Gå til innhold
Arkivverket

[#19553] Garmanns-slekten


Gjest Edle Nyborg-Christensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore H Vigerust

Vi utdanner årlig mange bibliotekarer som skal klare dette. Deres hjelpemidler er de slektshistoriske bibliografiene. F eks Morten Hansens 'Norske slektsbøker' (1965) og Jana & Jan Frederik Solems 'Norsk slektshistorisk bibliografi' (2002), begge bøker som naturlig hører hjemme i ethvert kommunebibliotek. Har du ikke spurt i noe bibliotek, dvs., spør du først her før du spør i et bibliotek?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Ikke ta deg nær av de litt bistre kommentarene mine. Men det er skrevet mye om Garmann, og det finnes knapt en eneste bok om et eller annet emne fra norsk historie i tiden 1620-1814 som ikke nevner en eller flere i slekten Garmann. Slektens opphav er fortsatt en gåte. Stamfaren innvandret til landet fra Haderslev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg-Christensen

Tore Jeg er mesr inntresert i hvo Johan kom fra fordi jeg har hørt at han er uekte barn av Fredrik den 11. Jeg kjenner til Johan Garmann da min mann stammer ifra han. Men det er opphavet hans jeg er interesert i. Jeg tar meg ikke nær av dine bemerkninger. Tvert imot er det slik man lærer. Edle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det skal være Fredrik den annen (F. II). Men nei, det er for det første fullstendig ubeviselig, og for det andre, grepet helt ut av luften, at denne Garmann skulle være uektefødt kongssønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg-Christensen

Da er den saken grei , for jeg har ikke greid å fremdrive noen beviser for det.. Takk skal du ha, Jeg syntes det hørtes litt merkelig ut. Edle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Det har var visst ikke vært mange konkrete holdepunkter å finne her for en fersking i gamet, men jeg skal forsøke å hjelpe deg litt på veg. Jeg har Johan Garmann (ca 1580-1651) i min anerekke. Han var født i Haderslev i Danmark, oppholdt seg en tid i Skåne før han med kone og barn kom til Norge (Bragernes)rundt 1628. Her virket han som providitør ved Kongsberg sølverk. Han fikk 7 barn som vokste opp, sønnen Hermann tok kursen vestover og ble en meget rik mann i Bergen. Den store Garmannslekten på Vestlandet ser ut å stamme fra Hermann. Jeg har som THV foreslår brukt Morten Hansen's verk Norske Slektsbøker. Her har jeg funnet stoff om Garmann i de referanser som er gitt og har laget en brukbar oversikt over mine aner med familie ut fra de opplysninger som er gitt. Om ønsket kan jeg dele denne informasjonen med deg. Jeg har registrert at du har blitt fortalt at Johan Garmann kan være et illegitimt barn av Fredrik II. Jeg mener personlig at du starter slektsforskingen med gal innfallsvinkel ved å ta tak i slike påstander, de er umulig å bevise og har vel strengt tatt liten interesse. Det er forresten ingenting å finne i de nevnte kilder som antyder og/eller bekrefter en slik påstand. mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Hei Rolf. Tusen takk for innlegget ditt. Jeg vil svært gjerne ha informasjon om Garmanns slekten. Jeg ville ha ett svar når det gjaldt Garmann for jeg har aldri sett noe bevis for at han var sønn av Fredrik 11. Men så meg litt lei på alle påstander om at han var det. Så jeg ville ha ett ordntlig svar og det har jeg jo også fått. Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Hei Edle. Hvis jeg får din e-mail adresse skal jeg sende det jeg har. Man skal visst aldri være for skråsikker og bastant i sine uttalelser, jeg var akkurat borte hos mine svigerforeldre der jeg tok en titt i Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon. Tok en titt under Garmann og hva fant jeg der? Joda en påstand om at Johan Garmann visstnok var sønn av Frederik II. Det er første gang jeg ser denne påstanden og jeg velger ikke å legge videre vekt på den. Ordet 'visstnok' tilsier at forfatteren også er på usikker grunn. Men det er kanskje fra dette leksikonet at historien som verserer hos deg har sitt utspring. Frederik II giftet seg i 1570 og fikk 7 barn (legitime ?) Et annet leksikon (et-binds) sier at Frederik var sterkt religiøs. Man får trekke sine egne konklusjoner. mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg-Christensen

