Gå til innhold
Arkivverket

[#19557] Orkdal/Byneset, FT1801: Erich Larsen & Olava Olsdtr


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

I følge FT1801 bodde ekteparet Erich Larsen og Olava Olsdtr (begge f. ca 1777) - se Lenke - på gården Nervigen på Byneset. Disse ble i 1801 foreldre til Johan - se mitt innlegg 17765 for mer om han.Kan noen hjelpe meg med å finne ut mer om bakgrunnen til Erich og Olava?Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan de være tilreisende i dette distriktet?Jeg fant et par her :ERICH LARSEN Spouse: OLAVE OLSDR Family Marriage: 16 SEP 1798 Borgund, More Og Romsdal, NorwaySource Information: Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type: M421774 1764 - 1799 0124805 Film NONEDet er jo ikke umulig at det er disse.mvh kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Kjellaug. Takk skal du ha. Det virker sannsynlig at det kan være det paret du nevner. Tidspunktet for giftemålet stemmer også bra med at deres første barn ble født 1801. Jeg legger inn et nytt innlegg ang. kirkebokoppføringen i Borgund i 1798.Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Hei, RuneJeg fant Erik og Olava i Borgund i 1801, dermed kan det ikke være de samme som de på Nervika i Orkdal.[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11531&variabel=0&postnr=1046&fulle=true&spraak=n>LenkeDatteren som er nevnt i folketellingen må være den samme som i kirkeboka er nevnt som Emte.Jeg fant at en Erik Larsen Dyvig fikk ei datter Emte Olava, døpt 1799 i Borgund. (Se lenke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Hei Inger. Det var sløvt av meg å ikke sjekke for de samme navnene i Borgund i 1801. Takk for oppklaringen. Jeg har dessverre ikke tilgang til kirkebøkene for det aktuelle tidsrommet, og har derfor ikke kunnet kikke etter Erik og Olava.Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Fant følgende i kirkebøkene for Orkdal og Børsa (Byneset):Gift 12.5. 1800, Orkdal ungk. Erich Larsen Nærvigen og pige Olava Olsdt. HofsørenDette må være de som bodde på Nærvigen i 1801, men om de jeg fant døpt i 1777 er de samme, er noe usikkert.døpt 11. p. Trin. 1777, Orkdal:Ole Songlies dt. Olavafaddere: Hans Wilmann, Jens Persen Øren, Ragnill Øren, Olava Olsdt. Øren og Giertrue Sivertsdt. Øren.Døpt 10. p. Trin., Børsa, Byneset:Lars Ofstad sin søn Erichfaddere: Serg. Methlie, Ingebrigt Wollen, Einer Ofstad, Marit ibid, Barbroe Metlie.Sjekket bygdeboka for Børsa, Ofstad, men fant ikke Lars. Fant derimot en eier mellom 1850-1854: Jon Larsen fra Nærvigsøra. Kan dette evt. være et barnebarn til Erik og Olava ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Jeg var en liten tur innom Riksarkivet i dag. Håper å få litt flere timer i morgen. Jeg kikket bl.a. under gården Sognli i Orkdalsboka. Der står det: ''Husmann var Lars Olsson, 30 år, k. Marit Olsdtr., 36 år. Born: Ingeborg (5), Kirsti (2) og Eli (1).'' Kan husmannen være broren til Olava? Utover dette ble jeg ikke mye klokere av kirkebøkene....Jeg står litt fast med hensyn til disse folkene. Har noen et forslag til hvordan jeg kan komme noen skritt videre?Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Folke Forfang

Ved folketellinga i 1801 bodde Erich Larsen og Olava Olsdtr sammen med foreldras hans og to søsken. Foreldra var Lars Erichsen Metli og Gurru Endresdtr.Slekta til Lars Erichsen Metli er omtalt i Geitastrandboka side 273. Foreldra til Lars var Erik Larsen Metli og Guru Nilsdtr. De kjøpte garden Inner-Åstan på Geitastrand i 1759.Erich Larsen var eier av denne garden fra 1772 til 1782. Så budde de litt i Husdalen før de flytta til Nærviksøra.Broren, Johan Eriksen Metli, hadde Inner-Åstan fra 1783 til 1784, men kjøpte så Nærvika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Folke Forfang

Songli er en gard i Orkdal. Men det er også namnet på minst en av strandsitterplassene på Hovsøra: I dag Orkedalsvn 25.Ut fra folketellinga i 1801 er det vankelig å identifisere foreldrene til Olava, men de kom nok fra Hovsøra og ikke fra garden Songli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Erik Larsen Metli, som var bruker av Inner-Åstan 1759-1771, var sønn av Johanna Mathiasdatter Sundli Metli. Hun var datter av Mathias Christoffersen Sundli Metli, som var sønnesønn av sogneprest i Orkdal Jon Jonsson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.