Gå til innhold
Arkivverket

[#19515] Kind, Skorpøen.


Gjest Marit Monsen Bolset
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Monsen Bolset

Er det noen som kan si hva som videre skjedde med Berte Larsdatter som ved folketellingen i 1801 var 21 år og bodde med sine foreldre på garden Skorpøen i Kind pgj. i Sogn og Fjordane. Vet noen om det finnes en bygdebok fra dette området/tidsepoken? Jeg skulle så gjerne ha visst om denne Berte ble værende eller om hun flyttet og bosatte seg i Bergen? Berte er født ca 1780. Venlig hilsen Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Der er ingen bygdebok for dette området for tiden etter 1801. Har du spesielle grunner til å tro at Berte flyttet til Bergen? I følge info her på Digitalarkivet blir Birthe Oline Larsd. døpt 21.2.1780. Den 4.7.1812 gifter Brita Larsd. fra Indre Skorpen seg med Johannes Jørgenson Aanøen. De ser ut til å bosette seg på hjemstedet til Johannes da barna blir født på 'Aanøen'. I 1817 dør en Brite Larsd. på 'Aanøen'. Jeg vet ikke om dette er din Brite (eller Birthe eller Berte), men det blir ikke født andre med dette navnet på Skorpen på dette tidspunktet.Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit M Bolset

Til Bent Grotle(innlegg 2). Jeg leter etter den berømmelige 'nålen'! Ved FT i Bergen 1815 finner jeg tjenestepige Berte Larsdtr. i arbeid hos enkemann Anthoni Larsen (fra Svorstølen i Naustdal). De gifter seg i DK 23.06.1816. Han 65 år, hun 36 år(altså født ca 1780). Samme år får de sønnen Lars. I 1821 får de datteren Berte Serene(min tippoldemor). Da Berte Larsdatter dør i 1836, står det at hun er 66 år. Men hvis hun var 36 da hun giftet seg i 1816 må hun være 56 i 1836. Her er mye usikkert - navnet kan jo også være Brithe eller Birte. Jeg har sjekket kirkebøker og skifteprotokollen, uten at det hjalp noe mer! Vet ikke når hun faktisk var født, kan være både 1780 og 1770, selv om det siste nok er mer tvilsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.