Gå til innhold
Arkivverket

[#19494] Jordemødre uddannet i København - efter 1739...


Gjest Gudrun Wallengren
 Del

Recommended Posts

Gjest Gudrun Wallengren

Jeg har lånt en protokol fra 'Fødselsstiftelsen i København.Jeg har den liggende på Rigsarkivet.Jeg leder efter min tiptipoldemor, Ane Hansdatter fra Lolland.Hun er ikke sådan at finde - derimod finder jeg utrolig mange norske piger/kvinder som er blevet uddannede i Kbh. - Så jeg kan gerne se efter nogle navne på uddannede jordemødre - hvis I har et navn og måske et ca. årstal.Mvh Gudrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjelke

Jeg har en tipptippoldemor som var jordmor og hun kan muligens være utdannet i København.Hun skal ha blitt regnet for å komme fra Danmark selv om fødested er oppgitt til Christiania når hun gifter seg 1833. Hun het Boel Marie Stjernholm, gift Larsen. Jeg vet ikke når hun eventuelt kan ha tatt sin utdannelse men hun var født ca 1799.Når hun gifter seg står det at hun er jordmor.En annen som muligens kan være utdannet i København er Edel Margrete Førre (født 1815)- ferdig før 1846.Det hadde vært morsomt om du fant noen av disse.mvh. Inger Bjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudrun Wallengren

Hej IngerDesværre fandt jeg ingen af de to personer du nævnte.Her kommer et tilfældigt udvalg af norske kvinder som har bestået eksamen som jordemor ved Fødselsstiftelsen i København. Der er mange flere.12. okt. 1780. Maria Sundt fra Laurwigen i Norge.13. sept. 1782. Maren Jørgensdatter fra Drammen.13. okt. 1787. Anna Margrethe Wamfahl fra Kongsberg i Norge.2. maj 1788. Anna Cathrina Holsters fra Tønsberg.1. april 1791. Birgitte Ems fra Tronhjem.- samme dag, Elisabeth Werhel fra Tronhjems stift.- samme dag, Randi Ammuddatter fra Nedre Romerike.- samme dag, Sophie Christoffersdatter fra Nedre Romerike.Mvh Gudrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Hei, jeg har en dansk kvinne som min ane som ble jordmor i Norge. Kunne du sett etter henne? Hun ble jordmor i Kristiansund, Norge, i november 1798 og var det fram til 1840. Sannsynligvis var hun i utdannelse i 1796-1797, for da ba byfogden i Christiansund om at de måtte få en ny jordmor, da den gamle hadde kommet på kant med legen i byen, og de ville også at mannen til jordmora var musiker slik at byens mange borgerdøtre kunne få litt utdanning i musikk.Hun het Anne Juditha Holst, gift i 1795 med Carl Friedrich Knobloch fra Sachsen. I kirkebøkene fra Kristiansund står hun oppført som både Holst og Knobloch i de første årene hennes i Kristiansund så jeg vet ikke hvilket navn hun brukte mens hun studerte. Hun var fra København, og jeg har funnet henne som 17 år gammel i folketellingen i 1787 i Lille Helliggejststræde 160, dessverre som tienestepige. Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudrun Wallengren

