Gå til innhold
Arkivverket

[#19526] sogndal


Gjest Edle Nyborg-Christensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Dersom dette er riktig person i 1865 Lenke så antar jeg at Knut har funnet den rette. Han kaller i tilfelle første sønn etter sin far og første datter etter sin mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

FamilySearch er ikke alltid til å stole på, men det viser i hvertfall at Johannes Rasmussen og Ragnhild Eriksdtr ble gift 5.11.1818 Sogndal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Edle: Hvis du leter litt, vil du finne utdrag fra kirkebøkene for Sogn og Fjordane på Digitalarkivet. Husk at Sogndal er prestegjeld nr. 1420. Databasen er lagt til rette av Fylkesarkivet for Sogn og Fjordane. Du kan også finne kirkebokdataene på arkivets egne sider her: http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.aspEt tips kan være å finner begravelsen av Johannes Rasmussen og Ragnhild Eriksd. fra Grøt først. Da vil du finne omtrentlig fødselsår. Så kan du gå videre å lete blant døpte og evt. i FT 1801. Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg-Christensen

Tusen takk. Jeg er veldig glad for den hjelpen jeg får. Jeg er helt ny ,når det gjelder å finne fram i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg-Christensen

Kommer ikke inn på kirkeboken over gravlagte. Du har skrevet nr 1420 på kirkeboken. Men jeg ser ikke noe nummer noen steder. Kan du hjelpe meg.Edle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg skrev at Sogndal er prestegjeld nr. 1420. Dette var bare ment som et praktisk tips hvis du bruker kirkebokdatabasene for Sogn og Fjordane i Digitalpensjonatet: LenkeAlle disse databasene (døypte, gravlagde og vigde) er slik at du kan begynne med å velge ut data fra ett eller flere prestegjeld. Når du konkret leter etter data fra Sogndal, kan det være lurt å plukke ut data fra Sogndal ved å velge 'Prgj' som søkekriterium og deretter skrive 1420 i søkefeltet. Hvis man bruker databasene på Fylkesarkivets server, er dette ikke nødvendig å bry seg med, for der står navnet på prestegjeldene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg-Christensen

