Gå til innhold
Arkivverket

[#19505] Erik Anders Olsen Lødingen barnefar i 1862?


Gjest Hans-Petter Falao
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans-Petter Falao

I Ofoten i 1862 finner jeg dåp av Elette Nikoline, uægte, enkemand Erik Olsen og pige Nikoline Amundsdtr. Jeg finner ingen i Ofoten som passer til beskrivelsen, hverken i kirkebøkene eller folketellingene. Det er nærliggende å tro at han kan være fra Lødingen. Er det noen som har kjennskap til ham? Ved Elettes vielse i 1886 står faren som Erik Andreas Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Eilertsen

I FT 1865 er Nikoline i tjeneste på gården Stemnæs i Trondenes,Troms. Hun er da 32 år, ug og har datteren Elethe Nikoline Eriksdatter 4 år. Nikoline er født i Trondenes. I FT 1875 er Elette Nikoline Eriksdatter, f. 1863 pleiedatter hos Jens Kildal Olsen, Taraldsvik i Ofoten. Finner en Erik Olsen i FT 1865, enkemann 48 år på gården Tverlandet i Tysfjord, dengang Lødingen. Finner ingen Erik O. i Skifter i Salten og heller ikke i bygdeboka for Lødingen, men her er ikke Tysfjord med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans-Petter Falao

Her er det definitivt feil i folketellingene. Stemnæs ligger i Råndalen i Ballangen kommune, og skal derfor finnes under Ofoten i 1865. Jeg sitter her med en papirutgave av 1865 tellingen for Ofoten, og der er skolekretsene på rett plass. Jeg ser også at en del av skolekretsene skal tilhøre Throndenæs Thinglag, hvilket er feil. Jeg har også kirkebokdata som bekrefter at Nikoline Amundsdtr er født og døpt i Ofoten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Hans-Petter Falao

RHD har nå rettet FT 1865, slik at Stemnes er registrert der den skal være (Ofoten). Jeg regner med at rettelsene kommer på Digitalarkivet etter hvert.Er det fortsatt ingen som kjenner til nevnte Erik Olsen???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.