Gå til innhold
Arkivverket

[#19460] Ole Sletmoen, Marie/Minnie Fagerlie - Vågå til Minnesota


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Finnes det en bygdebok for Vågå, eller kan noen hjelpe meg videre med disse?Ole Sletmoen var født 28.3.1870, og døde i Becker county, MN 3.10.1911. Minnie Fagerlie, kona, var født 30.10.1871 og døde 29.12.1911 i Becker county. Har funnet dødsattestene, uten at de gir noe mer info.Jeg har ikke klart å finne emigrasjonen deres, men jeg vet at onkel til en av dem (sannsynligvis M) er Jacob Olsen Fagerli f. 1837 i Vågå [url="http://www.rootsweb.com/~mnwilkin/bios/1904-f.htm#3>Lenke.Her er familien til Jacob i 1865: Lenke Her var disse barna: Jacob f. 1837, Kari f. 1839, Marit f. 1841, Anne f. 1844, Guttorm f. 1847, Ragnhild f. 1851, Oline f. 1855, og en til.Her er hans emigrasjon, med første kona noen linjer lenger nede: LenkeHer er han i 1880:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Og for sikkerhets skyld: Er det foreldrene til Ole og Minnie du er ute etter? Selv har jeg bare kirkebøkene 1894-1939 hjemme, men der kan jeg kanskje nå dem via ekteskapsinngåelsen.Fylkesarkivet i Oppland har normalt en del kirkebøker liggende tilgjengelig på nett, men de databasene er p.t. ute til korrektur.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Rune,All hjelp er god hjelp her! Jeg har ikke patronym på noen av dem, og derfor ingen kjennskap til foreldrene. De er født etter 1865, og forlot landet før 1900, såvidt jeg vet... Ekteskapsinngåelsen vil sikkert gi en god pekepinn videre!Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Heidi -Jeg forteller deg kanskje noe du allerede vet, men tar det med:Ifølge 1910- Census immigrerte Ole i 1890. De har da (i 1910) barna Chrystal A. 9 år, Gladys M. 6 år og Orville på 3 mnd.Denne Orville døde 11. mars 1995 med siste oppholssted Audebon, Becker.I 1930- Census finner vi Orville (med etternavn indeksert som 'Sletmsen') boende hos Adolph Fagerlie i Seattle, King, WA. Orville er da innført som Adolphs nevø, og følgelig er vel Adolph da en bror av Minnie?Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei,Dette visste jeg ikke! Takk skal du ha! Jeg har verken sett 1900 eller 1910-census. Jeg forsto at han vokste opp hos Jacob Olsen Fagerli (der er han i 1920), men han har altså flyttet med en av hans sønner... Stemmer det at denne Adolph er født 1892?Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Adolph er i 1930 37 år, f. i Minn., farmer, gift 26 år gammel med Catherine 30, f. i Minn. av foreldre f. i Tyskland. De har sønnen Woodrow på 10 år boende hos seg.Ole Sletmoen jobbet som 'Mail Carrier - Rural Route' i 1910. Han og Minnie hadde vært gift i 10 år. Hun hadde født tre barn.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Nå lanserer jeg en teori:Minnie R. er datter til Jacob Olsen Fagerli i første ekteskap.Jeg vet Jacob han hadde en datter, Minna Fagerli, som var åtte år i 1880-census for Oak Lake, Becker county, Minnesota. Hun var født i Minnesota etter at familien emigrerte i 1870. Minnie Fagerli som var gift med Ole Sletmoen var født 1871 ifølge gravstøtten hennes. Og census sier hun var født i Minnesota. Dette er kanskje tilfeldig?Dette at Orville vokste opp hos sin grand-onkel Jacob Fagerli er kanskje bare 'hear-say', altså at Jacob faktisk var hans bestefar og at han siden bodde hos sin onkel Adolph?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg har sett på barna til søsken av Jacob Olsen Fagerlie, men finner ingen kandidater som kan passe med hverken Ole eller Minnie med tanke på at Jacob skulle være onkel til èn av dem.Derimot ender jeg opp med at Jacob må være far til Minnie, i sitt første ekteskap med Inger Marie Engebrethsdtr. Engen. Jacob og Inger Marie ble som kjent gift i 1867, og fikk to barn før de emigrerte. Den første sønnen døpt Ole i 1868, døde 5 mndr gammel. Den andre sønnen f. i 1870, ble også døpt Ole. Han må ha vært bare spebarnet da han fulgte med foreldrene til USA. Så må Jacob og Inger Marie ha fått Minnie en stund etter at de kom over, rimeligvis ikke før i 1871.I