Hej Tore'Nr.2. Anna Judithe Knoblouch h. ouboists kone.' Hun har indstillet sig til eksamen 29. sept. 1797 og har bestået. Det er tilføjet til sidst, at nr. 2,4 og 5 har bestået med udmærkelse!- Det var da lidt af et krav at stille til jordemoderens mand, at han skulle kunne undervise i musik. - Hendes mand spillede altså oprindelig obo. Ved du hvordan det videre gik med musikundervisningen?Mvh Gudrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Kjempeflott og takk for hjelpen. Han spilte ikke bare obo, men hoboist var betegnelsen på en militærmusiker, og de måtte kunne flere typer instrumenter. Hoboister var musikere slik vi kjenner til det i dag, til forskjell fra andre militærmusikere som trommeslagere og fløytister. De sistnevnte var med nemlig med og trommet og spilte når soldatene gikk til krig.Carl Friedrich Knobloch står oppført som 'musicus' i Kristiansund ved folketellingen i 1801. Se her Lenke Slektsnavnet står ikke i denne digitaliserte versjonen, men det står Knobloch som etternavn i originalen. Kristiansund hadde allerede en organist, og han underviste også borgerskapets døtre. CF Knobloch kom seg inn i Tollvesenet som var datidens best betalte yrker, og i alle fall fra 1805 er han undertollbetjent i Kristiansund med en lønn på 99 riksdaler + den vanlige provisjonen som tilfalt tollere. Ikke så mye på en undertollbetjent, men noen ekstra riksdalere ble det. CF Knobloch er nevnt i Kristiansunds historie som en av de første kunstnerne i Kristiansund by, men riktignok av ikke så god kvalitet.Lønna hans da han var hoboist i Livgarden i København var 67 riksdaler, så det lønte seg for familien at de flyttet til Kristiansund. Jordmor Anna Juditha Holst/Knobloch fikk en lønn på 40 riksdaler fra 1798 + fôr til en ku og noen sauer og en gris. Om de hadde dyr er ukjent for meg, for det var ikke så vanlig blant bybefolkningen i Kristiansund på denne tiden, i følge en topografisk beskrivelse fra 1796. Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudrun Wallengren

Hej ToreJeg så efter Anna Juditha Holst i Helligåndskirken, under dåb og fødsel, ca 1768-72. Der er hun ikke, desværre. - Måske kan hun pludselig dukke op i anden sammenhæng.Her er lidt flere norske jordemødre:2. sept. 1781. Karen Olsd. Rudstad fra Christiania stift.29. sept. 1792. Margrethe Marie Pedersdt Svensens fra Moos.3. okt. 1793. Ellen Olsdt. Sandager af Nordpræ-- Øvre Romerike Agerhuss--.18. sept. 1794. Karen Olufsdt. Lars Madsens fra Guldbrandsdalen.- Samme dag. Birthe Marie Gummisdt. Soelberg fra Frederiksstad.10. sept. 1796. Maren Kirstine Grav fra Mos i Norge.25. sept. 1797. Ingeborg Hansdt. Jacob Christensens fra Krogstads sogn, Christiania Stift.26. sept. 1798. Marie Larsdt. Høeg, Sandevolds hustru fra Frederiksstad.- Samme dag. Elisabeth Frederica, Petersens hustru fra Tönsberg.Mvh. Gudrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Hei Tore,Jeg har litt mere vdr.Anna Judithe Holst, men da denne tråden jo handler om Gudruns Jordemødre opretter jeg hende i et nytt emne.Hej Gudrun,Jeg har en ane som var Jordemoder i Rønne på Bornholm)Gjertrud Pedersdatter f.1700-d.1761, hvis du har tilgang på protokollen endnu, vil jeg være glad for om du vil se efter hende, (men hun er måske for gammel ;-).Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudrun Wallengren

Hej BenteJeg ser efter din ane engang i næste uge. Hun er slet ikke for gammel. Jeg startede bare afskriften fra et sted hvor teksten var nogenlunde letlæst, og hvor de der gik til eksamen var opstillet systematisk med numre.Faktisk går bogen tilbage helt til 1720, har jeg senere opdaget. Men fra 1720-39 er der ingen angivelse af hvor personerne kommer fra.En rettelse: Karen Olsdt. Rudstad går til eksamen 2. sept. 1791.Lidt flere jordemødre:27. april 1799. Catrine Westner fra Christiania i Norge.13. maj 1800. Juliana Olea Larsen fra Mos.3. juni 1800. Lucie Sabrine Østerbye fra Frederiksstad.-Samme dag. Malene Larsdt. Gra-- fra mos.24. april 1801. Maren Hansdt. fra Birie nær ved Christiania. 25. april 1801. Anne Rønbergs fra Laurvigen i Norge.10. okt. 1801. Juliane Magdalene Væggerslev, glarmester Morten Jensens kone i Bragnæs.- Samme dag. Johanne Marie Hiertemaal fra Adlersborg.- Faktisk ved jeg ikke om Bragnæs og Adlersborg overhovedet ligger i Norge?Mvh Gudrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Tak Gudrun,Fra skifteprotokollen Rønne Byfoged 1761 afgangne Jordemoder Giertrud Pedersdatter Sl. Michel Niels.(han var skipper).Mvh Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudrun Wallengren

