Gå til innhold
Arkivverket

[#19518] Slekt i KKristiansund.


Gjest Edle Nyborg-Christensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Edle Nyborg-Christensen

Kan noen fortelle meg hvem Maren Angel-Friis er. Hun er født i Kristiansund mellom 1731 og 1736. Giftet seg med Tarald Andreas Giæver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Tror dette er den rette: Maren Angel Friis født 1731, foreldre: Johan Iversen Friis og Berethe Margrethe Schytte.Hun ble gift 1758 i Kristiansun og døde i Øksnes i 1769. IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Hei! Jeg leter etter en Johannes Friis 1679-1752 (gm Else Christensdt Gammelgård). Han skal ha vært sorenskriver i Romsdal 1711-1751. Kan det være samme person som nevnte Johan Iversen Friis?Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg-Christensen

Dette nok ikke rett person . Han heter Johan Iversen Friis og er gift med Berete Margrethe Schytte mitt problem er alderen på Maren. den stemmer ikke. Der er nemlig en Marie Johansdtr, Friis som er født idette tidsrommet,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Tarald Andreas Giæver var Maren Angel Friis' ektemann. Han ble begravet i 1785 i Øksnes. Ekteparet hadde flere barn. Tarald Andreas Giæver giftet seg i 2. ekteskap med ? Marie Paasche. Jeg har ikke notert barn i dette ekteskapet, men det kan det vel være... Hvorfor er ikke dette rette person? Har du flere opplysninger? IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

For noen år siden fikk vi tak i ett gammelt håndskrevet papir ,kopi av ett som ligger i statsarkivet i Trondhjem. Der står det at datter av Johan Iversen Friis og Bereth Margrethe Schytte heter Marie Johansdatter Friis f. i 1731.Dette stemmer ikke for iGiæverboken står det at Maren er 33 og ett halvt år da hun dør. sånn ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Ja, faren heter Johan så da blir det Johansdatter, men Maren og Marie er beslektet og en ser ofte forskjellig ortografi for navn for eksempel Bereth/Berethe/Berette/Berit - det finnes sikkert flere. Så er det Angel da, hvor kommer det fra, et usikkerhetsmoment sammen med alderen for dødsfallet. Skal lete litt mer i morgen.... vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg-Christensen

Jeg tror du er inne på noe ,har allerede tenkr en del på det. Men en er født i !731 og en er antaelig født i 1733.Kansje er det en feil i papirene eller så er de kansje søsken . Hvis en studerer navnene ti barna til maren og Tarald ser en at de er mye oppigjenkalt etter både Giæverslekten og Friis slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg-Christensen

Inger . Du spurte om hvor Angel navnet kom fra. Her er en mulighet.Maren Angel Friis gift 1758 i Kristiandsund med Tarald Andreas Giæver, Muli g linje for Maren Angel Friis. Hennes foreldre er Johan Iversen Friis, Gift med Bereth Margrethe Schytte. Johans foreldre er Iver Johansen Friis G. m. Maren Clausdatter Angel. Maren er født 1675 .2 barn Johan , Alhet Margrete . Claus pettersen Angel. Kjøpmann i Trondhjem. Giift med Alhet Holte F. 1697. Jeg fant dette i ett hefte som Hans Krag har skrevet .Claus Petersens slekt . Utgitt i Drøbak 1949. Edle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Da ser det ut til at gåten er løst. Det hender ofte at årstall og alder for personer kan være forskjellig i ulike kilder. Jeg tror likevel at du har funnet rett person. Om Schytte-, Friis- og Angel-slekt er det en del stoff slik at du kan kryssjekke for å se hva som er riktigst- og ikke minst for å føle deg trygg på at ting stemmer. Lykke til videre med slektssøk. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til Marie På adressen som jeg har funnet, vil du se at det er de to personene du spør etter.Det er ikke ført aner for Johannes Friis, men derimot for Else C. Gammelgård. Dette har du kanskje. Har du søkt på Friis her på forumet? Du vil se at det er en del innlegg og du kan kanskje lete og se om du finner/år assosiasjoner. Vennlig hilsen IELenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.