Gå til innhold
Arkivverket

[#19565] Sondre Hellisen, 1700-tallet


Gjest Tore Jørgen Løwe
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Jørgen Løwe

Sondre Hellisen (ca 1706 - 1797) og hustru Ingborg Gulbrandsdatter (ca 1703 - 1801) kommer til Vanebuseter i Siljan i 1760 med barna Gregor f. ca 1732, Nils f. ca 1738, Tor f. ca 1738 og Gøran f. ca 1750. Er det noen som vet hvor de kom fra? På veien er de innom Gjerpen hvor Helje blir begravet i 1758 1/2 år gammel. Antatt fødselsår på alle sammen er stipulert ut fra alder ved død (evt FT 1801), så den kan godt være en del år feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hei Tore!Er dette foreldrene til Tor Sondresen, som kom til Løve i Hedrum?Ofte kan fordelingen av 'uvanlige' navn i FT1801 gi en pekepinn. En undersøkelse på bruken av Gregor/Gregar/Greger avslører at Rollag er kjernekommunen i Buskerud (18 av 26 forekomster). I Telemark er det først og fremst Bø, Heddal, Hjartdal og Seljord som peker seg ut, så det kan vel være i disse kommunene at sjansen er størst? I FT1801 er skriveformen Gregar mest brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Tilfeldigheter?Iflg FamilysearchHølje Sondreson f 1673 d 26.7. 1765 bodde en periode på Skavlebø i Tinn. Han ble gift ca 1710 med Jøran Torsdtr fra Gunleiksrud i Tinn.Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Jørgen Løwe

Til Kristian: Ja, dette er foreldrene til Tor Sondresen som senere kom til Løve i Hedrum. Funn av Gregar stemmer godt med funn av Sondre. Navnene forekommer i de samme områdene.Jeg har kikket på Tinn tidligere uten at jeg har funnet noen kandidater som utmerker seg, men da kikket jeg bare i en gammel bygdebok.mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Ingeborg må ha vært 55 år da Helje ble født, hvis hun skal være født i 1703!Det er en Gregar Sondresen født i Tinn i 1738, men foreldrene heter Sondre Helgesen og Helge Gregarsen ifl. Familysearch IGI. De har også barna Guri f. 1736 og Jon f. 1739.Kanskje Sondre har vært gift flere ganger?Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg ser nå at Sondre Heljesens datter Helje ble begravet i Gjerpen 27. des. 1754, 1/2 år gl.Da passer jo alderen bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Jørgen Løwe

Jeg var en tur på Statsarkivet på Kongsberg i går for å se om de opplysningene som er framkommet kunne bringe meg videre. Jeg fant følgende: 1) Kirkeboka for Tinn for perioden 1734 – 1758 2) Kirkebøkene før og etter inneholdt så vidt jeg kunne se i farten ingen opplysninger av interesse (den etterfølgende så jeg bare litt på, dvs på konfirmerte) 3) Blant skifte registerkortene fant jeg ut at når det gjaldt Helge Gregersdatter som Laila nevner, så var det skifte etter henne 22/6-1741 og de har som Laila sier tre barn, Greger, Jon og Guri. 4) I Tinnsoga bind 2 av H. H. Einung fant jeg bl a at Sondre Høljeson Stuvetrå solgte sin andel av Midtbøhaugen i 1756. Det er siste gang Sondre eller hans barn med Helge er nevnt i denne boka så vidt jeg kan se.Etter dette har jeg følgende hypotese: Sondre Høljeson Stuvetrå gift med Helge Gregersdatter har giftet seg på nytt med Ingeborg Gulbrandsdatter og er derfor den Sondre jeg søker. Det bygger jeg på at Helge er død før 22/6-41 og de andre barna kan være født etter dette, Greger har en passende alder og at navnet Jon blir brukt som navn på Tor Sondresens eldste sønn. Det kan også være verdt å merke seg at Sondre’s fetter Sondre Halvorsen bodde på Moeie i Gjerpen i 1750-åra. Dette er foreløpig tynt, men det er alt jeg har. Noen som kan komme med flere fakta eller argumenter for eller mot?mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.