Gå til innhold
Arkivverket

[#19567] Søker Donald Welinder, Malmöhus, Sverige


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg leter etter Donald Leonard Welinder f. 27 okt 1883 i Sverige, antakeligvis Malmöhus. Han flyttet etterhvert til Norge og kom da til Larvik.Er det noen som kan vite mer enn dette ? Søsken, foreldre, hvor de bodde osv, osv. I 1890 bodde han i Malmöhus, og da finner vi vel både foreldre og søsken der også. Takknemlig for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Högdin

År 1890 bodde smedgesällen Jöns Welinder, f. 1854 i Hufva församling i Malmöhus län, och hans familj i Aggarp, Svedala, Malmöhus län. Han var gift med Petronella Jönsson, f. 1859 i Broby, Kristianstads län.Då hade de barnen-Dunald Leonard f. 1883 i Helsingör, Danmark -Alfons Edvard f. 1885 i Gudmuntorp, Malmöhus län -Diaz Karl Hilding f. 1889 i Svedala, Malmöhus län[Källa: Sveriges befolkning 1890] Obs. att källan är något osäker, det är andrahandsuppgifter.Jag kan inte hitta familjen i folkräkningen 1900. Folkräkningen är inte komplett, familjen kan uppehålla sig i Sverige i någon församling som inte är med i folkräkningen. Med vänlig hälsning/Janne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Takk, takk, først en feil fra meg men når han kom til NOrge kom han til Moss og ikke Larvik. Jeg har lett og lett etter han før, uten å finne han. Første tanken min er jo at dette er den familien jeg søker. Har jo tidligere ikke en gang funnet andre med hans navn, så dette bør jo være riktig. Kan jeg spørre deg. Har nemlig alltid hørt at Donald er fra et sted rett før Helsingborg. Skal være fra et sted hvor snapphøns er fra e.l. Snapphøns har alltid vært viktig i forhold til hvor han er fra, når noen skulle fortelle. Men, noe mer vet jeg ikke. I gjen takk. Det er jo det jeg sier, mange flinke mennesker der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Högdin

Hej! Jag tror nog att den gode Donald kom från Snapphanebygderna i Skåne. Dom var antingen stråtrövare eller hjältar, beroende på om talesmannen var svensk eller dansk. Se[url="http://www.osby.se/turism/historia/historia1.htm>http://www.osby.se/turism/historia/historia1.htmEn gesäll hade fått gesällbrev efter flera år som lärling, i det här fallet i smidesyrket. Efter flera års ytterligare praktik som gesäll kunde han efter prov bli mästare och få mästarbrev. En gesäll fick ofta vandra omkring till olika mästare för att få vitsordad praktik. Man kan se det på att Jöns Welinders barn föddes i olika församlingar och även i Danmark.Begreppet finns kvar ännu i dag, se till exempel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei og i i gjen tusen takk Janne. Om jeg får lov til å komme med noen kommentarer/spørsmål.På ddss.nu har jeg i tillegg funnet enda 2 barn til Jöns og Petronella: 1) Stanney Theresia f. 19 des 1887 og 2) Alnz Peyron Theofilus f. 20 feb 1892. Så langt har de altså 5 barn.Jeg kjenner til at en her(f. i Moss) er oppkalt etter muligens en av Donalds brødre. Han het Erling Willy, og det er Willy som er oppkallingsnavnet. Ingen av de barna som hittil er funnet har et navn som ligner på det. Kan det være flere barn? Eller kan det være at han er oppkalt etter en av Donalds fars søsken. De vet jeg jo enda ikke noe om. Erling Willy skal altså være oppkalt etter en som het Willy. Denne Willy skal i sin tid ha vært svensk mester i en idrettsgren og det er sannsynligvis i boksing eller i fotball. Kjenner noen til det ?En annen ting er at når jeg ser på navnene her så er det meget spesielle navn, i alle fall for meg. Kan det være navn som var vanlige for tiden og/eller området. Eller kan det være navn fra andre land, for meg kan noe virke tysk. Noen som vet noe om det. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

En sen nattetime, men jeg finner et par ting til på ddss.nu. Petronella døde den 1 mar 1892, 6 uker etter den siste fødsel. Jøns giftet seg i gjen den 27 oktober 1892, da med Hilda Andersson født 4 juli 1873 i Svedala. Så hvis Jöns fikk flere barn var det vel med henne. Nå stopper ddss.nu på 1894-95, så her er de jo ikke. Er det noen som har tilgang på kirkebøker. Fikk de barn sammen, og kan det ha vært en willy blandt dem tro ? Hun var jo så mye yngre enn jöns, så det er absolutt sannsylig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Högdin

