Gå til innhold
Arkivverket

[#19598] Holstførster Hendrik Rudolph Ruhe og Mette Larsdatter Genies


Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Her er opplysninger fra familysearch: Mette Larsdatter Genies f.ca 1745 Død : 06 JUL 1791 Yven, Tune,Østfold. Begravet:Tune Kirke,Østfold.mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Takk for det Jan Frode. Jeg har også sett på familysearch og sett dem begge ,men det er ingen opplysninger om hvor fødestedet deres er.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Etter to minutters betenkningstid kan jeg nå *bekrefte* at H R Ruhe kom fra fyrstedømmet Werningerode. Se hans reiseregning for reisen fra Werningerode til Norge 1761 på statens bekostning: Lenke Fint sted forresten, jeg var på besøk der i juli 2002, og reise rundt i området der det moderne forstvesenet i Nord-Europa ble grunnlagt, Hartz. Kompetansen deres første forstmennene nordover. De ble 'headhuntet'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Vær forøvrig klar over at det ligger en rekke forskjellige kirkesogn innen grensen av det gamle fyrstedømmet Werningerode. Blant annet noen små byer (kjøpsteder/landsbyer) inne og oppe i skogen som heter Elend og Sorge. (!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Takk skal du ha Tore.Dette høres interessant ut! Jeg går ut ifra at vi snakker om Tyskland her. Da har jeg kommet et stykke på vei...Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg planlegger å åpne et Klosterbibliotek på Hovedøya ved Oslo ca 1. mai, med åpningstid minst hver lørdag. Ren idealisme, og med stort økonomisk tap for meg. Her finner dere en beskrivelse av prosjektet samt lister over innholdet i biblioteket per idag: Lenke Jeg tar gjerne imot relevante bøker i gave - som takk for hjelpen på Brukerforumet !Ja, Werningerode og Hartz ligger i Tyskland, hovedsakelig i Bundesland Sachsen-Anhalt, og Hartz er det nordligste fjellmassivet i Tyskland. Derfra og nordover er det tilnærmet flatt lant til Nord- og Østersjøen. Høyeste fjellet heter Brocken, og er identisk med det sagnomsuste fjellet Blokksberg der heksene danset med djevelen. Dra til Blokksberg, det har jeg gjordt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Enda en sak: Werningerode har et byarkiv (Stadtarchiv). Det arkivet som tilsvarer norske statsarkiv, samt bundeslandets riksarkiv, ligger i Magdeburg, en 2000 år gammel by ved Elben, ca en times bilkjøring nordøst for Werningerode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Idealisme -hobbyer gir som regel ikke utbytte i kr. og øre ,men å gjøre ting man brenner for og interesserer seg for er jo et utbytte i seg selv. Håper du får hjelp med bøker osv.til ditt prosjekt.'Jeg kommer en tur til Hovedøen en midtsommernatt,før jeg evt. drar til Bloksberg.' Takker så mye for hjelpen,håper jeg kan hjelpe deg en gang!Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Ja, det hadde jo vært fint ! Drar du til Werningerode og omegn, for å lete i arkiver, så ta det lille toget fra byen og opp til Blokksberg (Brocken) [obs: heksemuseum], det er jo ellers langt å gå fra parkeringsplassene, så kjøp, når du vender tilbake, gjerne med deg en bok om et eller annet klosters historie til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Bare en liten ortografisk spissfindighet: Et eller annet sted har det nok vært en liten misforståelse om yrkestittelen, jeg antar han må ha vært 'holstførster', dvs. en fornorsking av det tyske ordet Holzförster (tjenestemann i skogvesenet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jaja, selvsagt. Dessuten var ikke Werningerode fyrstedømme, men grevskap. Greven ble opphøyd i fyrstestanden først i 1890.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kirkebøkene og Lassen forteller ikke stort.Anna Hendricha dpt. 22/7 1767 Tune, foreldre Hendrich Rudolpt Ruhe, Holtzførster og h. Mette Larsdt. Ginees. Faddere: Madame Fahne, jmfr.Wide®sheim, hr; Kau...., ...Jens Ziegler, sogneprest hr.Elieson, Monsieur Johan Fahne.Gift 7/10 1766 i Tune holtzförster Hendrich Rudolph Ruhe com jomfru Mette Ginees i huset etter kgl. majestets? tillatelse dat.Christiansborgs slott 12/9 1766. Ingen forlovere.Tune bygdebok: Vestre Yven (gnr.81) H.R.Ruhe ble eier av bondeparten i 1770. Når kona døde og barn Anne Henrika f.1767 og Else Katrine f.1775. Ingen ting mere om ham. De var ikke nevnt under Nordby.Lassen: Ingen ting om ham, men det ser det ut til at det finnes en Ruhe til i Tune: Johan Ruhe, 'Forsthöltzer' Holtzförster (i Tune?) var 1769 11/12 2.mannsfadder til kjøpmann i 'Gleng' (v/Sarpsborg) Mogens Hierning, som da ble døpt i Tune osv......Det finnes visstnok en slektsbok om Hierning, kanskje det finnes noe nevnt der.Jeg sjekket Lassen etter Genies og fant ingen, og da jeg etterpå fant Ginees i kirkeboka var tiden ute så jeg fikk ikke sett etter det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Hei Berit! Takk for din informasjon.Jeg husker ikke hvor jeg har Nordby ifra,jeg har skrevet det i margen her og streket under? Der 5 år siden jeg holdt på med denne 'gren'det ble stopp,men nå prøver jeg å tette igjen mine 'huller'. Det er Anne H.Hendriksdatter og hennes mann Svend Olsen som jeg har aner til.Jeg får ta en titt i Tune bygdebok. -Ginees/Genies her er det nok muligheter for at jeg har tolket navnet feil.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Lassens samlinger bok 15: Gines:Hans Svendsen Gines, sadelmaker i Xania. 1.gm. Mette LArsdt (Fersnes/Fossnes?) begr. 12/5 1726 Chra. 4 barn. 2.gm.Sille Olsdt., død 1748 6 barn.Barn: Lars G. Brannmester i Xania, dpt. 10/9 1714, bgravet. 14/3 1748......stemor?, 30 år ugift.Barbra Marie G, gm. politifullmektig Christopher EVensen Løvenberg (Xania?)Johanne Margrethe dpt. 5/8 1720? Xania.Hans f.1730, F.hald underoff. v/kapt. Holms komp. 1748 (forsto ikke helt sammenhengen her)Ole 1734, Albert, 1740, Mette 1728, Barbro Lorentze 1735, Ingeborg Marie 1737, 1 dt. bgr. 14/3 1748 Xania, 4 år, bgr. samme dag som moren.Du får ordne rekkefølgen selv da det sto slik i Lassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det kan vel se ut som om det er brannmesteren som er far til din Mette. Enten ble han gift eller så var han ute en tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Se her ja...! Dette ser bra ut,jeg får prøve å finne denne brannmesteren!Så det var GINES som var det rette navn. Forresten hvem er Lassen?Takk skal du ha Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dpt. 29/4 1744 Vår Frelsers krk. Mette, foreldre Lars Hansen Gines og h. Anna Simondsdt. 'Dahl'. Faddere: Sille Olsdt. Brønøen, Marthe Olsdt. Brønøen, Hans Svendsen Gienes og Isaach Hendrichsen Been?Ikke funnet foreldrene gift 1738-44 VFr.krk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Nok en gang takk Berit ! Genies,Ginees,Gines,Gienes prestene hadde visst problemer med dette navnet!Da er hun født i Kristiania det var bra (ikke i utlandet).Så du hvor de bodde ?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.