Lidt flere jordemødre:22. april 1802. Inger Margrethe Bentsen maler Steengaards kone af Christiania.15. okt. 1802. Birthe Sophie Nielsdt. Werner, falleret --mand Dahls kone af Frederiksstad i Norge.26. april 1804. Birthe Marie Samuelsdt., -- Michel Cambes kone fra byen Mos i Norge.20.april 1805. Maren Pedersdt., luur--mand Erik Michelsens kone af Wangs sogn fra Hedemarken.- Samme dag. Maren Christophersdt. borger Peder Helgesen Kases kone af Moss by i Norge.21. maj 1805. Fridericha blikkenslager Johan Magnus Gundersens kone fra Bergens by.16. okt. 1805. Pigen Ane Pedersdt. af Ringeboe sogn, Christianstads amt i Norge.- Samme dag. Marthe Knudsdt. grenader Jon Holsts kone fra byen Frederiksstad i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudrun Wallengren

Hej BenteDer er en 'Gertrud, Nielsen Tømmermands' som aflægger eksamen 7. marts 1749. Der står intet om hvor hun kommer fra.Desuden er der en Gertrud Pedersdt. som i det mindste i en periode synes at være med til eksaminere de der går til eksamen. Men hun er jo i Kbh.Ind imellem er det jordemødre som har praktiseret i mange år, der går op til eksamen.Jeg beholder bogen lidt endnu.- 23. april 1806. Kirstine Berg, Staar-arbejder og quarter(?) Augustinus Hegges kone fra Tronheims by.18. okt. 1806. Marthe Johannesdt, skræddermester Peter Mortensens kone fra gården Hougums-Eger i Ringsager jordegield på Hedemarken.Samme dag - Pigen Sara Andersdt Leuften fra gården Leuten i Ullensager sogn Øvre Rommerige.18. april 1807. Pigen Ane Dorotha Furuset, fra Aggers sogn i Christiania.Samme dag - Pigen Marie Olsdt fra Nordre Aurdals sogn i Christians Amt, Aggershus Stift.26. okt. 1807. Karen Olsdt, forhen klokker Ole Evensens kone fra Tønsberg.Samme dag - Anne Sophie Arnesdt, enke efter komander-sergent Engelbrecht Pedersen Sörum af Frederiksstad i Norge.29. okt. 1807. Birthe Marie Helene Budte, skomager Ole Sørensens kone fra Stavanger.29. april 1809. Ane Amundsdt, sergent ved artelleriet Peter Biongs kone af Christiania by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudrun Wallengren