Jag har tittat på några saker:1 Det finns eller fanns ingen församling som heter Hufva (se inlägg 2). Man måste mena HURVA i Malmöhus län.2 1890 fanns det en Peter Wilhelm Welander, f. 1868 i Stenestad, Kristianstads län. 1890 var han ogift artillerist vid 4. batteriet och skriven i Göteborgs garnisonsförsamling.3 Med mina källor kan jag inte få släktskapen klara.4 Förnamnet Donald (i 'Sveriges befolkning 1890' stavat Dunald) och andra namn bland hans syskon var inte i den svenska traditionen. Det finns en annan familj Welander, där modern var född i Schweiz, som hade annan namntradition. Men det har ju en förklaring. Jag har sett att hantverkare och yrkesmän ibland influeras av andra namntraditioner. Föräldrarna till Donald hade tydligen varit i Danmark en tid, möjligen hade de påverkats där.5 Man avser tydligen att i Sverige starta en släktförening över släkten Welinder. Deras hemsida fungerar inte ännu.6 Du kanske ska försöka att efterlysa i Anbytarforum i Rötter i Sverige: Skapa en ny diskussion underhttp://genealogi.aland.net/discus/Släkter-Övriga släkter T-Z- 'Skapa Welander'. Jag tror du får respons.Med vänlig hälsning/Janne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Högdin

Asch!Det ska naturligtvis stå 'Skapa Welinder' under p. 6 ovan.I Sverige har vi en figur som vi kallar TRYCKFELSNISSE. Han stavar sitt namn TYRKFELSNISSE.Har ni någon sådan i Norge?Janne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei i gjen, og ja ting er litt uklart. Mener du at welander kan være den slekt welinder som jeg søker. Jeg må nok vente litt med å si at det vi har funnet er rett familie forstår jeg, men det er allikevel så mye som stemmer.Er det ingen andre som kjenner navnet tro ? Jeg skal i alle fall forsøke å skape en diskusjon på Anbytarforum. Jeg har allerede sett etter welinder navnet der, men finner ingen eksisterende diskusjon på navnet. Selv har jeg ikke startet noen enda, men det skal jeg nå gjøre. Forresten trykkfeil her, så sier vi ofte trykkleif. I gjen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Högdin

Hej igen!Jag tror inte att du skall binda dig för hårt med namnet Willy. Willy är en populärstavning och omskrivning av namnen William och Wilhelm (vilket även Ville är). Om du hittar någon koppling till en William/Wilhelm (med omskrivningar) bland anorna, bör det vara honom som Willy har blivit uppkallad efter. Mvh/Janne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Skal huske på det, var ikke helt klar over det. Har gjort som du foreslo, skapte en diskusjon på anbytarforum. Har der fått flere svar, og det gjør meg nå sikker på at det er rett familie du fant til meg tidligere. Der er det også en som har nevnt navnet William o.l. I gjen. Du skulle også hatt en stor bukett blomster. Har lett så lenge etter denne familien. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Donald er altså født i Helsingør i Danmark. Er det noen som vet om det ligger noe søkbart på nettet fra danmark. Skulle vært interessant å finne hans dåp, og hvem som var faddere. Danmark har jeg ikke noe kunnskap om. Så jeg vet ikke hva som finnes på nettet, men det er det kanskje andre som vet. MVH Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Gustav Overgaard

Efterhånden er ganske mange data fra folketællinger i Danmark tilgængelig på nettet via Dansk Demografisk Database: [url="http://ddd.dda.dk/asp/dddform.asp>http://ddd.dda.dk/asp/dddform.asp Desværre omfatter databasen endnu ikke Folketællingen i Helsingør 1901 (jfr. Frederiksborg amt, Lynge-Kronborg herred, Helsingør Købstad) Du kan også finde informationer fra Kirkebøgerne i Helsingør medio 1800-tallet på nogle private hjemmesider: http://home6.inet.tele.dk/flemclar/helsingr.htm men desværre synes disse sider ikke at indeholde kirkelige handlinger efter 1880. Hvis du har en Mikrofiche-reader vil du snart kunne bestille FT-1901 på mikrokort via Statens Arkiver i Danmark:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Morten. Takk for tips. Folketellingen 1901 vil desverre ikke hjelpe meg. Dunald var født i Helsingør i 1883, men allerede 2 år senere bodde de i sverige. Så jeg tror jeg må finne dåpen i kirkeboken.Tilbake til det du lurer på ang Finnmark. Jeg er ikke så godt kjent med Finnmark, men har selv litt slekt i Nordland og Troms. Du har sjekket på digitalarkivet, men hva har du sjekket der da.Jeg har ikke klart å lage lenker enda, så vi får klare det uten det. Hvis du ser på hjemmesiden til dis-norge.no. 1. Velg slektsforskerbasen og velg i gjen Finnmark og de stedene der du er interessert i. Der vil du finne en oversikt over folk som slektsforsker i Finnmark. 2. Fortsatt dis-norge.no. Velg geneaologiske ressurser, velg der slektshistoriske kilder 1500-1900. Gå så inn på Finnmark. Du vil finne kirkebøker for Kjøllefjord/lebesby og tana for hele den perioden du ønsker søkbar på nett. 3. rhd.uit.no, har komplett kirkebøker for Tana.Regner med at du finner det du ønsker der. Jeg skal selv til Oslo om 3 uker og kan der gå innom et bibliotek som har bygdebøker for hele Norge, og se litt for deg. Da må du komme med navn på personer, gårder og årstall da selvfølgelig. Et forsøk verdt og jeg gjør det gjerne om du vil. Det kan du komme tilbake til. For det er 3 ja nærmere 4 uker til faktisk.Dette var hva jeg kom på i farten. Men et eget innlegg her på digitalarkivet vil sikkert også gi deg hjelp. Mvh Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.