Gå til innhold
Arkivverket

[#19509] Bestefar forsvant i USA


Gjest Ragnar Bøe
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnar Bøe

Min svenske bestefar, Axel J. (Jonasson) Berg var født 04.09.1874 i Älvsborg län og ankom New York 4. juni 1900. Av skipsmanifestet fremgår at han ville reise videre til sin bror Karl Jonasson i Duluth, Minnesota. Deretter forsvinner alle spor.Er det noen med tilgang til folketellinger eller andre kilder i USA som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Det er mange som kan være disse brødrene; særlig om en bruker forskjellige skrivemåter + at det her i hvert fall er to muligheter på etternavn.Har du fødselsår på Karl og vanlige navn ellers i familien?? Det kan lette søket endel.Har du funnet noen av dem på Ellis Island; og i tilfelle med vilket etternavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Bøe

Min bestefar brukte navnet Axel J. Berg da han ankom Ellis Island. Dessverre er det svært lite jeg vet om ham og hans aner, bortsett fra at han trolig levde etter 1920 i Duluth, St. Louis County, Minnesota og at hans far het Jonas Andersson. Broren Karl Jonasson kan vel ha forandret sitt navnt til for eksempel Carl/Charles Berg. Mitt håp var at noen med tilgang til 1920 Census vil gjøre et søk …

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Ragnar-Om Axels bror Karl var født ca. 1869 og immigrete 1887 og konas navn var Adaline, så finner vi ikke Axel boende hos dem i 1920. Jeg kan lete etter ham litt senere.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Olav Sveinall

Hei. Jeg vet ikke hvor vanlig navnet Berg er i en by som Duluth, men etter å ha søkt litt så har jeg funnet ut at det er en jente som heter Lisa Berg som går på Highschool i Duluth. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ifølge 1930-Census er det over 30000 med etternavnet Berg i USA, derav 4357 i MN og 316 i Duluth, St. Louis.Jeg har forsøkt å finne en passende Axel Berg i 1910- 20 og 30 - men uten hell.I 1910 finner jeg i Duluth, St. Louis en Axel Berg på 36 år f. i Sverige av svenske foreldre, men han immigrerte i 1905.I samme telling finnes også en Axel Berg 36, f. i Sverige av s. foreldre. Immigrasjonsåret her er utydelig, - men jeg holder en knapp på at det står 1905, men det _kan_ også være 1900.Denne Axel er da innsatt i St. Louis County Jail, og det kan godt være at vi her ser en dobbel-registrering, også med tanke på at tellingen i fenselet ble holdt 3 dager etter den jeg nevner over.Har du noen anelse om når denne Axel døde? Jeg finner registrert en Axel Berg i Minn. Death Ind. som død den 10. 08 1910....kanskje den samme som var fengslet?Det finnes også en Axel Berg i 1920-Census i St. Louis, også han født i Sverige av svenske foreldre, men han er født i 1864 og immigrerte 1888 og er vel da uaktuell.Jeg har så langt ikke forsøkt med Jonas* som etternavn.Om du mener den Karl jeg nevner kan være Axels bror, så kan jeg gi deg det som står i 1920 Census, om du ønsker det. Han er indeksert som Charles J. Berg.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Bøe

