Gå til innhold
Arkivverket

[#19468] Pensjonist.


Gjest Jørgine J.E.Myrvang.
 Del

Recommended Posts

Gjest Jørgine J.E.Myrvang.

Søker opplysning om foreldre til Cristense Jakobsdtr.f.1689 d.1753 Hafnor i Hole,Buskerud fylke.g.m.Hans Mikkelsen Sandsæter f.1692 d.1767.Hans var fra Norderhov.Buskerud fylke.Han kjøpte Hafnor i Hole,Ringerike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørgine Myrvang.

Noen som kan hjelpe å finne mor til?Marie Hansdtr. Fjeld,f.1737 d.1810.Gift m.Peder Anderssen Hurum.f.1736.d.1798.Hennes far var Hans Engebretssen Fjeld.Alle Hole på Ringerike

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg fant dette på Family Search, men det må sjekkes da det ikke var kopi fra kirkebok.Hans Engebretsen f. 1704, død 20/11-1784 gift med Berte Christoffersdtr 6/12-1731 på Hole, Buskerud.Far til hans er satt opp som Engebret ell. Embret Jensen.mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ser ut for å være de rette, men som sagt du bør sjekke.Fant flere barn :Marthe ch. 28/9-1732Christopher ch 21/2/-1734Kristi ch 22/2-1736Christian f. 1738Marie døpt 23/8-1739 gift 21/10-1762 med Peder AndersenKristi ch. 1/5-1740Anne f. 1744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her fant jeg noe om Hans Mikkelsen, dette og var satt opp av en medlem og ikke fra kirkebok kopi.Husband Hans Mikkelsen Sandsaetter Birth: About 1692 Norderhov, Buskerud, NorwayMarriage: 24 AUG 1721 Norderhov, Buskerud, NorwayBurial: 11 AUG 1767 Hole, Buskerud, Norway Father: Mikkel Sandsaetter Wife Christence Jacobsen Birth: About 1689 Norderhov, Buskerud, Norway Christening:Marriage: 24 AUG 1721 Norderhov, Buskerud, NorwayBurial: 18 MAR 1753 Norderhov, Buskerud, NorwayChildren :1. Nils HansenChristening: 18 FEB 1722 Norderhov, Buskerud, NorwayBurial: 10 MAY 17252. Anne HansenChristening: 06 MAY 1723 Norderhov, Buskerud, NorwayBurial: 10 MAY 17253. Mikkel HansenChristening: 17 SEP 1724 Norderhov, Buskerud, Norway4. Nils Niels HansenChristening: 17 FEB 1726 Norderhov, Buskerud, NorwayDeath: 22 AUG 18045. Daniel Hansen Birth: 1728 Norderhov, Buskerud, NorwayBurial: 15 MAR 18096. Else Sophie HansenChristening: 04 SEP 1729 Norderhov, Buskerud, NorwayBurial: 15 MAR 17707. Marthe HansenChristening: 11 FEB 1731 Norderhov, Buskerud, Norway8. Jacob Hansen Birth: 1734 Norderhov, Buskerud, NorwayDeath: 1818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Litt mer om barna til Hans og Christense :Nils gm Sara Hansen 7/12-1752Daniel gm Lisbeth Andersdt Stadum feb. 1748Else Sophie gm Jens Andersen Stadum 9/5-1747Jacob gm Malene Olsdt 16/10-1761Det ser ut for at det er den samme personen som har lagt inn alt dette i 1991.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tilfeldigvis har jeg kirkebøkene som det her er bruk for på fjernlån akkurat nå, men siden jeg ikke har mikrofilmapparat hjemme så må jeg på biblioteket her for å se mikrofilmene. Hvis det skulle være interesse for det, så kan jeg sjekke kirkebøkene på mikrofilm her i løpet av neste uke iallefall. Jeg har mikrofilmer som går fra 1704 og til litt etter 1814(ca 1820??).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørgine Myrvang.

