Gå til innhold
Arkivverket

[#19462] Nils Christiansen Hundlo, født 08.03.1854, Nesplass i Sparbu


Gjest Sissil Bruun Sørensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Nils Christiansen Hundlo ble født 08.03.1854 på Nesplass i Sparbu. Hjemmedøpt, og dåpen bekreftet i Mære kirke. Han mor er Kristin Olsdatter Nilsplass fra Sparbu. Hans far skal være fra Hundlo i Stod. Jeg antar at hans far er Christian Pedersen Hundlo, født 1802 i Stod. Er det noen som kan bekrefte dette, eller som har en eller annen informasjon om hans far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Køhl

I følge kirkeboka for Sparbu så heter faren Christian Nielsen Næsplads. Er det Nils Christiansen Hundlo som er bosatt på Skrattåsen ved folketellingen i 1865 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Da har vi ihvertfall navnet på hans far. Jeg har fått en henvendelse angående Nils, og han far skal komme fra Hundlo i Stod. Jeg har ikke klart å finne noen link til Stod, og det er heller ikke født noen ved navn Christian Nielsen i Stod, så anene på Hundlo må i såfall være lenger bakover i tid.Etter å ha søkt over hele landet, fant jeg ut at den som passet best i 1865 var Nils Christiansen bosatt på Kippesplass i Stod. Alderen stemmer riktignok ikke helt, men jeg har ikke klart å finne noen alternativer. Hvordan fant du Nils Christiansen på Skrattåsen i 1865? Jeg finner ham ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Køhl

Beklager så meget det var Kippeplass jeg skulle ha skrevet.Jeg kan jo se etter Christian Nilsen i Sparbu, men det er jo så vanlig et navn, skulle hatt et årstall å gå ut fra. Ellers kan jeg nevne at familien ikke er nevnt under Nesset i Bygdeboka for Sparbu og Ogndal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Årstallet for Christians fødsel har de nok ikke, men han bør jo være født før 1830. Navnet Christian ser ut til å være langt vanligere i Sparbu enn i Stod. Nils er farfar til vedkommende som har kontaktet meg, og har helt klart fått barn i høy alder. Det kan det jo også tenkes at hans far igjen har fått.Det er jo rart at familien er helt utelatt av bygdeboka, men hvis det er Nils som bor på Kippesplass i Stod i 1865 kan det tenkes at foreldrene er døde. Familiene på både Hundlo og Kippesplass har klare forbindelser til Sparbu, men det er vanskelig å finne linken til Nils.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Jeg fant ett flyttebevis ,Niels Kristiansen var f. 8. mars 1854 ,Steinkjær. Han flyttet tilNorge etter og ha bodd iSverige. Datoen på papiret mitt er 26. april 1901.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg-Christensen

Jeg tror Niels kom til Sverige som Voksen. I flyttebeviset sto det at han var gift ,han kom tilbake med kone og 2 barn, Det sto athan skulle flytte til Trondhjem. Hans arbeid i Sverige var som filare. Hva er det for noe.? Jeg vet at han bosatte seg i Bergen mellom 1902 og 1905. Edle. Ha en god dag ,Sissil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Til sissil. Takk for hjelp. Jeg tror kansje at Niels kristiansen er og finne i Steinkjær, for i det flyttebeviset jeg fant , står det at han kom fra Steinkjær. Så det er vel grunnen til at vi ikke fannt annet enn dåpen hans. Hans far er nok den du fant? Min farfar er den som var 2. maskinist på Edvard Grieg som blev torpedert under 1. verdenskrig. Dette er veldig spennende. Får nå hjelp i Finland til å finne min farmors familie. Takk for at du fikk meg i gang. Dette hadde jeg aldri tort på egenhånd. Med vennlig hilsen Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Edle Nyborg-Christensen

Jeg har funnet konfirmasjonen til Nils.. Han er konfimert den 2.okt. 1870. Her er navnet Hundlo med. Han heter da Nils Kristiansen Hundlo . Foreldre Husmann Kristian Nilsen G./ med Kristin Olsdatter. Stedet er Nilsplads. Er det mulig og finne noe mere om hans slekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.