Gå til innhold
Arkivverket

[#19528] Grønlandssaken, Norges okkupasjon av Øst Grønland


Gjest Knut Erik Nielsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Erik Nielsen

Jeg lurer på hvordan jeg skal få ut informasjonen om Grønlandssaken som ligger her. Jeg har søkt, og funnet at dere har mange arkiv om emnet. Jeg finner derimot ikke ut hvordan jeg skal få tilgang til arkivene. Kan dere hjelpe meg?Håper på snarlig svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Digitalarkivet har lagt ut katalogen over privatarkiv ved Statsarkivet i Tromsø, og der vil man finne privatarkivet etter Aldor Ingebrigtsen, og eskene som gjelder Grøndlandssaken hos ham.Ved Statsarkivet i Bergen har vi arkivet til Fiskeridirektoratet, og også der finnes det en del materiale om Grønlandssaken, arkivboksene 161/3/1-4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det må da være mye om saken i Utenriksdepartementets, og muligens noe i Forsvarsdepartementets arkiver, - i Riksarkivet. Men tilgang til materialet må du søke om selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Du treng vel neppe gå på arkivet med det første for å finna stoff om dette. Stortingsmeldingane er trykte og finst på dei fleste større biblioteka. Eit kjapt søk på BIBSYS med 'grønlandssaken' i fritekstfeltet gav 79 treff, osv. osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Kan også anbefale boka ØST FOR DEN STORE BRE, som er skrevet av Helge Ingstad. Han var sysselmann på de norskokkuperte områdene på Øst-Grønlang i 1932-33mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.