Hvem var mor til Thorvald?Min bestefar Anders Overn.fra Ovrn på Modum,f.1/1-1845-d.13/12-,1907 Han hadde en sønn i første ekteskap,Thorvald f.ca 1870.er det noen som vet hvem som var hans mor? Th. reiste til Amerika Kay West i 1895,g.m.Charlotte? , om noen vet noe om dette,så er jeg interesert i om Th.eventuelt har etterkommere.Jeg vet at han hadde to sønner en Edvard og den andre Reginald, Andr. døde som liten men Reginaid døde ca 1970.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Siden kirkebøkene for Nordrehov starter på 1704 for Nordrehov, så er det ikke særlig sannsynlig at jeg finner foreldrene til Christense. Dessuten har jeg ikke tilgang til kirkebøkene for Hole. Det jeg kan gjøre er å finne giftermålet i 1721, og så skrive ned forlovere. Det samme kan jeg gjøre på barna som døpt. Christence kan ha søsken som var faddere eller forlovere, og disse kan gi viktig informasjon videre. Ofte var det jo brødre eller fedre som var forlovere og søsken eller foreldre som var faddere. Det er ikke alt i den kirkeboka som er lett å lese, så jeg håper det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan dette være din Thorvald, Jørgine? Thorvald ANDERSEN Birth: 21 Sep 1868 Place: Hole, Buskerud, Norway Christening: 26 Dec 1868 Place: Hole, Buskerud, NorwayParents: Father: Anders THORBJORNSEN Mother: Eli KNUDSDRSource Information: Batch Number: C428622 Source Dates: 1859 - 1878 Film or Fiche Number: 123956 Collection Details: Tyristrand; Den Norske Kirkemvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dette var nok helt på viddene for de hadde 4 andre barn.Hvor ligger Modum? Jeg fant to på Norderhov, en på Lunder og en på Fiskum. Er det i nærheten? mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørgine Myrvang.

Hjertelig takk for ditt svar,og din hjelpsomhet,men dessverre tror jeg ikke det er den rette.Far til Thorvald,som var min morfar hette Anders Trulsen. Glemte å skrive det i første søket. Mvh Jørgine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fant ikke noen som passer med alderen til din Thorvald. Derimot fant jeg to Anders Trulsen gift i Buskerud : 1. Anders (far : Truls Andersen) g 2/10-1869 med Gjertrud Guulsdtr Krodsherad, Buskerud 2. Anders (far : Truls Andersen) g 7/4-1874 med Maren Olausdtr Sigdal, BuskerudDet ser ut for at Truls og Anders har vært populære navn i Buskerud opp gjennom tidene, det var en hel mengde av dem.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det var nok to skudd i blinde igjen!Begge disse fant jeg senere med flere barn også. Det blir nok en vanskelig nøtt å knekke, dersom du da ikke kan få noen til å se i kirkeboka for området for deg.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Er dette din bestefar og dine oldeforeldre?Anders TRULSEN Birth: 01 Jan 1844 Place: Modum, Buskerud, Norway Christening: 24 Mar 1844 Place: Modum, Buskerud, Norway Father: Truls ANDERSEN Mother: Karen Mathea ELLINGSDRSource Information: Batch Number: C428546 Source Dates: 1841 - 1850 Film or Fiche Number: 278202 Collection Details: Modum; Den Norske Kirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørgine Myrvang.

Ja,Dette er min bestefar og mine oldeforeldre,men dem kjenner jeg alt om.Det er min onkel Thorvalds mor jeg ikke har kjennskap til.Ville så gjerne vite hvem hun var og eventuelt hennes slekt.Takk til deg Kjellaug.mvh Jørgine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, men det kan hjelpe når man leter-:)Her tror jeg du har din Thorvald :U.S. Social Security Death Index Thorvald ANDERSEN Birth Date: 5 Oct 1872 Death Date: Dec 1969 Social Security Number: 542-52-7088 State or Territory Where Number Was Issued: Oregon Death Residence Localities ZIP Code: 97030 Localities: Gresham, Multnomah, OregonDet du kan gjøre nå er å skrive dit og få hans obituray.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Finner ingen født det årstallet som emigrerer, så det er mulig det er et annet feilspor.Derimot fant jeg en Thorvald Andersen som emigrere fra Modum til USA : LenkeHan er født 30/11-1877 Passer ikke så godt med alderen, men jeg kan ikke finne noen som er født ca 1870. Han over var født 1872 og med far Anders Trulsen, men det er ikke noe garanti for at han er den rette.Du må nok inn i kirkebøkene er jeg redd. Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er en Thorvald Andersen fra Norge f. 1870 :[url="http://www.ellisisland.org/search/passRecord.asp?MID=08175276820083556032&FNM=THORVALD&LNM=ANDERSEN&PLNM=ANDERSEN&CGD=M&SYR=1894&EYR=1897&RF=3&ALTS=97%7Caandersen&ALTS=97%7Camdersen&HIST=FNM%3DTHORVALD%26LNM%3DANDERSEN%26PLNM%3DANDERSEN%26CGD%3DM%26RF%3D77%26%7C&pID=102896182840>Lenkeog ankon Ellis Island den 4/2-1897. Han var da bosatt i Liverpool før han drog til Amerika. Det er mulig at dette er den du søker etter, han kan ha dradd fra Norge to år tidligere. I allefall er han norsk.Her er en annen, han var f. ca 1876 :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørgine Myrvang.