biografien omtales Jacobs datter 'Mena'. Hun og storebroren Ole ble satt bort til venner av faren i en periode, og jeg tror hun er identisk med henne: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=MINN1880&variabel=0&postnr=480&fulle=true&spraak=n>LenkeMinnie ble altså født i USA, hvilket tellingen også bekrefter, trolig i Minnesota, og opplysninger omkring hennes fødsel/dåp bør finnes i arkiver der.Broren Ole finnes her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Takk for at du tok deg tid til dette, Aud! Dine funn støtter min teori om at Minnie Fagerli, som ble gift med Ole Sletmoen er identisk med Minna Jacobsdatter Fagerli. Vil tro at vigselen dem imellom ville gi navn på foreldrene som bekreftelse på dette. Men hvordan finne tak i kirkebøker for Becker County 1899-1900? Eventuelt også dåpen til Minnie i 1871-72.Så gjenstår det å finne Oles emigrasjon i 1890. Og et annet spørsmål er denne kisten, med inskripsjonen 'Marie Fagerli 1899. Rushforth, Minn. Via McGregor, Ia. US.' Er det en brudekiste eller en 'koffert'? Og er Marie identisk med Minnie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hvordan er det med US-census for 1890 og 1900, igjen? Jeg måtte vel sjekke Audubon, Becker county, MN, og evt. Rushforth, MN, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Se på han her: LenkeKanskje noen med adgang til opplysninger om folk i Rendalen kunne sjekke om denne Ole Sletmoen emigrerte til USA rundt 1890?(PS: Jeg har ikke særlig erfaring med søk i amerikanske arkiver, så det håper jeg du får hjelp til av andre.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Vet du, jeg tror du har truffet blink! Takk!På Familysearch finner jeg ham døpt: Ole Olsen f. 28.3.1870, døpt 19.6. Det er jo rette fødselsdato!Men noen emigrasjon har jeg ikke funnet enda. Kanhende noen med opplysninger om Rendalen ser dette, som du sier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei igjen, Heidi -Angående tellingene, så er 1890 Census oppbrent (bare en liten del av den ble reddet), - 1900 Census kan du abonnere på hos Genealogg.com, men den er noe 'treig' å søke i.Etter en rekke forsøk på å finne Ole og Minnie i 1900 fikk jeg endelig et treff da jeg søkte på 'Sletmon' :Lived in: White Earth Indian Reservation, Becker MN.Ole SLETMON f. mars 1870, leier en farm og bor sammen med kona Minnie f. nov. 1871.'Adopted Daughter' Mannie A. Oleson f. juli 1893 (Glemte å ta henne med i 1910).'Brother' Ole J. FARGERLIE f. juni 1870 i Norge, ugift, imm. 1873.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Du er jo helt super, Arne! Takk for at du tok deg tid til å søke. Dette bekrefter jo hele teorien: Minna/Minnie Jacobsdatter Fagerli var gift med Ole Sletmoen, og hadde broren Ole Jacobsen Fagerli.Jeg vil fortsatt prøve å få til en 'look-up' på vigselen og dåpen, for bekreftelsens skyld. Og jobbe videre med Ole Olsen Sletmoens emigrasjon i 1890. Og denne kisten, da, med inskripsjonen 'Marie Fagerli 1899. Rushforth, Minn. Via McGregor, Ia. US.' Er Marie identisk med Minnie - kanskje vi igjen må til dåpen. Døpenavnet var kanskje Marie, men kallenavnet Minnie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg sliter skikkelig med å finne Ole Olsen Sletmoen (fra Engerdal/Rendalen) emigrert. Noen som har bedre dreisen enn meg?Er det kanskje også noen som har en idè om hva slags kiste den omtalte kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg foreslår at du lager en ny forespørsel her på webdebatten, der du fokuserer på Ole Sletmoen, Rendalen (el. Engerdal ?) i Hedmark, og ber om hjelp til oppslag i respektive kirkebøker vedr. dåp og - ikke minst - utflytting på vedkommende.Slik det står i eksisterende tema, kan det oppfattes som at også Ole Sletmoen kom fra Vågå, og da leser neppe de som evnt. kan hjelpe deg i Rendalen, dette her.Det jeg har av tanker omkring den omtalte kisten, er at den i hvert ikke er noen Amerika-kuffert. Disse ble laget veldig røffe, de skulle tåle en støyt, og heller ikke ble det lagt ned noe ekstra arbeid og penger på dem som f.eks. rosemaling.Jeg har merket meg at Ole og Marie