Gå til innhold
Arkivverket

[#19570] Hvilken båt gikk til USA fra Bergen den 11. juni 1897? Finnst det bilder av den?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Den 11. juni 1897 reiste bror til min morfar til Amerika.(Nils Olai Olson f. 1878). Jeg vet ikke hviken båt han reiste med. Jeg er intressert i bilder av båten i jpg format dersom de finnes. Evn. en internett side med bilder av de båtene som gikk i amerikafart på den tidn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei!Navnet på skipet står ofte i emigrantlistene, men vel ikke alltid?Hvis du finner denne mannen på Ellis Island, vil du også ha navnet på skipet, og ofte et bilde av dette. Mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Norsk Sjøfartsmuseum, på Bygdøy ved Oslo, sitter på mye materiale knyttet til amerikafarten. De har også et fotoarkiv.Hvorvidt de kan hjelpe noen over internett er uvisst og heller tvilsomt. Men om man skriver et brev og inkluderer så mye som mulig av den informasjonen som her har kommet frem, vil kanskje det hjelpe.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ifølge indeksen (lenken i innlegg nr. 2) så gikk S/S 'Eldorado' (3) (The Wilson Line of Hull) fra Bergen den 12. 06. 1897 via Stavanger til Hull.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg ser at det manler noe info om skipsavganger fra Bergen og Stavanger i tiden 1867 - 1925. Jeg klarer ikke å finne Nils Olai Olsen registrert på Ellis Island, men ser vi på den Johannes Kristoffersen Søvde fra Luster som registrerte seg den 12. Juni(to linjer under Nils Olai), så vil jeg tro at det er den Johan C. Sovde fra Luster man finner registrert med ankomst Ellis (fra Liverpool) 26. Juni 1897 med skipet S/S 'Lucania', tilhørende Cunard-linjen. Han oppgir ved avreise at han er 'Kjøbmand i Amerika', men på Ellis er han ført som 'farmer'. Litt 'skryt' kunne vel forekomme i 'gamlelandet'. Men om Nils Olai Olsen var med på denne reisen, det kan jeg ikke gi deg noe svar på.http://www.norwayheritage.com/p_ship.asp?sh=lucan Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Nils Olai Olson reiste trolig først til Minnesota før han siden bosatte seg i Tulsa i Oklahoma. Jeg har for en del år siden fått opplyst at Nils Olai hadde fått en forhånds betalt billett. Jeg antar at det var broren Jacob som hadde betalt billetten (Jacob bodde da trolig i Adams i Minnesota). Det er etterkommerne i USA som kunne tenke seg å vite med hvilken båt bestefaren kom med. Om det ikke er mulig å finne nøyaktig båt så ville det vert fint om jeg kunne fått litt opplysninger om hvilke båter det aktuelle rederiet brukte i 1897 og hvor overfarten gikk. Rart han ikke var reg. i Elles Island, jeg antok at alle vart reg. der, men det er mulig at den turen Nils Olai reiste med gikk til et helt annet sted. Den gangen jeg fikk infor fra utvandringsmuseet på Hamar fikk jeg opplyst at Nils reiste sammen med en annen slektning. Denne andre slektningen måtte være Nils Larsen Birkeland, men jeg ser at denne andre personen reiste med et helt annet rederi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Det er vel sannsynlig at Nils Olai reiste med S/S Eldorado til Hull. Derfra gikk turen med tog til Liverpool, for så å bli fraktet med ett av Cunard Lines skip til New York eller Boston. Jeg vet ikke om passasjerer til Boston ble registrert på Ellis Island.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.