Gå til innhold
Arkivverket

[#19604] Steinsland og Høyland, Sund Hordaland


Gjest Lars Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Johannessen

Jeg prøver å finne opphavet til Hans Lassesen Steinsland (f. ca 1755, d. ca 1813) og Malene Olsdtr Høyland (f. ca 1765). Malene har jeg funnet i liste over konfirmerte i Sund, men har ikke klart å finne hvem foreldrene hennes var. Hans har jeg ikke funnet hverken under fødte eller konfirmerte. Hans og Malene ble gift i 1792, Hans var gift to ganger før, i 1781 og 1789, og står ved alle giftermålene oppført på Steinsland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Hans Lassesen Steinsland er neppe født i Sund siden han ikke finnes i dåpslistene. Dessuten er det ingen Lasse som får barn i det tidsrommet som Hans skulle være født i. Et oppslag i mannskapsrullene vil kanskje gi deg svaret.Trolig er også Malene Olsdtr tilflytter til Sund. Hun er neppe datter til Ole Jansen Høyland som det ble antydet i innlegg 4688. Ole Jansen var riktignok enkemann da han ble gift med Ingeborg Iversdtr Førde, men jeg kjenner ikke til barn fra første ekteskap, heller ikke hva hans første kone het. Hadde de barn er de ikke døpt i Sund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Takk for svar! Det er en Lars Nilsen Steinsland som får barn i den aktuelle perioden. Er det mulig å finne ut noe ut fra skiftet etter Lars Nilsen (1810 - 1813, side 402b, protokoll 12a) om hvem som var arvinger? Kan det gå fram opplysninger i skiftet etter Hans Lassesen (1813 - 1815, side 665, protokoll 12b)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Lars Nilsens skifte er datert 13. nov. 1812. Som arvinger nevnes (sønnen Nils' barn?) Lars Nilsen, 6 år, formynder Mons Chr. Mit Tvedt, Brithe, 15, og Dorthe Marthe, 13, begge med Knud Olsen Stensland som formynder, 2) Rasmus Larsen, 3) Christie Larsdtr, g.m. Knud Rasmussen Lerøen.Hans Lassesen, skifte datert 31. august 1814, enke Malene Olsdatter, barn Ole Hansen, myndig, Anders Hansen, 14, Niels Hansen, 12, formynder Knud Winsens. Hamre, Mons Hansen, 7, Knud Hansen, 3 år, formynder Peder Salomonsen Hamre, Marthe Hansdatter, 21 år gammel, formynder Peder Salomonsen Hamre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Takk for svaret, Yngve! Dette utelukker vel Lars Nilsen som far til Hans. Da må vi prøve andre måter. Håper på hjelp ang. oppslag i mannskapsrullene som Tore Nordvik nevner i innlegg 2. Sier de noe om hvor Hans eventuelt kom fra hvis han var innflytter til Steinsland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.