Gå til innhold
Arkivverket

[#19582] Ref. mitt innlegg 19581 (nr.1)


Gjest Helge R. Naess
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge R. Naess

Nr. 19581 i Brukarforumet: Der ser man at jeg har vansker idag med aa skrive ae, oe, aa i norsk tekst. Jeg har selvf. engelsk maskin og vanligvis skrives da en ae som 'alt 143' osv. Det er et vanlig system i utlandet som jeg er godt fortrolig med. Men plutselig vil ikke maskinen utfoere dette, og jeg beklager hvis jeg her roper 'mot den gale veggen', for dette er sikkert et problem hos meg. Men er meget takknemlig for et tips fra dere som kan alt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Når basale funksjonar på ein datamaskin plusleg ikkje virkar meir er løysing nr. 1 å restarta. Hjelper ikkje det så vil min mistanke gå i retning virus. Virus morar seg ofte med å gjera denslags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Takker for hjelpsomt svar, og jeg er tilboeyelig til aa tro at det har vaert virus trouble, hvilket vi faktisk hadde her for et par dager siden, som saa mange andre i Norge, ogsaa. Norton Antivirus har fjernet det, men viruset kan kanskje ha etterlatt noen 'spor'. Jeg har forsoekt aa teste dette og finner at funksjonen virker som den skal paa utgaaende e-postbrev, men ikke i mine vanlige brev eller hos digitalarkivet. Feilen er nok her dessverre, og jeg har faktisk slaatt av maskinen i flere timer, og forholdene er de samme som tidligere. Du ser her hvor kloenete det er aa maatte skrive ae, oe, aa ! For ordens skyld: jeg har ihoest skiftet over til en helt moderne Dell 2400 med XP Windows Home Edition, saa alt det er nok iorden. Beste hilsen, Helge Naess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Hilsen til Jan Oldervoll: Med det samme jeg slaar en av disse 3 norske bokstavene i 'source code', blir jeg oeyeblikkelig 'slaatt' rett tilbake til digitalarkivets forside. Saa det er ingen fremgang med mine 3 norske bokstaver, - teknikeren skylder ogsaa paa virus, men Norton Antivirus sier at alle vira(?) er fjernet ! Naar vi hadde vanskeligheter for mange aar siden het det seg alltid at det beste var aa starte forfra, dvs. laste inn vedk. program paa nytt osv. Jeg aner ikke hvad en skulle gjoere i dette tilfellet. Kanskje lade Windows XP paa nytt ? (Hvis det naa er der feilen er oppstaatt. Beklager aa plage dere med slikt, men er ytterst takknemlig for forslag. Beste hilsen, Helge Naess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg har diverre ikkje noko godt råd å gje deg. Det einastre eg kan sei era t det ikkje har noko med Digitalarkivet å gjera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Sluttord: jeg beklager å ha 'misbrukt' arkivforumet om denne saken, men svaret foreligger og det er kanskje andre i samme stilling som en gang kan ha nytte av det: Det var hverken feil i digitalarkivet eller virus-skade hos meg! Det tok min tekniker 5 min. til å påvise at 'Num.lock' av en eller annen grunn var blitt trykket på, og det skapte alle vanskelighetene. Ved nytt trykk på den 'knappen' var alt iorden igjen. Simpelt ! PS: han viste meg også hvordan folk som meg i utlandet med engelsk/amerikansk PC, kan veksle mellom norsk og engelsk tekst (uten å bruke den omstendelige source code (f.eks. alt + 145 = æ): 'To togle from English keyboard to Norwegian 'Hold down SHIFT + LEFT ALT and press 1 'To togle back to English settings: 'Hold down SHIFT + LEFT ALT and press 0. Man må deretter lære seg hvor de norske bokstavene dukker opp, men det blir fort en rutinesak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg oppfattar på ingen måte Helge sitt innlegg som misbruk. Snare tvert om. Eg er berre lei meg for at eg ikkje kom på den enkle løysinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

I mai 2003 var jeg plaget med akkurat det samme problemet. Derfor lagde jeg temaet Nr. 15277 i Arkivforumet, tittel: ASCI - codene for norske bokstaver virker ikke lenger i søkefeltene! Den gangen kom sønnen min hjem og påviste at 'Num-lock' var blitt trykket på, og så trodde jeg også at jeg skulle ikke misbruke Arkivforumet for et slik spørsmål.Da Helge spurte om samme saken, sa jeg at tema 15277 er sett pasivt. Derfor var jeg for flau for å nevne den Nam-knappen her. Beklager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Til Barbara Lose og Jan Oldervoll: Det er en lei verden vi lever i. Da er det godt å bli kjent med slike gode og hjelpsomme venner. Hilsen og takk fra Helge Næss ('vikingen som strandet ved Themsens bredder og aldri kom seg heimatt'.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.