Gå til innhold
Arkivverket

[#19580] Kan noen hjelpe med et skifte i Bergen ca 1810. Bøckman


Gjest Runar Juvang
 Del

Recommended Posts

Gjest Runar Juvang

kan noen hjelpe meg å finne et mulig skifte etter denne mannen:Iver Bøckman, født 03.08.1736 i Rollag. Død 13.12.1809 i Bergen. Gift med Mette Marie Kiemp som overlevde mannen med ca 20 år. De hadde barna Christian 1762-1851, Arent Christian 1767 1836, Marie 1774-1776, Marcus 1775-1775 og Sjur 1777-1777. legger også ved det jeg har notert om han fra andre kilder: Iver tjenestegjorde i militæret og var underoffiser fra 1756 til 1763. På grunn av svakhet måtte han gå av. Hva svakheten besto i er ikke kjent, men det er slik beskrevet i 'bøckmanslekten'. Han var så gjestegiver på Øren i Skånevig (eller Øen i Åkra?) i 24 år. Etterpå ble han arrestforvarer i Bergen. Var pensjonist i 1801 og bodde da i 6. rode nr 83 i Bergen sammen med kona Mette og sønnen Christian Bøckman og hans kone Karen Margrethe Eriksdatter fra Romsdal. I en lang gravskrift står det at '.. Intet skummende bæger og ingen vaiende faner passer ved hans båre, men den tålmodighet, sinnsro og det lyse sind, hvormed han fant seg i alle de tunge tilskikkelser og de vanskelige kår, som ble han tildelt, skulle i høy grad prises, og det kjærlige, lykkelige 48 årige familieliv med hustruen og 5 barn måtte beundres' ( Jeg får ikke dette helt til å stemme. Han hadde 5 barn, men bare 2 som ble over 2 år.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

Takk for respons likevel Kona hans, Mette Marie Bøckman (Kiemp) er rapportert død på Tornes på Fræna april 1838. Hvor kan man henvende seg for om mulig å finne et skifte der? Runar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.