fikk sitt første barn Chrystal ca. 1901. (Se innlegg 4.) Det kan tyde på at Ole og Marie giftet seg i 1899.Da blir det ganske nærliggende å tro at kisten var en brudegave til Marie. (Jeg er overbevist om at Marie Fagerlie er identisk med Mena/Minna/Minnie Fagerli, at hun ble døpt Marie som senere ble amerikanisert med de andre 'nick'-navnene.)At det står Rushforth på kisten, får meg videre til å tenke at kanskje var det der Ole og Marie giftet seg?Og til slutt, Maries dåp: Jeg tror det kan være store muligheter for å finne dåpen hennes i arkivene som gjelder Audubon, for, som det står i biografien om Jacob: (...) Juni 15, 1871 (...) he entered a homestead claim to land in section 34 of Audubon township.... Marie ble etter sigende født i oktober samme år.På denne siden burde det være mulighet for å få hjelp (mot betaling) til oppslag på dåp i Audubon [url="http://www.beckercountyhistory.org/>http://www.beckercountyhistory.org/Kan se ut som noen hjelper med oppslag gratis her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Langeland

Hallo Heidi! Jeg har forsket litt på denne slekten, vesentlig på Fagerlisiden. 3 av søskenene til Jakob Fagerlie reiste til Tjongsfjord, Rødøy, Helgeland. De 5 øvrige reiste trolig til USA.Jeg har gjort klar en slektsutskrift til deg, send meg adresse/E-mail så skal jeg sende den pluss et bilde. Har ett der Minni er, sammen med resten av Jacobs familie fra 1911. Minnie drev et lite velrennomert hotel i Audubon sies det, hun var født i Audubon 30. nov. 1871. Har noe kontakt med slekt der borte.Utskrift av etterkommere etter Jacobs foreldre utgjør ca 12 sider.jan.langeland@isk-tv.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Aud og Jan!Takker for gledelige overraskelser og nyttige innspill!Dette bringer oss fint videre. Nå har jeg litt å jobbe med...Heidu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Morten Malerbakken

Eh, skulle det være:1) drev et lite, velrenomert hotelleller2) dreve et lite velrenomert hotellDet blir liksom to forskjellige typer etablisementer av det.John Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nancy Fostervold Halvorson

from Compendium of History and Biography of Central and Northern Minnesota (Chicago, Geo. A Ogle & Co., 1904).--------------------------------------------------------------------------------JACOB FAGERLIE. Persistent industry has placed this gentleman among the prosperous agriculturists of Becker county. He is one of the earliest settlers of Audubon township, and his home in section 9 has been gained only by the strictest economy and excellent management. The hardships which have fallen to the lot of Mr. Fagerlie would have heartily discouraged one of less persistent nature, but have only tended to make him more determined and spurred him to stronger action. With undaunted courage he has faced misfortunes, suffering and hardships incident to the life of a pioneer of the northwest, and he has remained to enjoy a fitting reward for his labors. He is now the owner of a fine property, and has the highest esteem of all with whom he has to do.Mr. Fagerlie was born on a farm in Guldbransdalen, Norway, in 1837. His father, Ole Jacobson, was a farmer by occupation and spent his life in Norway. The mother of our subject, Rangnhild (Guldbransdatter) Jacobson, was born and raised on a farm in Norway and died there. Of a family of eight children our subject was the first born, and he remained on the home farm until he was about eighteen years of age, when he left home, but was soon called to the old homestead by the death of his father, and he then assumed charge of the farm and aided in the support of the family. He remained two years and then attended high school one year, receiving a liberal education. He followed the profession of teaching eight years near his home in Norway, and later was employed in railroad work three years in that country. He emigrated to America in 1870, and landed at Quebec, from which point he at once proceeded to Fillmore county, Minnesota, where he remained a short time, and June 15, 1871, he went to