Gå til innhold
Arkivverket

[#19592] Lars Olsen Drange,f 1784 , Holmen, Farsund


Gjest Sigrid Svendsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigrid Svendsen

Han var førstestyrmann på ' Den Flinke ', kapret ut for Aberdeen 1808 og satt i fangenskap i Chatham England til 1814. Er det noen som har andre opplysninger om ham?? Mvh Sigrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Helge Trelsgård

Bygdeboka for Herad har mer informasjon om Lars og hans foreldre. Den er skrevet av Kåre Rudjord og Arnfinn Høyland (1977). Den kan du låne på biblioteket. Jeg kan også hjelpe deg med oppslag. Send meg i så fall en e-mail (jan@eikmail.com)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Svendsen

Hei Jan Helge.Takk for at du vil hjelpe.Jeg har allerede fått vite hva som står om Lars i Heradboka, se nr. 19584. Jeg var også interesert i å vite om det står noe der om denne båten han var styrmann på, 'Den Flinke'. Hva slags type båt,hvor var den fra, eier, hva fraktet de? Den hadde et mannskap på 10 og min tippoldefar Carl Berents Messe var 'boy' ombord 16 år gammel.Han satt i fangenskap fra 1808 - 1814. Det gjorde også førstestyrmann og en matros fra Bergen, Christian Monsen. Resten av mannskapet ble frigitt noen år tidligere.Er det noen som vet noe om dette, båten, hendelsen eller fangeoppholdet? Mvh Sigrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Svendsen

Hei Jan Helge. Takk for at du vil hjelpe.Jeg har allerede fått vite hva som står om Lars i Heradboka, se nr. 19584. Jeg var også interesert i å vite om det står noe der om denne båten han var styrmann på, 'Den Flinke'. Hva slags type båt,hvor var den fra, eier, hva fraktet de? Den hadde et mannskap på 10 og min tippoldefar Carl Berents Messe var 'boy' ombord 16 år gammel.Han satt i fangenskap fra 1808 - 1814. Det gjorde også førstestyrmann og en matros fra Bergen, Christian Monsen. Resten av mannskapet ble frigitt noen år tidligere.Er det noen som vet noe om dette, båten, hendelsen eller fangeoppholdet? Mvh Sigrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.