27. april 1811. Ane Catrine Jørgensdt. Aasland, --former Christian Wenniches kone fra Kongsberg.- Samme dag. Karen Olsdt. arbejdsmand Peter Kiønighen Kures kone af Ogsloe i Aggershus stift.24. april 1812. Inger Halvorsdt. arbejdsmand Lars Nielsens kone af Aalerud --pladsen, Krogstad Præstegield, Aggershus stift.27. april 1812. Ane Dorothea Ulrins, skipper Mads Jensen Hoglands enke af Laurvig.- Samme dag. Guri Olsdt. bådsmand Niels Nielsens enke af Stavanger.25. april 1814. Sara Sivertsen, snedkermester Johan Gottfried Casolefskys kone fra Arendal.- Samme dag. Ane Marie Mogensdt. ugift af Frederiksstad i Norge.27. okt. 1814. Marthe Marie Aslachsdt. Hansen f. Urgent fra Eggersund, Christiania stift Norge.-Samme dag. Olivia Andersdt. komandor sergent Anders Davidsen Steenbergs kone af frederiksstad i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Det var veldig moro å se '22. april 1802. Inger Margrethe Bentsen maler Steengaards kone af Christiania.' Hun er nemlig ikke bare jordmor selv, men hadde en jordmor som sin første svigermor.Inger ble gift 11.1.1780 med Johan Samuel Brøgger. Han levde 1748 - 1793. Inger giftet seg igjen med malermester Steensgaard, og får en datter med ham i 1794.Dette er opplysninger fra Brøggerboken fra 1931, der JSB's bakgrunn er ukjent. Nå vet vi at han kom fra København, der hans mor var nettopp jordmor. Jeg har ikke navnet hennes for hånden, men skal sende det så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudrun Wallengren

Hej BodilDet var morsomt at høre, at du fandt en af de jordemødre som er med på listen!Fra 1814, og 20-30 år videre frem, tror jeg ikke at der er flere norsk-uddannede jordemødre fra Kbh.- Det må vel skyldes at Danmark og Norge derefter ikke mere var i union?Jeg har endnu ikke set længere frem i tiden, men vil gøre det.Mvh Gudrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Svigermor til Inger Margrethe Bentsen maler Steengaards kone af Christiania, heter Catharina Reginae Schich eller Schick. Hun er datter av barber Johan Samuel Schich/Schick og Johanne Pedersdatter og er døpt 7.9.1717 i St. Olai i Helsingør eller Fredriksberg. Hun ble gift med Nils Christian Brøgger fra København. To eller tre av deres sønner dro til Christiania og Johan Samuel ble altså gift med Inger.Kan du se når Catharina Reginae besto eksamen som jordemor ved Fødselsstiftelsen i København? Og hvilke resultater hun og Inger fikk?Vet du om det er skrevet noe om denne jordemor-utdannelsen, hvordan den oppsto og hva den gikk ut på? Det må ha vært en lettelse for kvinner å få hjelp av utdannede i en så kritisk situasjon som en fødsel, særlig hvis noe holdt på å gå galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudrun Wallengren

Der er en artikel om fødselshjælp i:'Dansk Kulturhistorisk Opslagsværk', red. Erik Alstrup og Poul Erik Olsen. Dansk Historisk Fællesforening 1991. - Artiklen er på flere sider, men jeg kan prøve at ridse lidt op:I kirkeordinansen fra 1539 står der at 'præsterne skal undervise jordemødrene i at trøste de fødende og i at døbe børn'.Dette krav bliver gentaget i Danske lov, 1683.I 1714 kommer der en forordning: Alle der ønsker at virke som jordemødre i København skal undervises af den nystiftede Jordemødrekommission. Denne skal også føre kontrol med jordemødrernes virksomhed. - I provinsen skal lægerne tage sig af disse opgaver.Hermed er det at være jordemoder ikke længere en beskæftigelse som alle kan udøve. Det er nu blevet et erhverv som man skal have tilladelse til at udøve.Først henimod 1740 slår disse bestemmelser for alvor igennem. Statsmagten er interesseret i at forøge befolkningstallet. I 1735 kommer der et forbud mod kvaksalveri. I oprettes 1739 en særlig protokol over Jordemødrekommissionens forhandlinger og over eksaminerede jordmødre.(-Det er denne protokol som jeg sidder med!)Fra 1750 blev der oprettet særlige jordmødrehuse hvor fattige og ugifte kvinder kunne føde gratis, og uden at skulle opgive deres identitet.- Der står i Dansk Kulturhistorisk Opslagsværk, at Jordemødrekommissionens protokol befinder sig på Rigshospitalet i København, og stadig er i brug.Det er ikke længere korrekt. Protokollen er for få år siden afleveret til Rigsarkivet.- Der er meget mere at hente i Dansk Kulturhistorisk Opslagsværk. - Bodil, jeg ser efter dine jordemødre engang i den kommende uge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Dahl

