrer og be oss om unnskyldning.Ville han for eksempel brukt ordet nigger, svarting eller lignende i en overskrift?mvh Terje Rehn Holm-Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Ler

Fant er vel et gammelt norsk ord som har flere betydninger? Og sjøl om det har vært brukt som betegnelse på romanifolket, så kan jeg ikke se noe galt i å bruke det i andre sammenhenger.Jeg tenkte i hvertfall ikke på romanifolket da jeg leste dette innlegget. Og siden svarting ble nevnt her, så brukes vel det ordet også av og til i andre sammenhenger enn som betegnelse på en mørkhuda person, uten at noen reagerer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Fant (norsk = landstryger, forarmet person), i n. dial. ogsaa ung mand, trodsig knegt, spøgefugl. (Kilde: Etym. ordbog over det norske og det danske sprog.)Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Til Terje. Har det inntryket at det er populært nå for tiden å lyge på seg tittel som romani.Til det kan jeg nevne at det som Jonny Mydlan(han er vel ekte 'fanteprest') oppgir på hjemmesiden av romanifolket er nå endel tjukkt bondeblod,for eksempel stammor til Elsafolket som hette Elsa Kvidingen og var fra Lund i Rogaland. Det er vel oppførselen til folk og ikke avstamningen som betyr noe,og da kan jeg ikke skjønne hvorfor jeg ikke skal bruke fant på en som sansynlig stakk fra farskapet og i tilleg er av tjukt bondeblod så langt som kirkebøkene forteller. Forøvrig så ligger man som man reder!!!!Og at slik en VG overskrift virker ser man jo av lesertallet. Mvh Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Erik Andal

Som den trønder jeg er, er en fant en luring. Å blande Romanifolket, svartinger og annet inn her, er kverulering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Jeg gikk inn på Rootsweb/Ancestry.com og tasta inn Thorvald Sandsmark.....Fikk en match på det i registeret for 'Birth, Marriage & Death Records' men er dessverre ikke medlem der og fikk derfor da ikke sjekka opplysningene. Er det noen der ute som kan sjekke den opplysningen for Sigbjørn???mvh Mette Værnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Kristin elvsveen

Den Thorvald Sandsmark som Finnes på Ancestry.com er født 31 mars 1887, så det spørs om det er rett mann. Man vet aldri med årstall i de amerikanske census og SSDI.Ann Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Takk for dere hjelper å lete.Den Torvald som er født 31 mars 1887 er nok ikke den rette(7 av 9 brødre reiste til USA),hans patronymikon er Andreassen og var fra nabobruket til far til den'bortløpne'.I kirkeboka for Haugesund har jeg ikke gjennomgått rubrikken for døde,det er jo den muligheten også at han har blitt død før utreise. Mvh Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Sigbjørn Sandsmark

Nå har jeg foto av den 'bortløpne' Torvald AndreasFotoet er tatt av fotograf Leeds Colombia ST Brooklyn NY USA. På fotoet er der også en bror,de kan vel være ca 30 år eller deromkring. Er der noen som kan finne noe mer?MVH Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.