Gå til innhold
Arkivverket

[#19534] Henrik Kristensen Århus, Hon, Askim d.1735


Gjest Ronny Folkvord
 Del

Recommended Posts

Gjest Ronny Folkvord

I bygdeboka for Askim, bind 2, s.323, på gården Hon, står det om 'Sognedeignen' Henrik Kristensen Århus. Han var først gift med Maren Pedersdtr. Hun døde i 1712, og han giftet seg opp igjen med Ellen Larsdtr. Henrik døde i 1735.Er det noen som vet hvor Henrik Kristensen kom fra, og hvem foreldrene hans var ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anjer

HeiDessverre vet jeg ikke hvor Henrik Kristensen kom fra.Derimot kan dette muligens interessere:Maren Pedersdatter var fra Nerdrum i Fet, datter av Peder Simensen Børgen/Øvre Tien/Tunnerud/Søndre Nerdrum (alt i Fet); og kona Anna Pedersdtr. Jølsen i Fet, som siden var gift med Klaus Syversen Garsrud, klokker i Trøgstad.Ellen Larsdatter var fra Vestre Berger i Trøgstad, antakelig født 1682. Henrik og Ellen giftet seg i Trøgstad 1712. Hennes foreldre var Lars Bårdsen Vestre Berger og kona Anne Hansdatter, som seinere var gift med Halvor Gjestsen Vestre Berger. Halvor kom fra Raknerud i Trtøgstad.Hilsen fra Jon Anjer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Askim kirkebok, døde, s. 52:d. 28 Jun 1735 Klokkeren Henrich Christenssøn 60 aar 4 Maaneder og 3 Uger.Han skal etter dette være født ca februar 1675. Siden han kalles Århus, er det vel sannsynlig at han kom fra Danmark. Han og kona Maren er blant mine aner, så jeg er også interessert i å få vite noe om opphavet hans.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.