Gå til innhold
Arkivverket

[#19544] Gifte i Innvik (SF) 1805 Rasmus Olsen Grov/Lunde


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Jeg finner bare 2 stk som gifte i Innvik i 1805, mens det både i 1804 og 1806 er ti ganger så mange.Enkemannen Rasmus Olsen Grov/Lunde burde ha giftet seg dette året med Dorte Jakobsdtr, for kona hans dør 1804 og han får det første barnet med Dorte tidlig i 1806. Mangler det noe her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Olav Hoset

Hei, jeg mangler også dette giftermålet. Rasmus Olsens sønn Rasmus fra første ekteskap var min tipp-tippoldefar (min farfars farfars farfar!?!). Hører gjerne fra deg om du finner ut noe. Har du også samme opphav? Knut Olav kohoset(a)start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Rasmus Olsen på Ytre Lunde var først gift med Marthe Rasmusdtr Nordbrekke. Hun døde 04.04.1804, bare 27 år. Den 19.01.1806 har Rasmus til dåpen ei Martha (oppkalt etter første kone). Mor er Dorthe Jacobsdtr. De bor på 'Yttre Lunde'. Martha ser ut til å være 'ekte', så de må ha giftet seg i (1804-)1805. De døper så Jacob 07.02.1808 og Ole 20.04.1810, uten at det gis ytterligere opplysninger om Dorthes opphav (jeg har ikke sett hvem som har vært faddere).Er det noen som vet hvor Dorthe kom fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...og samtidig: Rasmus Olsen Grov konfirmert Opstryn 1783, 16 år, dvs født ca 1767. Rasmus Olsen Lunde (den samme), død 03.11.1849, 83 år, dvs født ca 1766. Hvem var foreldrene? (de satt visstnok på Ytre Lunde som Rasmus overtok)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei!Jeg finner en passende Rasmus (døpt 15/2 - 67) på Grov med foreldre Ole Erichsen (død på Grov 1809 77 år) og Anna Jørgensdatter (død 1812). Videre kan du se om du finner foreldrene i Skifteregistret for Nordfjord, og legge inn spørsmål om innhold i skiftet på Arkivforum.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Hjertelig takk, Astrid! Du har sannsynligvis rett. Jeg hadde faktisk Ole Eriksen/Anne Jørgensdtr på papiret, men hadde ikke klart å få med meg at de var på GROW.Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har funnet en Dorthe Jacobsdt. dpt. 29/3 1769 Innvik, foreldre Jacob Thenden og Helge Ingebrichtsdt.Jeg har ikke funnet henne som død i Innvik som barn eller ung, men jeg finner henne heller ikke i 1801 om ikke det er hun som er i Nannestad, og det er vel lite sannsynlig.Hun ble konf. 1785 i Innvik og var da 16 år og bodde på Tennen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk Berit - du er en knupp! (jeg skrev forresten det samme til ei dame i USA som hjalp meg med noe slekt på Helgeland, og hun kunne ikke finne ut via ordbøker hva jeg mente, og lurte veldig). Den Dorte jeg leter etter skal det finnes skifte etter i 1835).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.