Gå til innhold
Arkivverket

[#19602] Märta Gulbrandson Född 1844 Sognedals fs


Gjest Bengt Färnlöf
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Bengt,Det er flere Sogndal på denne siden av kjølen (både i Rogaland og i Sogn og Fjordane). Jeg antar at vi her må til Sogn og Fjordane, fordi det ikke finnes en eneste med Gulbrand som fornavn, eller patronym, i Sogndal i Rogaland i 1865. Det gjør det derimot i Sogndal i S/F. Jeg har søkt blant døpte i S/F, men ikke funnet henne. Familysearch har heller ingen kandidater som jeg kan se. Har du ytterligere informasjon? Når VET du at hun var kommet til Sverige? Ville navn på hennes barn gi noen pekepinn - er de tex oppkalt etter Märtas foreldre? Flere detaljer kan muligens hjelpe oss videre i søket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt Färnlöf

Hej tack för svaret. Märta måste kommit till Svergie före 1879 då hon får första barnet i Norrby Fjällsjö fs. Vad jag kan förstå så heter hennes far Gulbrand Mickelsen och mor Eriksdotter Carina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Nå vet jeg ikke om det er riktig, men jeg finner et par med samme navn, Gulbrand Mikkelsen og Kari Eriksdatter. De får disse barna i Norderhov og Lunner:MIKKEL, født 25 FEB 1846, døpt 13 APR 1846 Norderhov, BuskerudMARTE, født 08 MAR 1849, 22 APR 1849 Lunder, BuskerudERIK, født 25 SEPT 1850, døpt 24 APR 1851 Lunder, BuskerudOLE, født 06 JUN 1853, døpt 04 SEP 1853 Lunder, BuskerudANNE, født 18 FEB 1856, døpt 13 APR 1856 Norderhov, BuskerudForeldrene gift 19 NOV 1843 i Norderhov. Hans far var Mikkel Henriksen, hennes far var Erik Andersen.Men om disse kan kobles til Sogndal på noen måte, det aner jeg ikke... Kanskje Marte tjente i Sogndal før hun reiste til Sverige? Dette blir bare teorier...Jeg finner ingen verken Rogaland eller S/F med følgende navnekombinasjoner i 1865: Fornavn: mart, marta, martae, martah, marte, marth, martha, marthe Etternavn: gudbrand, gudbrandd, gudbrands, gudbrandsd, gudbrandsdatter, gudbrandsen, gudbransd, gulbrand, gulbrandd, gulbrands, gulbrandsd, gulbrandsdatter, gulbrandsen, gulbrans, gulbransd, gulbransdatter, guldbrands, guldbrandsd, guldbrandsdatter, guldbrandsen, guldbransd.Bare 28 totalt i Norge, født: 1839-1849.Ikke lett dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt Färnlöf

Hej igen. Dom uppgiter du gav mig ser ut att stämma enl Folkbokföringen Anno 1890 finns även en broder Mikkel f 1846 även i Fjällsjö.Han har tydlingen även sin mor med sig Karin Ersdotter f 1816 Församling (Nordenhous Norge )Du har inte möjlingen inga mer uppgifter att ge mig om deras föräldrar M. Henriksen Och Erik Andersen Födelse data och ev. mödrar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt Färnlöf

Märta Gulbrantson hade fel födelsedata om henne skall vara 1849 Någon som vet mera om hennes föräldrar. Gulbrand Mikkelsem och Kari Eriksdatter Hälsningar Bengt F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agne Sjödin

