Gå til innhold
Arkivverket

[#19605] Anton Martin Franck, skredder, f 1852 i Trondheim


Gjest Leiv Skjerve
 Del

Recommended Posts

Gjest Leiv Skjerve

Han kom til USA i 1882. Min norske kilde sier at han var gm Antonette Andrea Hansdatter f 1860 og at de hadde et barn Sofie Helmine Hansine Franck f 10.okt. 1880 i Vågan.Min amerikanske kilde - en etterkommer - sier at han var gm Elsie Sundet f 1862.Jeg forsøker å finne en sammenheng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Moe

I tellinger og på mormonark.finnes hans fødsel, foreldre og søsken.Kansje lurt og begynne der. Farfaren heter Christopher Franck og bestefaren Christopher Gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Jeg har hans foreldre og søsken. Jeg vet også at hans farfar var Christopher Pedersen Franck, men at hans morfar var Christopher Gram var nytt for meg.Jeg kjenner forøvrig hans slekt bakover til innflytteren Frantz Franche fkr 1585.På grund av innsikt i nye kilder er de eldste ledd nå endret, hvilket enda ikke fremkommer på min hjemmeside, som gir en bred omtale av Francheslekten, som nå viser seg like så godt kunde ha hett Swanslekten.Noen problemer finnes, og jeg søker hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Moe

Jeg er ikke helt sikker på hva du spør etter.Er det hvem han ble gift med? Vet du om han gifta seg i Amerika?Jeg fant dette.Antonette Andrea Hansdtr.f.10/4 1860 Vaagan Nordland. Foreldre Hans Eilert Hansen og Sophie Christine Aronsdatter.Antonette ble gift med Mikael Andreas Hansen 26/6 1884 Vaagan.Som barn bodde hun på Sandnæsset Vågan. I 1900 var hun enke og dagleier på Risvær Vaagan. Var da alene.Om hun fikk en dtr. Sophie og med hvem, må vel slåes opp i kirkeboka for Vaagan.Vet du hvor Elsie Sundet var fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg finner en Anton M. Franck bosatt i 2. Ward Austin, Mower Co. Minn. ved folketellingen i 1900, men årstallene avviker noe fra de du oppgir.Han er innført som født i nov. 1854 i Norge av norske foreldre, imm. 1880, naturalisert, er 'Sailor'. Konas navn leser jeg som Elin, men kan også leses som Elsie. Vanskelig å si med sikkerhet. Hun er født i juli 1863 i Minnesota av foreldre født i Norge.Barn: Edgar 6, - Reginald M. 4, - Charlotte 2 og Earl 9 mnd.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Har nå sett på 1920-Census, Spring Walley, Fillmore, Minn. - Den sier Anthony M. Franch f. 1852, imm. 1881, g. m. Elsie. (Samme familie som over).Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hans yrke i 1920 er 'Tailor' og det er vel det som står som yrke i 1900 også, selv om det ved første øyekast kunne se ut til å starte med en 'S'. Og da er vi vel ganske sikre på at dette er den Anton du viser til. Og han var altså gift med Elsie, ifølge kilden.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Etter noen mailer frem og tilbake til USA innrømmer Jerry:Yes, I had heard of her before and did some rsearch. I found her birth record and her confirmation record (I wanted to see if she had died as a child). Her birth record indicates that Anton was not present, so maybe he never knew of her. I had gotten the information on Sofie from Roald Franck in Oslo.Om Elsie sier han:Elsie Sundet was the daughter of Asle Eriksen Sundet (Olbergsundet) and Ronnang Olsdatter Spelhaug of Krodsherad. Anton met her in US and she was born here in 1862 (the family came here in 1861)Mange takk til Ellen, Berit og Arne for god hjelp fra LeivJerry må gjerne fortrenge Sofie, men for meg er Sofie en like verdifull etterkommer etter stamfaren Frantz Franche som skredderen i Minesota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei Leiv! Jeg prøver å oppspore mine tipp-tipp oldeforeldre på min farmors side. Snekkerm.Ole Olsen Rye f. 1797 (ukjent fødested) Maren Andersdtr. Rye f. 1799 (ukjent fødested)Det er mulig Ole Olsen Rye kan være født på Byneset........Venter på bygdeboken.De giftet seg i Vår Frues Kirke i 1821. De fikk fire sønner, alle er født i Trondheim og døpt i Vår Frues Kirke.Bagermester Christopher Franck og pige Elen Franck er fadder når to av barna blir døpt.Har du noe kjennskap til dette ekteparet.Mvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Moe

Jeg tror han fortrenger at hun var født utenfor ekteskap.Ellers virker det jo som Jerry er inntress. i hennes vidre skjebne.Han burde ha lagt ut de data han fant i hennes dåp og konfirmasjon.Lurer på hva hun brukte som etternavn f. eks. da hun ble døpt og konfirmert.I telling 1875, var hun ikke født og i 1900 gift, eller med fremmed etternavn, død? Jeg har søkt på Sofie født i Vågan. Men ingen kom opp.Mora var alene uten barn i 1900. Fikk hun ikke flere,eller ble barna satt bort tro?Har ett tips her for å finne ut hva hendte med Sophie. Om vi går inn på DIS og Slekthistoriske kilder 1500-1900 Nordland og så Vågan, