Gå til innhold
Arkivverket

[#19571] Oppslag i kb - Halden, familien Dørum


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Kan noen hjelpe med oppslag i kirkebok for Halden ved en vigsel 16.12.1815?Paret er Ole Dørum og Marie Margrete Grosch (f. Linderoth). Kunne det stå noe om foreldre på Ole Dørum?Paret døper to barn i Halden - Palle Gotfred Claus 5.2.1819 og Florabelle Petrine Gerhardine 7.1.1821 - vet ikke om det var flere? Vi tror også at Florabelle døde tidlig, ville en kirkebok kunne bekrefte dette?På forhånd takk for velvilje! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Hei Heidi!Jeg så på deres vielse i kirkeboken,det var dessverre ingen opplysninger om foreldre. Ole Dørum døde i 1835 .Han står oppført i skifteregisteret for Fredrikshald 1835-1846 206 19/6 1835.Marie lever og står som enke.Et skifte er jo 'gull verdt' så kanskje du får rede på hvor han kommer i fra her .Hilsen Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Hei igjen !Arkivverket,Statsarkivet i Oslo. Postboks 4015 Ullevål Stadion 0806 OSLO Du kan også gå inn på siden deres og sende forespørsel pr. mail.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Hansen

Slektene Dørum og Grosch finnes i privatarkivene.Dørum i privatarkiv nr 51-bind 11,68 Grosch i privatarkiv nr 51-bind 16+Delgobes samlinger.mvh Lill Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei begge, Takker for tips! Er dårlig kjent blant Østfoldslekter. Privatarkivene kjenner jeg ikke til, men det gjør de vel på SAO? Ytterligere innspill er også velkomne! Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Statsarkivet i Oslo har sett i skifteprotokoll nr 5 for Fredrikshald 1824-1840, men ikke funnet Ole Dørum i registeret. Så underlig? Hva tror du, Rita, eller andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Har du prøvd FT1801. Det finnes Dørum-gårder både i Wang i Hedmark, Fielberg i Hordaland og Oppdal i S-Trøndelag. Kan han være innflyttet fra en av disse. I tilfelle mest sannsynlig fra Vang?Her finner jeg to Ole på 23 år (Christoffersen og Olssen) som kan være kandidater og en Ole på 6 (for ung?).Hva er alderen på din Ole. Kunne han være ca. 23 i 1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Lars og andre,Når Ole gifter seg i 1815 står han oppført som f. 1773. En familiekilde mener hans patronym kan være Halvorsen, og at han hadde søsknene Halvor og Marte. I og med at dette er såpass usikkert, håpet jeg at kirkeboka ved vigselen ville bekrefte patronymet, noe den ikke gjorde. Og skiftet fant de ikke på SAO.Jeg har sett på Dørum, Vang, Hedmark. Der finner jeg Halvor Christophersen Dørum, f. 1734, gift med Dorthe Olsdatter i 1770. De fikk barna Halvor og Marte i Løiten, og bor hos Marte på Bierche i Vang i 1801: Lenke Har ikke funnet Ole eller andre barn.Ole Christophersen i Vang 1801 han være Halvor Christophersens nevø. Halvors foreldre er Christopher Olsen Frogner og Pernille Gulbrandsdatter Dørum. Deres sønn Ole tok over Dørum, hans sønn Christopher er på Dørum store i 1801.Men den Ole Dørum som blir gift i Halden 1815, hvem er han egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Ole Dørum var 45 år når han døde i Fr.hald 22.4.1835, begravet 28.4. Han var fyrverker.Avt. skifte i Den Norske Rigstidende (1/35 pk.) 2.juli 1835.Kilder: Gløersen: Dødsfall i Norge og kirkebok Mini Fr.hald. Hilsen Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Takk, Liv!Da må opplysningen om hans alder ved vigselen i 1815 være feil, her er han oppgitt f. 1773 og enkemann, mens skiftet altså har ham f. ca. 1790. Da ville han neppe vært langt fra foreldrene i 1801? Og da er neppe Halvor Christophersen og Dorte Olsdatter hans foreldre - de ville begge vært 56 år ved hans fødsel...En liten nøtt, denne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

