Gå til innhold
Arkivverket

[#19532] Oppslag i Moss kirkebok, utflyttede


Gjest Aud Sandbu
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Sandbu

Johan Albert Henrichsen ble født 18. april og døpt 2. november 1851 i Moss. Foreldre: Markus Henriksen og Albertine Brynildsdtr.Denne Johan reiste til England, og er høyst sannsynlig identisk med en John A. Henricksen som finnes i Liverpool i British census 1881.Jeg har funnet Johan Albert i 1865: LenkeMen han er ikke å finne i 1875-tellinga, hverken i Moss eller ellers i Norge etter det jeg kan se.Det kan tyde på at han emigrerte en gang mellom 1865 og 1875.Jeg har ikke klart å finne Johan i emigrasjonsprotokollene, og skulle derfor gjerne hatt hjelp til å sjekke om Johan finnes i kirkebøkene for Moss, under utflyttede, i håp om å få tidfestet så godt som mulig når han reiste til England.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Om det blir i kommende uke, eller uka deretter, spiller ingen rolle. Jeg er uansett veldig takknemlig for den hjelpen jeg får.Hilsen Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Lene Hagen

Hei i gjen. Var en tur på biblioteket her om dagen. Fikk ikke vært der så lenge, da det ikke var så lang tid ledig på leseapparatet. Fikk grovt sett i gjennom utflyttede fra Moss 1865-1875, men fant nok ingen. Kan reservere lenger tid på apparatet til uken og ta det en gang til, og da litt bedre. Jeg kan faktisk ha oversett det. Hvis ikke jeg finner han der kan jeg jo sjekke f.eks Rygge, det ligger jo så nært til Moss. Han kan jo ha flyttet dit, tror du det ? Mens jeg sitter her og skriver lurer jeg på et par ting. Vet du om han er konfirmert i Moss ?. Hvis han er konfirmert her, kan han ha rukket å gifte seg her før han reiste ? Hvis du vet dette bør jeg jo ikke lete etter det. Men, ellers kan det jo være med på å snevre inn tidden har har reist på. Så jeg kan ta en tur til uken i gjen. Vi vet jo at TING TAR TID, men til slutt så kommer det. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Hei Anne Lene,Tusen takk for det du har brukt av tid på dette så langt.Det er ikke stort jeg vet om Johan Albert Henrichsen før han reiste til England. Han finnes i ft-1865 hjemme hos foreldrene i Moss, og var jo da 14 år gammel. Jeg vil derfor anta at han ble konfirmert i Moss. At han flyttet til Rygge før han reiste ut, har jeg liten tro på.I British Census 1881, der han finnes i Liverpool som tolk og betjening hos en tysker som drev et slags pensjonat, fremgår det at Johan Albert var ugift.Men nå er det plutselig noe som slår meg når jeg forsøker å tenke igjennom hva som kan hjelpe på å snevre inn tidsrommet han kan ha reist i. Ifølge ft-1865 var faren til Johan Albert 'toldrorskarl' av yrke, og en bror var 'Søemand'. Dette får meg til å tenke på at kanskje Johan Albert egentlig ikke utvandret, men tok hyre på en båt, og senere hoppet i land og ble værende i Liverpool....Dette har jeg ingen erfaring med, men hvis Johan Albert tok seg hyre på en båt, så ble han vel først og fremst ført opp som mannskap på ei hyreliste? Sjømenn ble vel ikke ført i utflyttingslistene i kirkeboka?Jo mer jeg tenker over dette, jo mer sannsynlig synes det meg å være at Johan Albert kom til Liverpool på denne måten. Og jeg er redd du har brukt tid for min skyld på noe som var bortkastet. Du får vurdere selv hva du synes du vil legge ned av ytterligere tid og arbeid på å lete nøyere i utflyttingslistene for Moss.Hilsen Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei i gjen Aud. Har vært en tur på biblioteket