Gå til innhold
Arkivverket

[#19563] Anna Katinka og Knut Jakobsen, Bergen


Gjest Jonny Lyngstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Jonny Lyngstad

Beklager, denne ble først lagt inn under Møre og Romsdal, se nr. 19551. Den skal være under Bergen. Anna Katinka Karl-Johansdtr. Dahl fra Bergen og Knut Jakobsen Eide, fra Eide på Nordmøre ble gift i Korskirken i Bergen i 1903. Hun var f. 27/2-1883 i Bergen, mens han var f. 3/4-1878 i Eide på Nordmøre, se Eideboka b. 3, s. 237. Han var sersjant og de fikk 3 barn: 1. Mary Agathe f. 3/3-1903, døpt i Korskirken. Fam. bodde da i Øvre Korskirkealm. 9, 2. Anna Birgitte f. 12/2-1905, døpt i Korskirken, død 12/2-1905. Fam. bodde da i Forstandersmuget 2B, 3. Anna Elfrida f. 30/1-1906, døpt i Sandvikskirken. Fam. bodde da i Jeble Pedersensgt. 7. I familien her på Eide blir det sagt at Knut reiste en tur over til USA hvor han ble slått ned og drept i en butikk, og at han skal ha etterlatt seg ett barn. Er det noen som vet hva som skjedde med Anna Katinka og Knut, eller deres 2 døtre. Fikk de flere barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Yngve Nedrebø

Vi finner ikke Knut Jakobsen eller hans familie i Bergen ved folketellingen i 1912. Heller ikke står han i adressebøkene for Bergen 1908 eller 1910.Kan det være han som utvandrer som Knut J. Eide på nytt i 1917, etter å ha giftet seg:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Takk for bidrag. Den Knut J. Eide som utvandra i 1904 og som var hjemme en tur i 1917 for å gifte seg og som reiste ut igjen 13. april 1917, var fra Eid i Romsdalen, ikke fra Eide på Nordmøre. Ved folketelling 1900 finner vi ham som lærergutt i Haram, Sunnmøre. Han er også et par år yngre enn den Knut som jeg etterlyser. Da han reiste over til USA i 1904, dro han sammen med 3 andre også de fra Eid i Romsdalen. Det har vært helt umulig å finne Knut Jakobsen Eide i folketellinga 1900. Jeg har sett etter under alle mulige kombinasjoner. I kommunionsprotokollen for Eide står det at han reiste herfra i 1899. Datter nr. 2 døde ikke 12. februar som jeg skrev først, men 14. februar. Foreldrene til hans kone, Anna Kathinka, var malermester Karl Johan Dahl f. 1852 og hustru Anne Bergitte f. 1848, fødselsår oppgitt ved barnets dåp. Under 'Døde i Bergen 1912-1972' finner jeg ei som heter Anna Eide som døde 18. mai 1918. Er det noen som har mulighet for å slå opp i den riktige kirkeboka og se etter om det står noe om fødselsår, gift etc. Ei Anna Dahl døde i Bergen som enke 27. oktober 1915. Hvem var hun? Søster til Knut Jakobsen, Martha, bodde ved folketelling 1900 på Solheim, Årstad, nå Bergen. Hun kalte seg da for Martha Alsaker Eide og arbeidet ved en trådfabrikk. Hennes videre skjebne er kartlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.