Gå til innhold
Arkivverket

[#19531] Lorentz Bohm - kjenner noen ham ?


Gjest Ragnar Moslet
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnar Moslet

Lorentz Bohm etterlot seg 2 antagelig uekte barn. Sønnen Andreas, døpt 17/2/1780 i Fosnes N-T, med Siri Olsdtr. Datteren Ane, døpt 28/3/1784 i Overhalla N-T, med Marithe Hildrum. LB finnes ikke i FT1801.Er takknemlig for ethvert spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest Asbjørn Værnes

Etter nesten 7 år våger jeg meg til å løfte opp dette spørsmålet på nytt, da jeg leter etter samme mann. På navnet og dømme var han vel trolig utlending. Dette sannsynliggjøres også av at han bare ses nevnt i forbindelse med disse to barnefødslene i hhv Fosnes og Overhalla. Ingen andre spor så langt.En utlending i Fosnes kunne vel være fiskehandler, men hva med Overhalla?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Namnet KAN vara svenskt. På 1700-talet verka man använda namnformerna Lorentz och Lars för samma person, Jag har inte funnit någon som riktigt passar in.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Name: Jens Carlsen Gender: Male Baptism/Christening Date: 29 Nov 1767 Baptism/Christening Place: Trondheim, Sør-Trøndelag, Norway Birth Date: Birth Place: Death Date: Name Note: Race: Father's Name: Carl Bohm Father's Birthplace: Father's Age: Mother's Name: Giertrud Jensdotter Mother's Birthplace: Mother's Age: Indexing Project (Batch) Number: C42652-2 System Origin: Norway-EASy Source Film Number: 126821 Reference Number: Bk 3 Collection: Norway Baptisms, 1634-1927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr. Bohm gjennomfører i boken en serie interessante (om enn nokså dristige) eksperimenter, som absolutt utsatte silden for en viss fare. Men til alles lettelse kan jeg røpe såpass mye at saken løste seg på en måte som var til sildens beste ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Det finns en Lorens Bohm, karduansmakare i Stockholm, som avlider 1714. Han har många barn, men en son Lorentz som är bara ca 7 år då. Detta enligt bouppteckning (skifte). Men han verkar inte få något barn som heter Carl, vad jag kan se. Namnet finns inte i släkten.En annan (?) Lorentz Bohm bor i Östhammar, men avlider också där så han är det inte.Namnet Bohm är inte ovanligt. Det kan ju också vara norkst eller tyskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Værnes

Ja det kunne passet bra med karduansmakeren. Men som du påpeker kan han også være norsk, tysk, dansk eller hollandsk, så da blir det mange kandidater. Det spørs om jeg finner ut mer om ham hvis han ikke er født i Trondheim.Takk til Per for digresjonen, men jeg skjønner ikke hva du mener med 'feil i hovedløkka'?Noen som vet om Lund er/var en gård i nærheten i Trondheim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(17:) Hva er karduan og hvordan smaker det ?(18:) Jeg (man ?) får av og til feilmeldingen 'feil i hovedløkka' når jeg prøver å poste et innlegg. Innlegget blir da lagt inn i debatten, men debatten blir ikke 'flyttet opp' blant de med ferskest innlegg. Derfor mitt 'ekstra-innlegg', for å bevirke nettopp dette siste ... (Jeg vet ikke hva som kan være årsaken til at det oppstår 'feil i hovedløkka' i DA's debatt-software).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Många karduansmakare hette Bohm, jag hitta en sådan familj i Jönköping också. Annars är det ofta ett soldatnamn, specillt för artillerister. Inte så bra soldater kanske - på svenska betyder bom ju att inte träffa målet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Værnes

Det er nok sannsynlig at Carl Bohm var dansk eller av dansk avstamning, det fremgår av fadderne ved Lorents' dåp: Jomfru Tønder, ... Ramshart, Sr. Krenkel, Monsr. Lassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.