Michel Gulbrandsson född 25 feb 1846 i Nordenhouse i Norge. Han var boende i Norrby Fällsö sn.och han dog där 1922 21/12 ogift. I folkräkningen 1890. Fjällsjö annex församling. Där kan man se att modern till Michael hetter Karin Ersdotter. Jag har också noterat Carolina Gulbrandsson född 1862 21/12 i Norrby Fjällsö sn. dog 1927 18/1 i Norrby. Fader Gulbrand Mickaelsson och moder Carin Ersdotter. Carin Ersdotter var född 1816 i Nordernhous Norge och dog 1894 15/2 i Ålderdomdsvaghet i Norrby. Jag har också hittat Gulbrand Mikaelsson, han dog 1886 26/5 i en ålder av 70 år 8 mån 25 dagar. Märta Gulbransson var gift med Erik Månsson född 1851 12/5 Faktor från Ström sn. Märta dog 1918 25/1 i Norrby. Märta Gulbrandsson född 1849 3/3 i Lagnedals f. Lagendals? f. i Norge, finns det något ställe där som heter Lagendals eller något liknande? Källa Fjällsjö A11A:2A sid 226.Mvh Agne Sjödin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Både 'Nordenhouse' og 'Lagnedals' er åpenbart skrevet eller lest feil. Det første skal være 'Norderhov' som er navn på et stort prestegjeld i området nord for Tyrifjorden. I dag ligger dette i Ringerike kommune med Hønefoss som sentrum.'Lagnedals f.' må være det samme som i overskriften er kalt 'Sognedals fs'. Dette må nok være 'Soknadalen' som på den aktuelle tiden lå i Lunder sogn av Norderhov prestegjeld. Hva kommunen (församlingen) het rundt 1850 vet jeg ikke. Soknadalen er dalføret som går fra Sokna og nedover mot Hønefoss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Kari Eriksdatter var født 5. mars 1816, døpt 23. mai 1816 i Norderhov.Foreldre var Erik Andersen og Aasa Olsdtr. gift 01 JAN 1817 i Norderhov.Erik og Aasa hadde også barna Anders f. 24 DEC 1817, Gunnhild f. 14 AUG 1820, Ole f. 08 JUL 1822, Mari f. 04 JUN 1825, Anne f. 08 JAN 1828, Erik f. 13 AUG 1831. Ole og Gunnild døpt i Lunder, de andre i Norderhov.Gunnild finner du kanskje som tjenestepike på Veisten, Erik som tjenestekarl på Ruud. Så lurer jeg på om ikke dette er Anders f. 1817: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60613&variabel=0&postnr=1144&fulle=true&spraak=n>Lenke--------------------Gulbrand Mikkelsen var født/døpt 31 AUG 1815 i Norderhov. Foreldre: Mikkel Henriksen og Marte Olsdtr. Gift 31 JUL 1803 i Norderhov.Finner en kilde som har gardsnavnet Sletager på Gulbrand, og fører foreldrene som Mikkel Henriksen Veme og Marte Olsdtr. Bergerud.Paret har også barna: Henric døpt 11 MAR 1804, Ole døpt 01 JAN 1807 og Barbro døpt 10 MAR 1811.Michel Henriksen skal være døpt 08 DEC 1776 i Norderhov, foreldre Henrik Mikkelsen Veme (1749-1823, sønn av Mikkel Henriksen Veme og Ragnhild Johansdtr) og Barbro Bjørnsdtr. Fonkalsrud (f. 1753, datter av Bjørn Ellefsen Fonkalsrud og Kirsti Isaksdatter). Paret gift 29 OCT 1776 i Norderhov.Her er Michel og familien på Ager (Sletager?)i Lunder 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agne Sjödin

Knut!Ett stort tack för denna information. Det har varit svårt att tyda texten i husförhörslängden var ifrån hon har kommit.Mvh Agne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Bare en ørliten korreksjon. Jeg skrev at 'Sognedal' må være 'Soknadalen'. Navnet kommer selvsagt av elvenavnet, Sokna. Dalens og bygdas navn skal imidlertid være 'Soknedalen' med -e-. I ettertid ser jeg interessant nok at dette kanskje i svært gammel tid har vært navnet på kirkesognet. I Ryghs verk om stedsnavn (se Lenke ) er det nevnt en kilde fra 1743 som omtaler 'Sognedalens Annexsogn'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt Färnlöf

Heidi,Knut och till Agne. Tack för all information hur skulle man klara sig utan er alla duktiga forskare . Tack Hälsningar Bengt F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg

Kjære Bengt. En av dine slektslinjer på Ringerike fører opp i det gamle norske 'bondearistokratiet'. Dersom du er interessert, og vil opplyse meg om din postadresse, skal jeg sende deg endel stoff om dette. Vennlig hilsen, Thorleif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt Färnlöf

Hej Thorleif. Blev väldigt nyfiken vad som finns om mina släktlinjer i Norge.Ser med spänning emot vad som du kan delge mig. Nu till frågan var ligger Ringerike? Har tittat i kartboken men ej funnit var det ligger. Tackar på förhand för din vänlighet. Hälsningar Bengt F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

'Ringerike' er en kommune (församling) og ikke et sted. Let heller etter 'Hønefoss'. Det er navnet på den eneste byen (staden) i denne kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt Färnlöf

Hej Thorleif Kan du hjälpa mig får ej ihop detta fick dina papper idag har försökt att lägga pusslet men nej. Vänligen kan du hjälpa mig. Hoppfulla önskningar från en 'dum svensk ' Hälsningar Bengt F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.