Gå til innhold
Arkivverket

[#19520] Bø i Vesterålen


Gjest Edle Nyborg-Christensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Edle Nyborg-Christensen

Vet noen hvem foreldrene til Ole Thomas Lorentzen er. Han skal være født i Stjørdal, men det er jeg ikke sikker på.Han kom til Bø i Vesterålen rundt1855. Han skal være født 1817. Gift medHanna Kristine Fredriksdatter Taraldsen f.1821 ,antagelig i Bø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg ser jo nå at han (Ole Tomas Lorentsen) i 1875 angis som født i Sørdalen (=Stjørdalen?) Merager (Meråker). Er navnet hans feil i 1865??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg-Christensen

Jeg vet ikke ,men jeg har alltid hørt min mor si at det skrives slik. Men hun kan ha tatt feil . Jeg kjenner igjen navnene til amalie og Jonas, hvis det er de rette personene, reiste Jonas til Antwerpen og bosatte seg der .Men jeg tror det er de rette. Jeg vet at faren til Hannah heterFredrik Albert Taraldsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Kirkeboka for Vågan fra 1848: Viet den 29. desember: Ole Thomas Jonasen, Størdahlens Præstegj., og Hanna Kristina Fridrichsdtr., Malnæs i Bøe. Brudgommens far: Jonas Lorentzen. Brudens far: Fridrich Taraldsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei!!Ved å gå inn på nyttige lenker nederst på den mørkeblå linjen, dernest på Dis-Norges genealogiske ressurser, så på Slektshistoriske kilder, fant jeg at det finnes en del kirkebøker for Vågan på en privat hjemmeside. Jeg tror nemlig de kunne være gift i Vågan siden deres to eldste barn ble født der.Der fant jeg en interessant vielse 29/12 - 1848: Ole Thomas Jonassen giftet seg med Hanna Kristine Fridrichsdatter. Hans far: Jonas Larentzen?? (må være Lorentzen), hennes far Fridrich Turaldsen ?? (må være Taraldsen).Det ser altså ut til at Ole Tomas har tatt sin fars farsnavn Lorentsen som etternavn i FT 1875.Det var det - som man sier. Man finner mange ukjente kilder ved å gå til Slektshistoriske kilder. Nå tar det heller så lang tid å finne bekreftelse på dette i kikebøkene.Mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg-Christensen

Tusen takk for opplysningen.Jeg har visst så lite om slekten til Ole Thomas. Vet du noe mer om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg finner ingen Jonas Lorentzen i FT 1801 for Stjørdal prestegjeld og i landsdekkende søk ingen ved det navn i rimelig nærhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg-Christensen

Kan Ole Tomas Lorentzen komme fra Sørdalen nær Narvik? Jeg har hørt at det er en dal som heter det der. Haner vanskelig å finne. Kansje Stjørdal er feilt sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Når det står i kirkeboka for Vågan at han var fra 'Størdahlens Præstegj.', kan du vel regne det som 99% sikkert at han kom fra Stjørdalen i Nord-Trøndelag. Han behøver ikke nødvendigvis være født der (selv om det egentlig er det som menes), men han har i alle fall bodd der. Det naturlige er da å lete i kirkeboka for Stjørdalen. Du kan lete etter dåpen rundt 1817 eller etter konfirmasjonen på 1830-tallet. Konfirmasjonene er ofte raskere å finne.Når faren, Jonas Lorentzen, tilsynelatende ikke er så lett å finne i FT 1801, kan det ha mange årsaker. Han kan være ført med et annet navn (Jon istedet for Jonas, Larsen i stedet for Lorentzen e.l.) eller han kan ha bodd et annet sted enn Stjørdalen, - kanskje til og med i Sverige. Finn konfirmasjonen/dåpen av Ole Thomas først, så vil du ha flere opplysninger å gå etter når jakten på tidligere generasjoner følges opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Hei Astrid. Hanna Kristine Taraldsen er hennes rette navn .Hun har navnet etter sin far som het Fredrik Albert Taraldsen, sønn av Tarald Andreas Taraldsen Giæver. Takk skal du ha for all hjelp. Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.