Gå til innhold
Arkivverket

[#19503] USA igjen. Johan Andreasson Aarvold fra Sogndal


Gjest Arnulf Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnulf Pedersen

(Kristen) Johan Andreasson Aarvold var født i Sogndal 1.11.1863. Foreldrene hans var Andreas Nilsson Aarvold (også kalt Fjæren) og Mari Kristrensdotter. Han emigrerte fra Sogndal over Bergen 3. august 1882 med American Line. Det eneste jeg vet om ham er bare at han var gift og hadde iallefall 4 barn, hvorav 2 skal ha vært tvillinger. Han var hjemme i Norge en tur i 1920. På ellisisland finner jeg en John. A. Aarvold som ankom med Stavangerfjord fra Bergen 22. mai 1921. Jeg regner med at dette er Johan som har skiftet fornavn. Han er da 57 år, enkemann og skal til/bor (Residence) i Windsor, Wisconsin. Johan har ennå 2 nieser som lever, men ingen av disse vet noe om hva konen eller barna hans het. Er det noen som kan hjelpe å finne dem og evt. etterkommere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Kristin Elvsveen

I 1920 census bor John A Aamold(feilstaving) i Windsor, Dane county, Wisconsin. Han bor i Depot street. Er alene, kan ikke finne noen mer Aarvold eller Aamold i Windsor eller Dane county.Ann Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

I 1900 census finner jeg Minnesota, Hennepin County, Roll 768 Book 2, Page 134greier ikke å lese gateadressen, denne er skikkelig klinete!Aarvold, J. A, head, f. nov 1864 35 år, gift i 12 år, f. i Norge, immigrerte i 1885, dagarbeider.Aarvold, B. wife, f. sept. 1854 45 år, gift i 12 år, f. i Norge, vet ikke når hun immigrerteAarvold, Mary??? f. mars 1892 i Wisconsin Aarvold, ???? f. mars 1892 i Wisconsin------------26.12.1946 Dør en John A. Aarvold i MInnesota. http://people.mnhs.org/dciden dødsattesten vil kanskje gi svar på en av barnas navn.-------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulf Pedersen

Takk til Ann Kristin og Laila! Det er nok den rette Johan/John dere har funnet. B.(Betsey) Aarvold er nok kone nr. 2, mens Mary er datter fra 1. ekteskap. Mary er da oppkalt etter farmoren som het Mari. Det finnes et bilde av Johan og familien hans, og når jeg ser på det er vel den andre som er født i mars 1892 en tvillingbror. Det er dessuten en bror som er eldre og en yngre søster på bildet. Den yngste er nok Emilie Aarvold som iflg. Minnesota Death Certification døde i Hennepin 17.11.1947. Så er spørsmålet, hvem var Johans første kone, ble noen av barna gift og har de noen etterkommere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.