Gå til innhold
Arkivverket

[#19575] 'Crimen bestialisatis', hva betyr dette?


Gjest Rune Folkvord
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Folkvord

I følge Time gard & ætt ble en Elling Pederson Njå, f. ca.1608, henrettet i 1675. Det står 'Crimen bestialisatis' i forbindelse med denne henrettelsen. Kan dette tyde på drap? - eller er det noen som vet hva dette betyr?Mvh. Rune Folkvord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Det betyr seksuell omgang med dyr. Handlingen var tidligere straffbar og kunne straffes med fengsel inntil 1 år. Straffebudet ble opphevet ved lov av 21/4 1972.mvh Carsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Seksuell omgang med dyr ble på 1600-tallet og i allefall tidlig på 1700-tallet straffen med døden. I 1729 ble en mann fra Jevnaker dømt til døden ved å brennes på bål fordi han hadde hatt omgang med en hest. Jeg har skrevet av saken i sin helhet og den finnes på min hjemmeside: http://home.c2i.net/oavesthagen/rettsak.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Eg veit ikkje kor 'vanleg' seksuell omgang med dyr var på 15-16- eller 1700-talet (eg vil tru at dette både er og har vore uvanleg), men like fullt så fins det døme på dette i gamle rettsprotokollar, truleg frå dei fleste bygder.Eg har i alle høve ikkje grunnlag for å hevda eller tru at 'Crimen Bestialisatis' var meir utbreidd i enkelte delar av landet enn i andre. Omgang med ein hest er nemnd her; seksuell omgang med kyr og sauer var truleg like vanleg, dvs. like uvanleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Teige

For de som vil vite mere anbefaler jeg: 'Fortielse og straff : rettsforfølgesen av crimen bestialitatis i Norge 1687-1842', av Øystein Viskum. Hovedoppgave i historie - Universitetet i Oslo, 2002.LenkeOla Teige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.