Hei Gudrun. Det er mulig at jeg er for sent ute, men har du noen mulighet for å sjekke opp : Martha Johannesdatter Mjølsnes. Hun er f. 1885, på Finnøy, Rogaland (Stavanger)og konf.1899, så det bør jo nødvendigvis være etter dette. Men nå vet jeg jo heller ikke hvor lenge de måtte til København for å få utdannelse. Hun var jordmor på Rennesøy, Rogaland. MVH. Ingunn Dahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudrun Wallengren

Hej Ingunn. Jeg skal nok se efter hende. Det er lidt spændende om der overhovedet kommer flere norske kvinder på uddannelsen i København, efter 1814. - Men det kan jo være de kommer igen efter 1905. Mvh Gudrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudrun Wallengren

Til Ingunn: Der er ikke nogle norske kvinder, uddannede som jordemødre i København efter 1814. Hvad man gjorde derefter ved jeg ikke. Det kunne vel være interessant at vide.Der kommer kvinder fra mange andre steder: Grønland, Færøerne, Island og fra Dansk Vestindien(!) - Før 1864 kommer der også en del kvinder fra Slesvig-Holsten.Til Bodil: Catharina Regina Brøgers går til jordemodereksamen 10. august 1764 og består. - Det må vel næsten være hende, navnet er lidt usædvanligt. Der nævnes ikke nogen karakter, der er heller ikke andre oplysninger om hende.Da Inger Margrethe Bentzen er til eksamen består alle: '...for hvilke alle befandtes duelige til at forestå et jordemoder-embede...'. To af de der har været til eksamen den dag fremhæves særligt, men ikke Inger Margrethe. Hun er iøvrigt oppe som nr. 6.Det er ikke altid, at de der er til eksamen består. Engang bliver en stakkels kone fra Sydsjælland hentet til eksamen i København. Hun er omkring 50 år og har praktiseret i mange år, hun er erfaren og hun har fine anbefalinger. - Men hun findes ikke egnet til jordemodergerningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Gudrun!Noe informasjon om utdanning av jordmødre i Norge etter 1814 finner du gjennom tema 10868 her i Brukarforum. Mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Gerd Søraa skrev i 1984 'Hent jordmora!', historien om den norske jordmorforening.Boken til går tilbake til 1700-tallet. På s. 31 står det: 'Kort Undervisning for Jordmødre' var boka Berthe [Kjæransdatter fra Stavanger] eide. Den var skrevet av Berthel Wichmand, og utgitt i Aalborg i 1755. [...] Da 23-årige Berthe i 1721 for første gang hjalp et barn til verden, fantes ennå ingen jordmorskole i noe nordisk land. i 1714 var det riktignok satt ned en 'jordemoder-examenscommission' i København. Men for forholdene i Norge fikk den ingen betydning.'...og på s. 50: 'Det var til denne skolen [jordmorskolen i Frederiks Hospital] de to første norske jordmorelevene dro i 1766. Den ene var fra Oslo, den andre fra Halden.' (Svar fra Spør Biblioteket, Deichmanske bibliotek.)Kan du finne navnet på disse to pionerene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Ida Blom, professor i historie, har skrevet 'Den haarde dyst': fødsler og fødselshjelp gjennom 150 år. Boken utkom i Oslo i 1988, og kan kanskje også være til hjelp for de som leter etter 'jordemødre'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudrun Wallengren

Måske er det disse to, der 17. juli 1767 går til eksamen:Anne Kirstine Rhode fra ChristianiaAnne Magdalene Berg fra Frederichshald.Jeg fandt igår nogle få tidligt uddannede jordemødre. Der er fem mere, fra 1770'erne. De følger senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.