i dag. Det du lurer på finner jeg altså ikke, så du har kanskje rett i at vi ikke finner han på utflyttingslistene.Du sier at du ikke vet så mye om familien. Litt annet har jeg funnet på biblioteket, og jeg tar det med her jeg. Kan jo hende at du allerede har det.HF-300 kirkebok Moss, konfirmant 1 oktober 1865 i Moss kirke: Johan Albert Henriksen, f. 18 april 1851.HF-303 Moss, viede den 14 oktober 1835: Marcus Henrichsen 24 år født i Moss og pige Albertine Dahlstrøm 25 år født i Moss. Brudgommens far: Henrich Jonassen Brudens far: Brynild Dahlstrøm.FAMILIIER I MOSS 1829-1844: Marcus Henrichsen født 1811 Moss, toldrorskarl. Adr: Sølægd no 19. Albertihine Brynildsdatter Dahlstrøm f. 1812 Moss Marthine Marcusdatter f 5 aug 1836 Moss, død 22 aug 1830 (dødsåret må være feil). Henrik Bernhard Marcussen f. 5 aug 1837 Moss Frederik Ferdinand Marcussen f 25 mar 1842 Clara Emilie Marcusdatter f. 23 mar 1844 Moss.MANDTALL 1841-1844 MOSS BY. VÆRLEGT 339 a. Marcus Henriksen, 30 år, huseier,roerskarl, født i Moss. Viet 14 okt 1835. Alberthine Brynildsdatter 24 år, kone Henrich Bernhard Marcussen , 4 år f. i Moss Frederik Ferdinand Marcussen 2 år f 25 mar 1842 i Moss. Josephine Marcusdatter 2 år f. i Moss. ( har glemt å skrive f.dato, men dette må jo være tvillinger, kan se etter i gjen om du vil).Egne kommentarer: Du har selv funnet familiene i ft 1865 og 1875 i Bakkegaten matr 292. Gaten byttet senere navn til Vogtsgate. Denne gaten finnes i Moss også i dag.Værlegata tilhører opphavet til Moss by og ligger i tilknytning til sjøen. Mange sjømenn bodde i denne delen av byen. Gaten ligger fortsatt der, med en del eldre bebyggelse.Jeg kan kanskje anbefale deg å bestille inn en liten bok fra biblioteket: O.P. Nyquist, Mossiana fra ældre tider. Utgitt på Bjørn Ringstrøms antikvariat, Oslo 1990. Boken inneholder gamle adresser, bygårder og beskrivelse av noen av dem. I registeret finner jeg en Marcus Henriksen, men vet jo ikke om det er rett person. I alle fall det er en lettlest bok, om du har interesse av det.Så litt til slutt. Ft. 1801 Moss (du kan jo finne den på digitalarkivet selv). KONGENSGATE 127. Johannes Christophersen Refsnæs, husbond 38 år, gift 1 gang. Soldat ved 3 compagni i Friderichstad. Margrethe Nilsdatter, 60 år. Henrich Jonassen, hennes søn 13 år.Egen kommentar: Vet ikke om det er din Johan Alberts farfar og hans foreldre, du får se selv.Vel det var det. Håper du kan bruke noe av dette selv om det ikke var det du lurte på. Men det var da noe. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Oops, glemte noe. Det bodde forresten noen pers. til sammen med dem i 1801, men dette var logerende. Så dette får du vurdere selv om de har noen betydning for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Oj, dette var overveldende ! Jeg blir nesten flau over tanken på alt arbeidet (og tiden, ikke minst) du har lagt ned her for min skyld.Ante ikke at Moss hadde et så rikholdig arkiv. Det var veldig interessant å få så detaljerte opplysninger omkring familien, og kjempefint at du utfylte med litt fra dine lokalkunnskaper. (Fikk lyst til dra til Moss og se selv!)Tusen hjertelig takk!Hilsen Aud.PS: Du trenger ikke å sjekke Fredrik og Josefines fødselsdato nærmere. De losjerende i 1801 trenger du heller ikke å bruke mer tid på. Forøvrig ser det ut til at dette var en typisk sjømannsfamilie, og at jeg må ty til hyrelister el.l. for om mulig å finne Johan Alberts 'utflytting'. Da lager jeg et nytt tema for det senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.