En mulighet er å få gått gjennom 'Den Norske Rigstidende' år 1835. Er skiftet avertert der er det en mulighet for at du finner flere opplysninger.Jeg har desverre ikke kirkebøkene da barna hans ble døpt, det kan jo være noe der også?.Hilsen Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Godt tips, Liv!Ville eventuelle faddere reist helt fra Vang til Halden, tro? Ryktet sier at Ole og broren Halvard/Halvor var med i krigen mot Sverige, og at Halvard emigrerte til USA rundt 1815, forresten. Dessuten skulle sverdet til Ole Dørum ha vært utstilt på et museum i Oslo helt fram til 1940!? Hvem vet? Og det sier jo lite om foreldrene, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Eg har lenge leita etter opplysningar om denne familien. Derfor var det fint å få nye spor. Dessverre bur eg ulageleg til for å få tak i skifter.Har ein del stoff om Palle og hans familie fra tida i Molde.Du finn det her Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Har fått slått opp følgende fra Kirkebok Mini 1815-1833 Fredrikshald:Ægteskap: Fyrmæster og enkemann Ole Dørum 42 år (det bekrefter årstallet 1773 som fødselsår, det må ha blitt feilskrevet 45 år i kirkeboka når han dør) af Fredrikshalds Artelleribrigadens tilladelse efter foegd Tønder af 4. november viet 16. des. 1815 i kirken med Enke Marie Margrethe Grosch 33 år. Kausjonister: Kobberstikker Grosch og Tøihus....mand Biong. (Den siste har jeg funnet som tøyhusløytnant i andre sammenheng).Fadderen Kobberstikker Grosch ( Heinrich August Grosch 1763-1843 født i Lübeck) var en kjent gravør og kunstner i Norge. Var han Marie Margrethes tidligere svigerfar? Hun var jo født Linderoth ( -rud eller -rad ). Denne Grosch holdt til i Fr.hald i en del år og startet bl.a. en tegneskole der. Han hadde mange barn, et av dem var den kjente arkitekten Christian Heinrich Grosch som tegnet Universitetet i Oslo og også flere av Haldens flotte empirebygninger. Groschfamilien bodde i Kirkebakken i Halden under deres tid der.Og så var det barna til Dørum: 1) Palle Gottfred Olaus Dørum født 22.6.1818, døpt 5.2.1819. Far Fyrmester Ole Dørum og hustru Maria M. Linderud. Faddere: Fyrmester Scheldrup, Matrial....Smith, ...mann H.C.(E?) Paulsen, Madam Scheldrup, Mademoselle Pedersen og C.M. Balke.2) Florabelle Petrine Gerhardine Dørum født 4.10.1820, døpt 7.1.1821. Foreldre skrevet som over. Faddere: Contoirist Herman Olsen, Høker Jacob Nilsen, Bagersvend? Ole Berg, ?...Smith, Madam Pedersen og Jomfru Scheldrup.Ole Dørum må vel finnes i militærrullene? Det var trefninger og krig i både 1808 og i 1814 i Haldenområdet. Dessuten var vel fyrverkere militære?Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei John,Takk for nyttig link! Er du i slekt med familien kan jeg sette deg i kontakt med en -menning. Carl flyttet til Canada og døde der i 1958.Forøvrig har jeg disse datoer på Palles barn: Marie f. 16 nov. 1848; Helena f. 10 nov. 1853; Johanna f. 6. mars 1856; Gotfred f. 9 mai 1858, død 1882, Carl f. 21 aug 1861, døde i British Columbia, Canada, 13 sept 1958. Carl kalte seg Charles DURHAM og var gift med Margaret Evensen (g. 5.12.1885 i Vestby) De fikk fem døtre og to sønner.Heidi (heidi@slettemoen.com)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Liv,TUSEN TAKK for hjelpen! Setter stor pris på dette! Vi har fått bekreftet fødselsåret +/-, og også bekreftet at hans slekt tydeligvis ikke reiste fra Hedmarken for å delta ved vigsel og dåp. Ei heller broren Halvor, som etter sigende skulle ha deltatt i 'krigen' sammen med Ole. Sannsynligvis snakker vi her om trefninger i 1814 - da Halvor emigrerte i 1815. Militærrullene er et fornuftig steg videre, jeg skal skrive til Statsarkivet i Oslo igjen. De må vel være oppbevart der.Takk igjen! Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Hei! Dette var interessant. Flott tiltak dette forumet.Nei, eg er ikkje i slekt med desse folka så vidt eg veit. Mi interesse skuldast at han har skrive Moldesangen som vart sungen i alle fall kvar 17. mai og også andre høve den tida eg vaks opp i Molde. Mi interesse skuldast altså først og fremst at eg også er oppteken av lokalhistorie.Det skulle ikkje vere nokon som kjenner namnet til det sjette barnet (ein gut) til Palle og Karen.Har du Liv eller Heidi noko i mot at eg nyttar opplysningane dykk har gjeve her på den sida lenka i innlegg 14 viser til? Sjølvsagt med kjeldereferanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest John H. Aarønes

I Biografialbum 1764-1930: Underofficerer og underofficersutdannede m.fl. ved Feltartelleriet i Oslo og omegn kan du finne:Ole var sønn av Halvor Engebretsen og hustru Kirsti Jensdatter Rye, stefar Nils Olsen. Han ble vervet ved artilleriet 1. mai 1801. Sersjant ved 11. artillerikompani i Kristiania 1. januar 1802. Hadde da tjent i 8 år og 8 måneder, først ved Opplandske infanteriregiment og deretter ved artilleriet. Han deltok i 1. klasse ved Feltartilleriets underoffisersskole 1807. Fyrverker 28. september 1811 ved 19. kompanis detasjement har med tjeneste ved Fredriksten arsenal. Var der i 1814. 1. januar 1818 fortsatte han som fyrverker ved Smålenske gevorbne artillerikompani, og 1. januar 1827 ved Fyr - og håndverkerkompaniet, hele tiden med tjeneste i Fredrikshald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.