Gå til innhold
Arkivverket

[#19481] Trøgstad - Hvem var far til Karen Saxesdatters barn?


Gjest Heidi C. Huitfeldt
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Min oldemors søster Karen Saxesdatter fikk som ugift to barn med forskjellige fedre. Spørsmålet er om noen har tilgang til kirkebøker for Trøgstad, og som forhåpentlig kan gi meg mer å gå på, gårdsnavn el lign.Her er Karen i 1865 med sine to små LenkeIflg FS var datteren ANNE MARIE CHRISTIANSDATTER døpt 20. juli 1862, far Christian Nicolaisen.Sønnen CHRISTIAN PETERSEN døpt 15. jan 1865, far Peter Thorkildsen.Jeg har funnet både Karen og barna igjen, i Chicago, og også deres etterslekt, men hvem var barnas fedre?Håper noen kan hjelpe.mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Har ikke tilgang til kirkebøkene, men det er iallefall en ugift Christian Nicolaisen på Risertangen i Trøgstad i FT1865. Det er vel den samme Christian som er født 5.8.1840 og døpt 16.8 samme år med foreldre Nicolai Christiansen og Olia Olsdatter. Kanskje riktig person ? Det er også en Peter Thorkildsen i FT1865 for Trøgstad, men han er gift ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei Trond,Jeg har også sett disse to, og at den ene er gift. Men, jeg har ingen annen indikasjon enn navnene som stemmer med disse to. Jeg tror til og med at Christian Nicolaisen på Risertangen er Karens slektning, søskenbarn mener jeg det var. (har ikke mitt 'arkiv' tilgjengelig her..)Men, alle tips mottas med stor takk!Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Personene er riktige: Peter Torkelsen på Vasvig (Vatsvig) og Christian Nicolaisen på Riserholen.Christian Nicolaisen står som tjenestedreng og ungkar og intet om slektskap. (Trøgstad Mini I bA 4/17 f.108 no.81). Peter Torkelsen er enkemann. (Trøgstad Mini I 9 1865-1877 1/10n f.2 no.4)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Takk Geir, da kan jeg gå ut i fra at dette er de aktuelle herrer.Men, er det ikke noe som ser litt rart ut her..? At Peter Torkelsen er enkemann når Christian blir døpt i januar 1865, mens han i FT1865 har kone og barn? Han kunne jo selvfølgelig ha giftet seg på nytt i løpet av 1865, men barna på Vasvig har jo Peters./Petersd. som etternavn og er 10 og 12 år gamle. LenkeEr det noen som ser noe jeg ikke ser her?Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Enkemannen Peter Torkelsen Vasvig gifter seg 09.12.1865 med enken Sophie Hansdatter Bingen. Nevnte barn er nok fra hans første ekteskap uten at jeg har slått opp det i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Ja, DA så ;-) (Egentlig ganske nyttig med den opplysningen om antall ekteskap som finnes i FT1801 i grunn)Så kan jeg lure meg grønn på hvorfor det ikke ble noe ekteskap mellom Peter Torkildsen og Karen...Takk for hjelpen!Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

Hello Heidi---well i don't read so well...so i must ask for some help understanding whats useful here---i think i know who Anne Marie, dau of Karen, married in Chicago and something about her children and have a lead on living family--but maybe you are already ahead of me? Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hi Roger,(I just saw you message on my e-mail too!)I'm not at all ahead of you as all the information I do have is from youre previous and kind help! LenkeMy last posting here (above) is more a general question on how it was having children out of wedlock in the 1860's, but of course I would like to find some living relatives in Chicago!The last I have on Anne Marie Christiansdatter is from you. You found her and the rest of the family burried at Mt. Olive. Her name as married in the US was Marie Nelson. (Re: the 'Lenke')If you have any information that could lead to living persons of course I would appreciate it!Thanks for offering your help Roger, you are a valuable resorce both for me and I'm sure also for others on this forum looking for distant cousins in the Chicago area.Tusen takk!Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

Well, i not so sure about Chicago, but try writing all the 'Staalsen' in Wisconsin (perhaps all over here!). The address/phone are at switchboard.com (& others). ...there are not so many with this name. If i have it right, the name comes from Gunda Nelson, born Feb 1897 to Anne Marie Nelson and Bernt Thomas Nelson (the BT in the obit, recall?) I am waiting for film of their marr cert. His cert says born Dec 1, 1869 to Guttorm Nelson and Christine Andressen of Christiansand, Norway. The informant was Mrs Jos R Staalsen--Gunda! Gunda has 1 sister and 2 brothers. Joseph was in business with his brother, Gustave(younger by 3 or 4 years)--married to Anna. They were carpenter contractors. I don't have time to type it all tonight..but in the 1900, he is indexed as 'Bevril Nelson' (T623/270/p46) and 1910 as 'Bernt T Nelson(T624/271/p3). I will email this weekend, Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.