Becker county, Minnesota. He entered a homestead claim to land in section 34, of Audubon township, driving to his new location in a covered wagon with a team borrowed from his cousin. He still owed over a hundred dollars on his passage to America, and he had no means with which to begin the development of his farm. He built a log house without windows, and he later chopped basswood for lumber to make door and window frames, and used oak pegs for nails, and his stove was of stones plastered with clay. To add to the discouragements of the situation his wife was ill, and on one occasion the improvised stove caused fire to break out near the roof, and had it not been for timely work himself and family would have been homeless in the snow. He supported his family by working at Oak Lake, and in the spring of 1872 began to clear the land for cultivation. The first clearing was done with a knife and was a space large enough on which to erect his shanty, the land being covered with underbrush. After about two years the wife died and left two small children to the care of the father. He then hired out at farm labor and left the children with friends, and in 1878 began clerking in Audubon, where he remained three years. He later purchased his present farm in section 9, of Audubon township, and in 1882 moved with his family to the farm, and built a small house, and with a team of mules began developing the place. After one year he hired a man to conduct the farm and he began clerking again in Audubon, where he remained about three years, making the trip to his farm each evening. He has operated the farm since 1885, and has met with most pleasing results, and is now the owner of two hundred and forty-four acres of land, and cultivates about eighty acres annually. He has a set of good farm buildings, all necessary machinery and plenty of fruits and other valuable improvements on the place, and has found grain-raising profitable.Mr. Fagerlie was married, in 1867, to Miss Enga Marie Engebretson. Mrs. Fagerlie died in 1873, leaving two children, named Ole and Mena. Mr. Fagerlie married Miss Engeborg Oleson in 1881. Mrs. Fagerlie was born in Guldbransdalen, Norway, in 1859, and was a daughter of Ole Frederickson, who was a farmer of that country, and a soldier in the army in 1864. Eight children have been born to Mr. and Mrs. Fagerlie, who are as follows: Oscar, born in 1883; Alfred, born in 1884; Rudolph, born in 1887; Clara Matea, born in 1890; George Adolph, born in 1892; Casper Walmar, born in 1895; Joseph, born in 1897; and Viola, born in 1900. Mr. Fagerlie is prominent in local affairs and has served as township assessor for the past twenty-three year, and also as a member of the board of supervisors. He assisted in the organization of the township and has taken an active part in the movements of the Republican party politically.From: Compendium of History and Biography of Central and Northern Minnesota (Chicago, Geo. A. Ogle & Co., 1904), pages 293-94.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nancy Fostervold Halvorson

I hope I didn't just make a fool of myself!! I hope my previous post fit into your research. I cannot read Norwegian, but I do recognize the Fagerlie name. It looked like some of the same people to me. I found it on the www.a ncestry.com message board for Fagerlie. I do have one Fagerlie (from Minnesota) that married into my family. Nancy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hi Nancy! You are no fool! This is the correct Jacob, and I appreciate your effort! The link to the info was allready posted, but it is useful info! Do you want me to check for 'your' Fagerlie in my batch?Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei igjen,Adoptivdatteren Mannie A. Oleson f. juli 1893 giftet seg visstnok med Minnie`s halvbror Alfred Fagerlie. Gir 1900-tellingen noe svar på om denne Mannie/Mamie var født i Norge eller USA?Forsøkte forresten å søke etter Ole Sletmoen med eget tema (19558), men det vakte ikke særlig oppmerksomhet...Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.