Gå til innhold
Arkivverket

[#19479] Digitalarkivets websider


Gjest Tommy Spjøtvoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Kl. 21.12 i går kveld falt både Digitalarkivet og Arkivverkets sider ut. Vi prøvde å få dem opp igjen kort etter, og alle serverne fungerte, men kommunikasjonen mellom disse og utenverdenen var borte. I dag har det vært arbeidet med saken, og feilen er lokalisert, men vi vet ikke om det var virus eller feil på nettverkskortet som slo dette ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Spjøtvoll

Ok. Håper dere har fått budsjettert backupløsninger og duplisering av servere, hvis dere ikke har det...Man gjør seg jo noen tanker når dataene ikke er innen rekkevidde. Regner med at det hadde blitt litt 'armer og bein' hvis dataene hadde gått føyken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Me har sjølvsagt duplisert servarane både ein og to gonger. Men i dette tilfelle var det vegen ut som vart blokkert, ca kl 21.15. Eg oppdaga dette med det same og reiste avgarde ofr å sjå om det var råd å få orden på det. Det synte seg at det var det ikkje. Då var klokka blitt vel 10.Om me skulle få tenesta opp att i går kveld måtte me ha kopla over på server i eit anna bytt. Men då måtte i tilfelle adressa omdefinerast. Og det kan me ikkje gjera sjølve; det er det folk ved IT-avdelinga til UiB som må gjera. Me vurderte det slik at det ikkje kunne vera naudsynt å kommandra ut folk midt på natta for at Digitalarkivet skulle fungera.Derimot gjekk IT-avdelinga laus på saka i dag tidleg og fann etter ei stund feilen og me var på lufta att ca klokka elleve.Me har som målsetjing at me skal vera opp 24 timar om døgeret og 365 (i år 366) dagar for året og gjer det me kan for å nå denne målsetjinga. Men det er grenser for kor mykje ressursar me kan bruka på det. Digitalarkivet er trass alt ikkje ei livsviktig teneste.Men dataene er trygge, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Spjøtvoll

Jeg håper du ikke misforstår meg. Jeg beundrer virkelig den innsatsen dere legger i Digitalarkivet, selv om dere er lønna forstår jeg at det dreier seg om folk som virkelig gløder for oppgave. Dere er en av de tingene jeg er glad for at skattepengene mine går til!Jeg forstår at å ha 100% oppetid er å bruke pengene feil.Tusen takk for tjenesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg må bare slutte meg til beundringen av denne innsatsen. Jeg tar det som rimelig sikkert at Jan Oldervoll ikke er betalt for å rykke ut så sent på kvelden, så her må vi bare takke og bukke! Ikke for det skattepengene våre går til - da tror jeg ikke Digitalarkivet hadde eksistert i den formen det gjør nå. Men for den personlige innsatsen som ligger bak Digitalarkivet. Det er vel mer å regne som en livsstil enn som en betalt jobb.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.