Gå til innhold
Arkivverket

[#19533] Oppslag i kirkebok for Trondheim 1766


Gjest Ragnar Moslet
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnar Moslet

Har noen tilgang på kirkebøker for Trondheim 1766? Jeg søker etter uekte pikebarn døpt Johanna Caroline. Mor er antatt Johanna Pedersdtr. fra Stenvognæs i Borgund født 1744.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Grethe Flood

Dette er et tema som har ligget ubesvart en stund og jeg vet ikke noe mer - foreløpig. Men har du noe farsnavn som kan knyttes til Johanna Caroline? Og vet du ev. i hvilken menighet barnet ble døpt i 1766? Domkirken? Vår Frue? Bakke / Bakklandet?Grethe F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Moslet

Til Grethe Flood. Det er hyggelig at du interesserer deg for det dette temaet etter så lang tid. Johanna Caroline er et ''mysterium''. Hun, og hennes barn, kallte seg Lohman. Det er dette som har ført meg til Stenvognes, da eieren der på den tiden hette Lohman (FT 1801). J.C's eldste barn var døpt Peter Fredrik og det har i familien vært spekulert på at hennes far var Peter Fredrik Suhm og at hun vokste opp i et ''fornemt'' hjem fordi hun hadde et språk som tilsa dette og dessuten kunne finere broderier. Min mor mente hun fant J.C's dåp i Domkirkens bøker, uten far's navn, men dette er udokumentert. I alle fall, J.C kom til Lund i Kolvereid, S-T med mann og barn etter 1800 og barna slo seg til der. Jeg har ikke klart å finne J.C.'s eller mannens (Gunder Gundersen) begravelse der. Dessverre brente hun også alle sine papirer på dødsleie (i henhold til familiesoga). Klarer du å finne noe vil det være veldig interessant.Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I FamilySearch finner jeg Johan Gabriel Hansen Lohman blir født 13.01.1848 i Kolvereid, N. T., sønn av Hans Johan Gundersen Lohman og Karen Kristensdatter. I 1865 bor Johan sammen med foreldrene Hans G. Gundersen og Karen Kristensdatter på gården Otterbek i Kolvereid [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61752&gardpostnr=257&personpostnr=1902&merk=1902&tid=23:03:32#ovre>LenkeVidere finner jeg i FS: Hans Johan Gundersen Lohman er født 22.11.1820 i Bindalen, død 31.5.1892, sønn av Gunder Gundersen Lund og Johanna Caroline Pedersdatter Lohman.På hjemmesidene til Bindal bygdebok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Moslet

Hei Grethe, takk for din interesse. Jeg har bra kontroll på etterkommerne av JC og GG, men din lenk til Bindal bygdebok var nyttig. Men, det må være feil at uflyttingslisten starter 1841 fordi GG i følge Nærøy bygdebok døde i 1829. Om jeg bruker hans oppgitte fødselsår der og alderen i utflyttingslisten så må de ha flyttet i 1824. En annen konklusjon av dette er at JC var født i 1777 og ikke i 1766 som jeg har oppgitt. Nærøy bygdebok bruker begge årene. JC døde i 1850. Dåpslisten i Bindalboka er også interessant. Der finner jeg igjen sønnen Hans Johan med foreldre og ikke minst fadderene i Felt 53 osv. med Ingebrigts-navn fra Urvollan og Horstad. I følge muntlig info fra Lund i Nærøy kallte GG seg også Brynjulf Ingebrigtsen og hadde desertert fra militærtjeneste. Det kan jo se ut som om paret var på rømmen med stadige flyttinger og at de før 1820 kom til hans slektninger i Bindalen, fikk sitt barn der i 1820 og dro videre i 1824. Jeg legger ut et nytt tema under Nordland om dette. Hilsen Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.