Gå til innhold
Arkivverket

[#19577] Utenriksdepartementet ? og arvesaker i dansketiden


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

I et av heftene til 'Norsk slektshistorisk tidsskrift' mener jeg å ha lest at man kanskje kan finne opplysninger om etterlysninger av arvinger her til lands. Det gjelder utlendinger som har bodd i Norge og som på et eller annet tidspunkt har hatt noe å arve i sine respektive hjemland. Vet noen om dette er mulig og i tilfelle hvor langt tilbake skal det finnes data? Tiden da Norge var knyttet ti Danmark er mest aktuell. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

De spør om det finnes kilder fra dansketiden som belyser arveforhold der innvandrere bosatt i Norge arver personer i sine opprinnelsesland ? Ja, selvsagt finnes slikt materiale. Som regel i det respektive lands skiftemateriale, eventuelt også i rettsprotokollene. Men myndighetene i Danmark-Norge så neppe behov for å holde slike arveoppgjør under oppsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Er det noen som har en oppskrift på hvordan man går frem for å prøve å skaffe opplysninger når det er så langt tilbake som til første halvdel av 1700-tallet? Hvis materialet bare finnes i Danmark, kan det bli en en omstendelig prosess - med reise osv. Finnes det kilder i Norge som man kan begynne med? Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Mitt utgangspunkt er å prøve å finne ut om det er noen som helst sannhetsgehalt i historien om hugenotter i Beiarn/Salten. Går ut fra at du har hørt en eller annen versjon av den.Det er ikke mye å bygge på- 'Vivat mein Augentrost'- men hvis det mødfører riktighet at det ble etterlyst arvinger, så var tanken min at det kanskje kunne finnes opplysninger i arkiv.Det hviler et mystikkens skjær over denne historien og slike historier finnes det mange av i Norge.I 'Norsk slektshistorisk tidsskrift' leste jeg en historie om noen jenter i en båt som skulle ha drevet fra England/Skottland og det er denne artikkelen som ligger bak min ide om leting i gamle arkiver. Kanskje er det fåfengt, men... Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.