Takk til dere begge!Berg-navnet er ”dessverre” vanlig i både Norge, Sverige og Danmark og det er ikke overraskende at det finnes mange av dem i Duluth, en populær by for utvandrere fra Norden.Ja takk, Arne, jeg vil svært gjerne vite hva du har om Karl, indeksert som Charles J. Berg i 1920-tellingen. Det er trolig at Karl, som sin bror Axel, brukte Berg som etternavn, og det er derfor neppe noen idé å søke etter Jonasson.Den Axel Berg som Arne fant som innsatt St. Louis County Jail i 1910-tellingen er svært interessant. Alderen, fødested og oppl. om svenske foreldre stemmer. Med tanke på det jeg har hørt om ham er det ikke usannsynlig at han kan ha havnet i fengsel. Og hvis immigrasjonsåret kan tydes til 1900 øker oddsene for at det er ham. Noen som har idéer om hvordan ytterligere opplysninger om denne innsatte kan graves frem?Hvilken dato ble forresten 1910-tellingen holdt?Den Axel Berg som døde 1910 kan vel være den samme som den innsatte, men da er han ikke min bestefar som med sikkerhet levde til 1914 – trolig lenger.Vennlig hilsenRagnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I tillegg til det var det de som tok navnet Berg fordi det var lettere å uttale enn f.eks. Høgberg, som mannen til min mors tante egentlig het i Sverige.Jeg fant mine tremenninger i Minnesota takket være Gwen Sacrison - hun bad meg si at hun er villig til å hjelpe andre og med å finne slektninger i Minnesota. Det jeg hadde strevet med i årevis, løste hun på en uke.her er link til e-mailen hennes, det er jo et forsøk verdt.Lenkemvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei igjen, Ragnar -Jeg har igjen sett på 1920- Census for Charles J. Berg. En del av det innførte er helt enkelt å tyde, men jeg tar med det jeg klarer:Charles J. Berg, 50, eier sin bolig, (belånt), imm. 1887, naturalisert 1897, født i Sverige av svenske foreldre. Jobber som 'Foreman - Ship Yard'.Adaline, 50, imm 1887, nat., f. i Sverige av svenske foreldre. Uten arbeid.Mable E., datter, 22, ugift, 'Nurse - Privat .....?Herbert A. sønn, 19, ug. 'Salooner .....?Dorothy N. datter, 15.Georg T. (?) sønn, 13.Ruth V. datter, 10.Samtlige barn født i MN. Herbert finner vi også i 1930 i Duluth. Arbeid er ført som 'Retail Merchant - Groceries'. Han er da gift med Christine på 34 år, født i MN av foreldre født i Norge. Han giftet seg 26 år gammel. Ingen barn. SSDI og MDI: En Herbert Alvin Berg f. 6. des. 1900, død 26. des. 1988. Siste oppholssted 55802 Duluth, St. Louis. SSN: 473-24-7123.MDI: Georg T. Berg f. 05. 01. 1907, død 04. 08. 1974 i St. Louis. Morens pikenavn: Johnson. State File Number: 022170.Minn. Death Index har også registrert to Charles J. Berg døde i St. Louis. Den ene død 25. 08. 1923, - den andre 01. 11. 1953. Fødselsår ikke innført. Jeg har ikke kunnet finne Adaline og Charles i 1930-Census. Det finnes også reg. en Axel Berg død i St. Louis 30. 12. 1926. Heller ikke her er fødselsdata innført.Dato for tellingen i 1910 er for den fenslete er oppgitt til 30. april, og for den andre 28. april. (Her kunne det vært fint om andre med tilgang kunne sett på dette årstallet - 1900 eller 1905? Series T 624, Roll 725, Part 1, Page 22A).Det er mulig at de oppbevarer protokollene for de innsatte i 1910 i St. Louis Conty Jail, eller at du kan få opplyst hvor de befinner seg ved å kontakte dem. Adressen er St. Louis County Jail, 4334 Haines Rd., Duluth, Mn. 55811. (Du finner kanskje en E-post adresse ved å søke på f. eks. Google).Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Bøe

Hjertelig takk til Arne for alt arbeide du har lagt ned på denne ”saken”. Charles J. Berg synes å være en god kandidat som bestefars bror. Jeg noterer meg derfor alle opplysninger du har funnet om ham og hans familie til senere bruk, når jeg nå vil øke innsatsen for å lete etter bestefars familie i Sverige.Når det gjelder bestefar vil jeg gå videre på St. Louis County Jail – sporet og takker for at du også har funnet en adresse dit. Det kan også bli aktuelt å ta kontakt med Gwen Sacrison. Takk til Kjellaug for det tipset.Vennlig hilsenRagnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.