Tusen takk igjen Kjellaug.Jeg skal studere nøye alle desse Torvalder,men jeg tror at det kan vere en av dem som var født 1872 eller1877.en av dem hadde far som hette And.Trulsen.som stemmer. Mvh Jørgine. P s.Skulle ønske å bli så flink i slekt og data som du er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har i dag sett mer på Familien til Christence Jacobsdatter og Hans Mickelsen Sandsæther, og det er mulig at jeg ved hjelp av en kombinasjon av kirkeboka på mikrofilm og Family Search har funnet ut hvem som er foreldre til Christence.Som fadder til Nils Hansen 18.02.1722 fant jeg blant annet en Kirsten Jacobsdatter, og ved å sjekke Family Search finner jeg en Kirsten Jacobsdatter som ble gift i 1717 i Hole med Knut Olsen. Hun er da oppgitt å være født i ca 1695 i Frogner, Bærum Akershus og død 1730. Hennes foreldre var Jacob Olsen og Anne Hansdatter. Christence kalte jo en av sine døtre Anne i 1723, og hun kan altså være oppkalt etter sin mormor.Det er også en Kirsten Jacobsdatter født ca 1681 og gift med Knut Olsen i Hole ca 1716. Henne står det ikke noe mer om.En Peder Jacobsen var fadder til Else Sophie døpt 04.09.1729. Finner en Peder Jacobsen som gift 28.10.1716 på Family Search med Ingeborg Halvorsdatter i Hole. Ingenting mer på han.En Maren Mickelsdatter er fadder til Anne i 1723, Else Sophie i 1729 og Marthe i 1731. Det kan jo være søster til Hans Mickelsen. På Family Search finner jeg en Marthe Mickelsdatter gift med Knut Eriksen i Norderhov 26.03.1727, og en Maren Mickelsdatter gift i Norderhov med Gjert Danielsen 17.03.1733.Datoene som er oppgitt på Family Search stemmer stort sett med det som står i kirkeboka, men Mikkel ble døpt 21.09.1724 og ikke 17.09.1724. Jeg fant ikke Daniel døpt i 1728 og Jacob som skal være født 1734. Mye er nesten utvisket i kirkeboka på året 1734. En som også går igjen som fadder er Thor Sandsæhter, og han var blant forloverne til Hans Mickelsen og Christence Jacobsdatter 01.04.1721. Den andre forloveren var Ole Ellingsen. De andre fadderne kan jeg ikke se har fobindelse med denne familien slektsmessig iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg skriver inn opplysninger om alle i familien til Christense og Hans, og starter med Hans Mikkelsen og Christense Jacobsdatter som ble forlovet 01.04.1721. De ble gift 24.08. i Norderhov samme år. Barn: 1)Nils Hansen som ble døpt 18.02.1722. Faddere: Thor Sandsæther, Jøran Nilsdatter, Kirsten Jacobsdatter Næs??, Maria Christiansdatter og en fadder jeg ikke forsto navnet på.2)Anne Hansen som ble døpt: 06.05.1723. Faddere: Jon Næs??(Næsbjæran??), Christen Haug, Thomas?? Lund Sandsæther, Maren Mickelsdatter, Maren Christiansdatter eller Christensdatter.3)Mikkel Hansen Døpt: 21.09.1724. Faddere: Cathrine Lisbeth Kalensby, Maria Halvorsdatter Næs??, Maren Hansdatter, Thor Sandsæther og Lars Eriksen.4)Nils Hansen som ble døpt 17.02.1726. Faddere: Anders Cold(??), Thore Hansen, Thomas Sandsæther, Dordi Sandsæther, Dordi Næsjarn(??), Sisil Findenes eller Tindenes.5)Daniel født ca 1728 fant jeg ikke.6)Else Sophie Hansdatter, som ble døpt 04.09.1729. Faddere: Tore?, Peder Jacobsen, Jens Toresen, Mari eller Maren Mickelsdatter, ?? Andersdatter Sandsæther, ?? Tinding.7)Marthe Hansdatter som ble døpt 11.02.1731. Faddere: Tor Sandsæther, Marit Mickelsdatter, Anders Cold(??), Hans Matsen(??).8)Jacob Hansen som skal være født i 1734 fant jeg ikke.Jeg skal se mer på mikrofilmen onsdag og torsdag, og hvis jeg finner de to siste som døpt skriver jeg her igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørgine Myrvang

Den Thor Sandseter som du nevner,var gift med Dordi,søster til Hans Nilsen S.Thor og Dordi skal vere oldeforeldre til biskop Bergrav.Etter et slekts opsett som står i medlems-bladet til Ringerike Slektshistorie lag.Jeg har mye av denne slekta fra før,men det var masse nytt i det du sendte,så takk skal du ha,Anne Lise. Håper det lar seg gjøre å finne Cristenses herkomst også.Mvh Jørgine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.