Gå til innhold
Arkivverket

[#19531] Lorentz Bohm - kjenner noen ham ?


Gjest Ragnar Moslet
 Del

Recommended Posts

Gjest Asbjørn Værnes

Det som ihvertfall er sikkert er at Carl Bohm tilhørte det 'øvre sjikt' i Trondheim. Blant fadderne til datteren Anna Catarinas dåp 2 feb 1762 Lenke nevnes bl.a. Statsraad Mølmand, Borgermester Bredahl, Cancellie-Raad Angel.Det gir utvilsomt større muligheter til å kunne finne ut mer om ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Moslet

Moro at dette temaet kommer opp igjen etter som det var jeg som startet det og er direkte etterkommer av Lorenz. Det lyder sannsynlig at han kommer fra Trondheim og det gir meg mulighet til fylle ut slektstreet videre og kanskje finne ut hva han drev med i N-Trøndelag utover å produsere etterkommere. Håper også at eventuelle nye opplysninger blir lagt ut på dette temaet. Takk til dere alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Værnes

Da er vi nok i slekt - Lorenz er min 4x tipp oldefar.Han var kanskje involvert i handelsvirksomhet langs kysten? Svogeren Bastian From er ihvertfall skipper i FT1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Værnes

Per Gjendem påstår i en av sine artikler ( http://www.pergjendem.com/?p=2760#more-2760 ) at Carl Bom var av en dansk-nederlandsk handelsborgerfamilie som kom til Trondheim rundt 1750.Selv om dette som vanlig ikke er dokumentert fra Gjendems side så er det ikke usannsynlig. Blant annet brukes staveformen Boom på etternavnet noen steder i kirkebøkene, det er den nederlandske formen av Bohm/BöhmGjendem angir konsekvent navnet som Born, dette er feil. De skrivemåtene jeg har sett er Bom/Bohm/Böhm/Boom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.