Hei igjen , men hvordan gjør vi det. Vil ikke legge den ut på nettet. Mitt tlf.nr står ikatalogen. Edle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg-Christensen

Hei Rolf. Takk for det du sendte til meg . Maskinen min oppfattet vedleggene dine som usikre og fjernet dem. Hilsen Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er vi i den situasjon at Garmann visstnok stammer fra kongeslekten, fordi det er nevnt som 'visstnok' i tertiærlitteratur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Og alt relativiseres visstnok ved visstnok. Intet er lenger sant og sikkert. Jeg vil være istand til å spre ufattlelig mengde sludder ved å tilføye ordet 'visstnok' ! (med gjør det ikke, ikke sant?) . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg-Christensen

Hei igjen. Jeg tenkte vi kunne ha litt mere kansje eller- Var inne på en dansk side.Dansk historie Fellesråd. Fulgte kongerekken og fant Kristian 11. Han hadde ifølge dem en frille. Anna Hardenberg. Adresse til siden hvis noen er intereserter. historie online.dk Om det er en forbindelse til Garmann eller ikke så sier denne siden iallefall at han hadde en frille og navngir henne. Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Grunnlaget for spekulasjonen om avstamning fra kong F. 2, var en visstnok portrettlikhet mellom kong F 2. og noen gamle malerier, som visstnok hadde vært i slekten Garmanns eie, og som visstnok var gamle. Ingen navn fulgte imidlertid med på bildene. Og i den familien som eide bildene tidlig på 1800-tallet, var barneflokken oppvokst uten voksne foreldre i live og uten onkler, tanker, grandonkler, grandtanter eller besteforeldre eller andre nære voksne slektninger i live, slik at kunnskapsformidling kunne ivaretas over generasjonskløften. Barnas far, av slekten Garmann, drakk seg ihjel. Dessverre ble ryktene fanget opp og videreformidlet av en relativt dyktig genealog, en av landets eldste sådanne forøvrig, Wilhelmine Brant, i en liten bok allerede på 1860-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg-Christensen

Tore. takk for innlegget ditt. Så på din fars ættetavle, vi er faktisk islekt 5 eller sjette generasjon . minforfader heter Tarald Andreas Giæver. Hilsen Edle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det høres spennende ut. Slektninge treffer man oftere og oftere - via nettet. Disse Garmann-maleriene jeg nevnte er morsomme på flere måter. De *kan* være tapt nå. Noen har ment at de egentlig var portretter av kong F. 2 selv. Garmann-familien kan altså, teoretisk, ha eid kongeportretter. Da må de vel også være av kongeslekt?hehehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg-Christensen

På landstedet vårt henger det ett bilde av Olav og Marta ,da må vel jeg være i slekt med dem da. Disse bildene du snakker om er de på vestlandet ett sted.? Jeg har en liten erindring om at jeg har hørt dette før. Edle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

I et av referanseverkene jeg har brukt finnes det gjengitt bilder av Hermann Garmann og hans hustru Margrethe Buch. Originalene skulle stamme fra Bergen billedgalleri. Det kan være disse maleriene det siktes til. Bilde av faren, Johan, har jeg ikke sett. Skal forsøke å sende vedleggene på nytt, Edle. Den maskinen jeg bruker til lagring av slektsdata er ikke tilknyttet Internett og skulle være sikker. Den maskinen jeg sendte fra er godt beskyttet med antivirusprogram og brannmur. Hvis problemet oppstår på nytt, vennligst si fra, så skal du få en diskett med dataene. mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg har samlet endel informasjon om Garmann-etterkommere i Norge på (Lenke), der også den påståtte avstamningen fra kong Fredrik II av Oldenburg er omtalt, og forbeholdene tydelig anmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.