Gå til innhold
Arkivverket

[#19463] Kristine Andersen,f.08-02-1896 i Kristiania - til USA??


Gjest helmin kvennodd
 Del

Recommended Posts

Gjest helmin kvennodd

Hei!! Jeg har sjekket emigranter fra Norge og inn til Ellis Island, men ingenting så langt. Jeg mener vi fikk julekort fra Chicago når jeg var guttunge, hun skulle vistnok bodd der. Hun hadde også en bror som reiste, Haakon f.1884, skulle vistnok ende opp som ingeniør hos Ford. De bodde begge i Platous gade 4b i 1900. Kanskje noen der ute har tips eller har vært borte i disse. mvh helmin fra brevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest helmin kvennodd

Hei, prøver denne igjen. Har funnet ut siden sist at deres fulle navn var: Maren Helene Christine Andersen f.08-02-1896, hun reiste fra Norge 07-02-1918 til New York.Hennes bror: Haakon Martinius Andersen f.22-12-1884 , reiste over29-06-1906 til Boston , 07-02-1915 reiser han over igjen, da sammen med sin kone Dagny Viktoria f 23-02-1888. Er det noen som har tilgang til tellingene i 1920 og 1930, som kan hjepe meg å kaste lys over søknene til min bestefar. mvh helmin fra brevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Christina Andersen (23), fra Kristiania, ankom Ellis Island den 18. februar, 1918 med skipet Bergensfjord.Hun oppgir som nærmeste pårørende hjemme i Norge broren Christian Andersen, Øregaten 32, Kristiania.Endelig bestemmelsessted er broren Haakon Andersen, adresse: 500 n 4th St., Hopewell, Va. (Virginia)Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Cencus 1930 Wayne Co.MichiganVillage of Grosse Pointe:Andersen Haakon m 45Andersen Dagny V 40Daugther Agnes W 14 f.i Penn.Son Norman E 12 f.i.VirginiaSon Garry(?) R 11 f.i.IllinoisSon Rolf W 6 f.i.Michigan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helmin kvennodd

Hei!! Nok en gang takk til Jan og Solveig,dette var flott. Å finne Christina(e) i 1920 eller 1930 tellingene kan kanskje bli vanskelig, hvis hun har giftet seg?? Eller beholder hun etternavnet på listene videre? Takknemlig for alle svar. mvh helmin fra brevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Hei Jan Peter Wiborg! Dette er ikke et direkte innlegg i dette temaet, så jeg ber om unnskyldning til Helmin, men jeg lurer på hvordan Jan Peter finner ut så mye informasjon om endelig bestemmelsessted i innlegg 3. Dette vil jeg gjerne lære meg!TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helmin kvennodd

Hei Torunn!! Alle disse opplysningene står i passasjerlistene som du finner ved søk på Ellis Island, kan hende må du gå litt frem eller tilbake, hele listen går over to sider. mvh helmin fra brevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei Torunn,den infoen finner du ved å lese manifestene for rette vedkommende på Ellis Island. De aller fleste skip som kom til Ellis Island (New York) mellom 1892 og 1924 står registrert her [url="http://www.ellisisland.org/>http://www.ellisisland.org/En mere fleksibel søkeside er denne, spesielt mtp at skrivemåten på navnene kan variere veldig. http://www.jewishgen.org/databases/EIDB/ellis.htmlDet vanskelige med denne Kristine Andersen (ca 22 år i 1918) er at hun står faktisk registrert som 32 år, så jeg fant henne ikke først...Men så søkte jeg på andre navn som reiste med samme skip fra Oslo, og da fant jeg at Bergensfjord gikk direkte til New York, og ankom Ellis Island den 18. februar. Så var det 'bare' å scanne seg igjennom sidene for å se om hun stod der..., og her er hun: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Det er forøvrig endel info man kan lese ut der.Om denne Christina står det bl.a. at hun hadde 'fair complexion' (altså lys hudfarge/utsende), mørkt hår og brune øyne, og var 161 cm høy (5ft, 3.5in)... :-)Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Takk for svar fra både Jan Peter og Helmin. Jeg har brukt både Ellis Island og SearchEllisIsland, men har du da betalt for å se de genuine manifestene?For i tekstversjonen finner man ikke dette.TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Søk på Ellis Island Manifestene er gratisMan må kun registrere seg som bruker,med brukernavn og passord(Det er helt 'ufarlig')Har selv hatt dette fra dengang søkesidene ble lagt utMvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Torunn, jeg ble også ganske overrasket første gang jeg opplevde at man kunne forstørre manifestet! Da hadde jeg også brukt den databasen en stund..., og bare lest tekstversjonen.Det er et par år siden nå, så nå tok jeg det bare som en selvfølge at man kunne forstørre dokumentet... :-)Så nå har du vel mye interessant og spennende lesing foran deg...!?!Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Nå har jeg ikke funnet så mange av 'mine' på Ellis Island. Men de jeg har funnet, har jeg nå store muligheter for å finne igjen! Definitivt! Bare det at det står om man har slekt i USA hjelper jo en hel masse for å finne ut om man har funnet rett person...Men jeg har hatt en tendens til at de som hittil har emigret i 'mine søk' har emigrert før 1892, eller så har jeg ikke funnet de på Ellis Island for at de har for 'vanlige navn'. Men nå kan jeg jo kanskje finne ut mer om de som har 'vanlige navn'. For det er jo helt klart mulig å snevre inn søkningen med den ekstra informasjonen man kan kikke på...Jeg fant nettopp en person som jeg var litt usikker på, men som jeg nå har fått stadfestet og faktisk fått vite hvor han skulle...TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.