Gå til innhold
Arkivverket

[#19542] Omkom på sjøen 1909. Tobias Rasmussen Snarset Bø i Vesterålen


Gjest Sigurd Skoge
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigurd Skoge

Er det noen som kjenner til historien om hva som skjedde da Tobias omkom under fiske 09.10 1909? Eller er det noen som har kjennskap til hans familie før og etter denne tragedien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Skoge

Hei Sigbjørn! Ja, det er denne familien. Jeg vet endel om det folketellingene sier. Men er det noen som vet noe utover det? Finnes det noen med lokalkunnskap om denne familien, eller om etterkommerne?Vennlig hilsen Sigurd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

'Bø Bygdebok' Bd.I s.523 forteller: Jektestyrmann Tobias Rasmussen sette til på Vesterålsfjorden 9. okt. 1909 sammen med Anton Pedersen. Valan. Tobias ble ikke funnet, mens Anton ble funnet på Hongværan. (Vesterålsfjorden er fjorden mellom Bø og Hadsel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Skoge

Takk for innlegg, Pål. Jeg har visst om disse opplysningene. Det jeg etterlyser er om det finnes noen med lokalhistoriske kunnskaper om denne familien. Finnes det slektninger idag som bor i Bø? Har fått vite at Regine ble gift i Namsos med Emil Wennevik. Josefine ble gift med Dønnesen Trondheim. Thora med Dønnesen og bodde i Bergen. Agnethe ble gift med Axe i Bergen.Johan Arnt ble gift med Anna Tollefsen i Bergen. Sigurd døde i Bergen 34 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Direkte etterkommere finnes nok ikke i Bø. Men kona Ida Sofie hadde søsken som har nålevende etterkommere i Bø, og Tobias hadde en halvbror som også har etterkommere i Bø. Viser ellers til 'Bø kommune Slektshistorie' som ble utgitt i 1998 i 3 bind. Her er det mulig å følge slekt i Bø. Tobias og Ida er par 2851. 'Bø Bygdebok' nevnte forøvrig en datter til Regine og Emil Wennevik, Elsa Wildhagen. Hun hadde barnetime i radioen for 45-50 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.