Gå til innhold
Arkivverket

[#19508] Sarpsborg? Ole Anton Jessesen født 30/4 1910


Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

  • 3 uker senere...
Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Hei Rita!Ole Anton Jessesen ble ikke født i Sarpsborg, men i Tune.Følgende står ved innførselen:Tune 1910 -?? 1910 Pag. 13 nr. 47 F: 30/4 døpt: 22/5 ( Ralsøen??) Ole Anton Foreldre: Cellulosearb. Ole Anton Jessesen F: 1880 og k. Anna Olsen F: 1881 Bopæl: GreåkerAnna Olsen er Anna Kristiansen, barn av Anna Lovise Olsen og Jens Kristian Olsen fra Sponviken. Søsken: August, Inga, Alma, Ole, Karl Johan, Lorents og Fredrik Følgende står ved dødsmeldingene til Skjeberg Lensmannskontor etter Anna Lovise Olsen og Jens Kristian Olsen: Skjeberg (1924) JanuarNr. 7 Anna Lovise Olsen F: 27/8 Døde paa Sjølund Død: 30/11 Anmeldt: 31/11 Arvinger:Enkemanden Kristian Olsen og flg. Barn 1) søn August Kristiansen 38 år gb. Ørnekupa2) dtr. Inga 48 år gl. G.m. Karl Ottesen Frydenberggt. 10 Fr.stad3) søn Ole Kristiansen 45 år gl. Bop. Sjølund4) søn Lorents Kristiansen 34 år gl bop. Ørnekupa5) dtr. Anna, død men efterlader sig ekteskap med Anton Jessesen, Hannestad, Tune flg. Barna) søn Kristian Jessesen ca. 18 år gl. Bo. Hannestad, Tuneb) søn Ole Jessesen 14 aar gl. bopl. Sjølund6) søn Fredrik Kristiansen, død men efterlader hustru Amalie og flg. Barn paa Ørnekupaa) Karl 13b) Jens 11c) Anna 9d) Arnt 6e) Inga 3Enkemanden hensidder i uskiftet bo i henhold til lov 30/751 Hilsen Torunn Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Hei Torunn !Takk for svar.Jeg hadde hørt at Ole Jessesen var fosterbarn av Ole Kristiansen og Tora.Kontaktet Statsarkivet om mulig skifte etter Anna Lovise / Jens Kristian Olsen ,som kanskje kunne gi meg svar på dette,fikk det samme som du refirer til. Men Oles fødsel har jeg ikke ,har du fadderene han også ?- Vet du når hans mor Anna døde ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Det finnes et skifte etter Jens Olsen! Det sto ikke noen faddere faktisk, men jeg er usikker på om det var klokkerbok eller om det var ministerialbok.Jeg vet ikke når Anna døde. Men på et av barna til Fredrik, Jens Fredrik f: 1910 og døbt i august, så står det 'Anna Jessesen Brevik', så da har de nok flyttet dit .Ole Anton Jessesen F: 1810 ble oppdratt som pleiebarn av Tora og Ole. Jeg mener at jeg ikke har sett Anna død i Ullerøy, så kanskje hun ble begravd i Tune.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

ups.. Så ikke at du hadde fått skiftet fra Statsarkivet, så da har du det vel?broren til Ole Anton F: 1910, Kristian, bør være født i ca 1906, da også sannsynligvis i Tune.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Her er forresten Ole Anton F: 1880, i FT 1900:LenkeAndrine Jessesen er Jens Kristian Olsen sin yngre søster, så Anna og Ole Anton er kusine og fetter. Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Det fantes desverre ikke noe skifte etter dem, jeg hadde håpet på det for å se hva som deres barn arvet av ting og tang. -Jeg får nok ty til filmer fra Tune for å finne ut mere om Anna og hennes barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Takk for det, men dette har jeg.Jeg har ikke gått videre med denne grenen, har stoppet med foreldre til Carl Johan Jessesen .Konsentrer meg mere på hovedstammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Hei!Det finnes et skifte etter Jens Olsen! jeg har sett det med mine egne øyne, jeg glemte bare å ta en kopi, da jeg var på Statsarkivet.Eller iallefall Skifteutlodning.Pag. 243 - 246 I boken som omhandler Skifter fra Ide og Markers Sorenskriveri. årene 1922-1929Hvis jeg ikke er helt ute å kjøre mener jeg at det er ihyllenummer: 4D-015-12 nr. 5 eller 6 ( dvs protokollnummer 5 eller 6)Det er 3 paginanummer, så det er et omfattende skifte på den tiden. ( mener jeg iallefall. )Det sto en fordeling mellom barna.Det blir først skiftet etter Jens Kristians død som er 4.7.1924.Hilsen Torunn Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Jeg fikk negativt svar på min forespørsel,så da tok jeg det for gitt.Får du tak i det så 'send' meg en kopi,det hadde vært interessant å lese det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.