Knut . Takk for hjelpen. Jeg har funnet ut av hvordan jeg skal gjøre det. Trenger bare litt trening. Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Du har funne ei gjenstridig ane i Ragnhild Eriksdotter. Ho er nemleg ikkje fødd i Sogndal, og dessutan er ho utegløymt i folketeljinga 1801. Nedanfor er eit oppsett over anene til ei av døtrene hennar i eit par generasjonar. Du får sjå på det som hjelp til sjølvhjelp:----1. Kari Johannesdotter1 Grøt (80) vart fødd utanfor ekteskap den 8 aug 1818 på Kaupanger, Sogndal, Sogn og Fjordane. Ho vart døypt den 9 aug 1818 på Norum kyrkje, Sogndal, Sogn og Fjordane. Ho vart konfirmert den 30 jun 1833 på Stedje kyrkje, Sogndal, Sogn og Fjordane. Ho gifta seg med Nils Trondsson Sogndalsfjæren (22), son av Trond Sjursson Hollekve (23) og Ingeborg Nilsdotter Bruen (153), den 6 jun 1838 på Stedje kyrkje, Sogndal, Sogn og Fjordane. Ho bur 1865 på Sogndalsfjøra, Sogndal, Sogn og Fjordane. Ho bur 31 des 1875 på Sogndalsfjøra, Sogndal, Sogn og Fjordane. Ho døydde den 1 mai 1890 på Sogndalsfjøra, Sogndal, Sogn og Fjordane, alder 71. --- 2. generasjon --- 2. Johannes Rasmusson2 Grøt (81) vart fødd i 1791 på Grøt under Nes, Sogndal, Sogn og Fjordane. Han vart døypt den 25 des 1791 på Stedje kyrkje, Sogndal, Sogn og Fjordane. Han gifta seg med Ragnhild Eriksdotter Haugen (289), dotter av Erik Johannesson Haugen (352) og Kari Jensdotter Midtun (353), den 5 nov 1818 på Stedje kyrkje, Sogndal, Sogn og Fjordane. Han døydde den 14 nov 1832 på Grøt under Nes, Sogndal, Sogn og Fjordane, alder 40. 3. Ragnhild Eriksdotter2 Haugen (289) vart fødd i 1797 på Kalhagebakken under Rønnei, Gaupne sokn, Luster, Sogn og Fjordane. Ho vart døypt den 4 jun 1797 på Gaupne kyrkje, Gaupne, Luster, Sogn og Fjordane. Ho vart konfirmert den 18 jul 1813 på Stedje kyrkje, Sogndal, Sogn og Fjordane. Ho gifta seg med Johannes Rasmusson Grøt (81), son av Rasmus Andersson Grøt (317) og Kari Jørgensdotter Børtnes (318), den 5 nov 1818 på Stedje kyrkje, Sogndal, Sogn og Fjordane. Ho døydde den 11 apr 1846 på Grøt under Nes, Sogndal, Sogn og Fjordane, alder 48. --- 3. generasjon --- 4. Rasmus Andersson3 Grøt (317) vart fødd cirka 1753. Han og Kari Jørgensdotter Børtnes (318) vart trulova den 6 okt 1783 på Hafslo, Sogn og Fjordane. Han gifta seg med Kari Jørgensdotter Børtnes (318), dotter av Jørgen Persson Børtnes (9000) og Gyri Hansdotter Dalen (9016), den 10 nov 1783 på Hafslo, Sogn og Fjordane. Han og Kari Jørgensdotter Børtnes (318) bur 1801 på, Nes, Sogndal, Sogn og Fjordane. Han døydde den 21 mai 1820 på Grøt under Nes, Sogndal, Sogn og Fjordane. 5. Kari Jørgensdotter3 Børtnes (318) vart fødd cirka 1753. Ho was confirmed i 1770 på Hafslo, Sogn og Fjordane. Ho og Rasmus Andersson Grøt (317) vart trulova den 6 okt 1783 på Hafslo, Sogn og Fjordane. Ho gifta seg medRasmus Andersson Grøt (317) den 10 nov 1783 på Hafslo, Sogn og Fjordane. Ho og Rasmus Andersson Grøt (317) bur på, Nes, Sogndal, Sogn og Fjordane. Ho døydde den 12 jun 1821 på Grøt under Nes, Sogndal, Sogn og Fjordane. 6. Erik Johannesson3 Haugen (352) vart fødd i 1759 på Heggeteig, Sogndal, Sogn og Fjordane. Han vart døypt den 9 des 1759 på Norum kyrkje, Sogndal, Sogn og Fjordane. Han gifta seg med Kari Jensdotter Midtun (353), dotter av Jens Persson Midtun (360) og Kristi Johannesdotter Kvåle (361), den 13 apr 1790 på Stedje kyrkje, Sogndal, Sogn og Fjordane. Han budde frå 1791 til 1793 på Joranger, Hafslo, Sogn og Fjordane. Han budde frå 1793 til 1797 på Skaret under Vigdalen, Luster, Sogn og Fjordane. Han budde frå 1797 til 1801 på Kalhagebakken under Rønnei, Luster, Sogn og Fjordane. Han budde etter 1801 på Haugen under Heggeteig, Sogndal, Sogn og Fjordane. Han gifta seg med Siri Torgeirsdotter Vedvik (2942) den 15 mai 1801 på Hafslo kyrkje, Hafslo, Sogn og Fjordane. Han gifta seg med Gjertrud Ellingsdotter Flatland (3023) den 12 okt 1815 på Stedje kyrkje, Sogndal, Sogn og Fjordane. Han døydde den 6 des 1831 på Haugen under Heggeteig, Sogndal, Sogn og Fjordane, alder 71. 7. Kari Jensdotter3 Midtun (353) vart fødd i 1762 på Midtun, Sogndal, Sogn og Fjordane. Ho vart døypt den 25 des 1762 på Norum kyrkje, Sogndal, Sogn og Fjordane. Ho gifta seg med Erik Johannesson Haugen (352), son av Johannes Persson Heggeteig (354) og Marta Ivarsdotter Ylvisåker (355), den 13 apr 1790 på Stedje kyrkje, Sogndal, Sogn og Fjordane. Ho døydde i 1800 på Kalhagebakken under Rønnei, Gaupne sokn, Luster, Sogn og Fjordane. Ho vart gravlagd den 5 mar 1800 på Gaupne kyrkje, Gaupne, Luster, Sogn og Fjordane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg-Christensen

Jeg har sett nærmere på deopplysningene jeg har fått. Det ser ut som det er slekten min fra Sogndal. Jeg vil takke de som har bidradd med hjelp. Erdet noensom vet om denne slekten kan føres videre .Edle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.