Gå til innhold
Arkivverket

[#19483] Oppslag kirkebøker Drammer


Gjest Lars Løkkebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Løkkebø

HeiEr det noen som har mulighet til oppslag i kirkebok for Drammen. Georg Martin Bredahl skal være født i Drammen 20 juni 1834. Skulle gjerne hatt dette bekreftet samt opplysninger om hans foreldre.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå er det ikke noe som het Drammen kirkebøker på den tiden. Det var Bragernes, Strømsø og muligens Tangen. Så om du vet noe mere som kan si noe om hvilken av disse stedene det kunne være så ville det være til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ikke funnet på Bragernes, Strømsø, Tangen og Skoger. Har sjekket både på navn og dato.Kan Georg være et amerikanisert navn for f.eks. Jørgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

HeiDet med Jørgen er jo en mulighet. Så vidt jeg vet er det en bror som heter Hans Jørgen. Men det er også en mulighet for at han kan være født i Moss, så jeg skal kikke litt der også. Takk for hjelpen skal dere ha i alle fall.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei Kjell.Ja det skulle jo ikke forundre meg, merkeligere ting har da skjedd.-)Hva har du av info om denne karen da? Jeg er litt usikker, for Bredahl er et ganske så kjent slektsnavn. Men kom igjen, så skal jeg kikke på deg jeg. Hvis du har mer da...Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hei tilbake! Jeg har egentlig ikke mer enn du selv kan finne i kirkebøkene for Sande som finnes her i DA, f.eks. foreldres navn, deres vielsesdato, alder + navn og datoer for deres ørten barn.Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Kan bekrefte at Georg og Jørgen er samme navn. En ane av meg i Lier/Bragernes-området (bodde begge steder) hadde en datter som vekselvis ble kalt Jørgine og Georgine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

'Hans Jørgen' som du refererer til tor jeg kan være sønnen til Jørgen Martins eldste søster Bredine Nicoline (f. 1818). I FT1865 finner du henne på Strømsø i Drammen, gift med skipsfører Niels Chrestian Hansen:Niels Chrestian Hansen Husfader g Skibsfører 1824 Drammen, Bredine Nekoline Breda hans Kone g 1817 Sandesogn, Hans Jørgen Hansen deres Søn ug 1852 Drammen, Emil Marinius Hansen deres Søn ug 1854 Drammen, Adolf Teodor Hansen deres Søn ug 1856 Drammen Maren Helene Hansen deres Datter ug 1859 DrammenMed utgangspunkt i at Niels Chrestian Hansen er skipsfører er det ikke umulig at Jørgen Martin kom til USA som mannskap (han er jo ikke å finne i det emigrantmaterialet som er lagt ut).Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei og takk for innsatsen så langt. Har fått mer info fra Statene som kan tyde på at faren til Hans Jørgen kan være en Jacob. Og i tellingen for 1801 finner jeg en Jacob Breda på Sønde Steen i Skoger som ligger innenfor Strømsø. Er det mulig å finne ut noe mer om denne Jacob. Han skal ha vært gift med ei som heter Oline, uten at dette er sikkert.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei denne nevnte Jacob Breda på Søndre Steen er født 1788, død 1853, var overtollbetjent i FarsundHans foreldre var :Jørgen Halvorsen Breda f. 1754 på Duni i Sande som hans farfar hadde kjøpt. død 1808 i Fredrikshald. Jørgen var gift med Marthe Nilsdtr Winge (datter av Nils Larsen Åby i Lier) f. 1756. d. 1815. Jørgen og Marthe hadde 9 barn som vokste opp. (den yngste sønnen het Jørgen Martin og levde fra 1800-1834)Jørgen H. Breda var sønn av Halvor Jørgensen Breda på Duni Og sønnesønn av Jørgen Brea på Duni i Sande d. 1733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hei igjen! Nå tror jeg vi er inne på riktig familie:1) Hvis vi først tar utgangspunkt i 'Jacob' og 'Oline' finner vi i IGI en vielse i Skoger 12.4.1823 mellom Jacob Hansen (32) og Oline Johnsdatter (25).2) I IGI finner vi også barna: 1) Hans Johan f. 1823 i Skoger, 2) Karen Andrine f.1825 i Sande, 3) Hans Olaus f.1828 i Sande 4) Jørgen Martin f.1834 i Skoger3) Ut ifra Jørgen Hansens alder ved vielsen i 1823 (32år) er han med stor sikkerhet identisk med Jørgen Hansen (10) på Gullixrud i Skoger i FT1801 (Strømsø). Moren, Anne Pedersdatter, er enke, men du ser at hennes avdøde mann hadde vært gift tidligere (2 stesønner).4) Begge vielsene finner du i IGI (hhv. 8.1.1778 og 27.3.1790) og den i 1801 avdøde ektemann het Hans Halvorsen Breda. Hans første kone het Maren Kirstine Hansdatter.5) Den beste ID jeg fant i farta på Hans Halvorsen Breda er en konfirmasjon i 1765 i Sande for Hans Breda, 16 år.Det er skulle ikke forundre meg om Hans er broren til Jørgen Halvorsen Breda, f.1754 som er nevnt i forrige innlegg.Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hans Halvorsen Breda f. 1748, eide først Duni senere N. Gulliksrud, der han død 1801, han var gift 2 ganger og hadde 6 barnHans Halvorsen Breda gift 1 gang 1778 med Maren Kristine Hansdtr Gulliksrud 1757-1785 Deres barn 1.Halvor 1778-18462.Torkel3.Elen Kristine 1783 Hans H. Breda gift 2 gang 1790 med Anne Persdtr 1762-1833 Deres barn1.Jacob 1791-1856 g 1823 med Olene Johnsdtr 1798-1852, 1 sønn Jørgen Martin født på Løise i 18342.Maren Kristine 17943.Jørgen 1799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

Slekten ble første gang omhandlet i O. Storm, Slægterne Storm og Breda m.fl. (Horten 1889). Den er også nevnt i A.W. Brøgger, Slekten Brøgger.Med opplysninger om familiene Bader, Bjerring, Breda, Lem, Lie, Siewers, Ursin (Oslo 1931). Den er også omtalt i bygdebøkene for Sande og Skoger. Nye opplysninger er kommet de siste årene, og publisert i tidsskriftet Gjallarhorn, senest i nr. 29, vinteren 2002 der det er vist til tidligere omtale i tidsskriftet. I nr. 29 finner du også Jørgen Martin f. 1834.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Og Gjallarhorn har jeg jo hjemme:-) Er det noen av dere som har vært innom her som tilfeldigvis sitter på epostadresse til Steinar Torp?Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

Jeg har tidligere hatt kontakt med Steinar Torp på e-post, men jeg ønsker ikke å oppgi andres e-postadresse her. Du kan imidlertid kontakte meg på min adresse, så skal jeg videreformidle den. Min e-postadresse er: torkfage@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.