Gå til innhold
Arkivverket

[#19541] Født utenfor ekteskap i Vinje 1896. Hvem er utlagt som far?


Gjest Tom Askerøi
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Askerøi

Dordi Aslaksdotter Botn fikk 25. april 1896 en sønn som fikk navnet Arne. Iflg familietradisjonen skulle faren være en kar fra Vestfjorddalen i Tinn.Jeg dro til Riksarkivet for å sjekke dåpsinnføringen i kirkeboka for Vinje, men filmen gikk ikke fullt så lang opp mot vår tid.Så spørsmålet er: Hvor må jeg henvende meg for å få oppgitt utlagt barnefar?På forhånd 1000 takk for all hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Folkemengdens bevegelse fra Statistisk sentralbyrå på Riksarkivet. Spør i skranken. Ellers så ligger kanskje kirkeboka hos presten enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tom Askerøi

En litt sen takk til deg, Berit.Men jeg mente å ha lært på kurs hos Norun i DIS-Norge at oppgitte oppgaver fra Statistisk Sentralbyrå ikke var tilgjengelig fordi de ikke var sortert. Jeg sendte derfor en mail til Riksarkivet.Idag fikk jeg svar som bekreftet min frykt:SLEKTSINFORMASJONArkivet etter Statistisk Sentralbyrås serie Folkemengdens bevegelse er fremdeles uordnet, og derfor ikke tilgjengelig. Kirkebokfilmene for Vinje i Telemark slutter i 1893. Vi foreslår derfor at De henvender Dem enten til Statsarkivet på Kongsberg (e-post: statsarkivet.Kongsberg@riksarkivaren.dep.no) eller til sognepresten i Vinje.Men det kan kanskje være nyttig informasjon også til andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Det er kanskje bare tåpelig å sitte å debattere med seg selv, men i tilfelle andre leter etter kirkebokinfo fra Vinje, Telemark etter 1893:Statsarkivet på Kongsberg opplyser at denne kirkeboken ikke er innlevert og at eneste håp (?) er velvilje fra sognepresten i Vinje.Jeg har skrevet til ham...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det at Statisktisk sentralbyrås FOLKEMENGDENS BEVEGELSE ikke er tilgjengelig forstår jeg ikke. Jeg har fått bestilt det mange ganger. Nå skal jeg jo ikke si noe om Telemark, men mener hele landet ligger der. Det er pakkesaker.Jeg har funnet mye der og listene ligger sortert etter årstall, fylker, kommuner/prgjeld, på landet, i byer, menn og kvinner. Sortert på fødte osv. Listene for et prgj. ligger inne i et papiromslag. Men de er ikke alfabetisk sortert på navn, men det byr ikke på problemer. De er til og med ganske lettleste.Jeg lette, tror det var forrige uke, etter en fødsel i Nordland. Jeg hadde navn, ca. fødselsår. Jeg fant det etter kort tid. Jeg fant også foreldrenes ekteskap som jeg heller ikke visste hvor var.Jeg tror heller det bunner i at arkivet ikke vil lete da det jo kan ta litt tid om man ikke har så mange opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Ja - sålangt en kan stole på muntlige og skriftlige notater fra (morens) etterslekt.Arne ble født på kjøkkenet på (gamle) Botn hotel i Haukeligrend. (Moren var datter i huset...)Og her har du ham i FT1900:LenkeFinner du den utlagte far er jeg deg meeeeget takknemlig.(Arne hadde forøvrig MS og ble, såvidt vites aldri gift. Og da vet du alt jeg vet om ham, bortsett fra at han senere i livet ble kalt Arne Odden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

P.S.Hvis du lurer på HVORFOR jeg er interessert når Arne sannsynligvis ikke hadde etterslekt, så er det fordi det kan være med på å forklare morens tragiske sjebne.jfr. debatt 10007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Beklager Tom, men det stemmer nok at SSB Folkemengdens bevegelse i 18... er klausulert. Den starter først i 1903. Da blir det bare preste- eller menighetskontoret med kirkeboka som er eneste mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei. Litt på kanten i forhold til denne diskusjonen, men et spørsmål til Berit. For meg er denne kilden du refererer til ny. Kan du si litt om denne, eller gi meg en link til informasjon? Ble nysgjerrig...... mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Noen link finnes nok ikke som jeg vet om, utenom adresse til Riksarkivet på Sogn i Oslo hvor papirene(skjemaene) ligger. Der finner du fødsel, giftemål og dødsfall (ikke dåp eller konfirmasjon) som er skrevet inn i enkle skjemaer og ligger sortert på år, fylke, sted. De er veldig enkle å finne fram i, og de jeg har sett har også en lettlest skrift. Men du må nok til Riksarkivet og det må bestilles i skranken, 'Statistisk sentralbyrå: Folkemengdens bevegelse'. Jeg antar disse opplysningene har samme klausul som kirkebøkene, 60 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei igjen. Dette var interessant. Må nok ta en titt i disse i forbindelse med mitt neste besøk på Sognsvann. Du sier at det er sortert på år, fylke og sted. Har du erfaringer med Oslo? Jeg leter nemlig etter en fødsel i Oslo (kfr. 11764) i 1918. Jeg vet nemlig ikke hvor i Oslo denne karen er født og dermed må jeg lete på fylkesvis.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Jepp. Får ringe inn i forkant av mitt besøk. Kanskje poster jeg et spørsmål i arkivforum i forkant. Takk for tipset!mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.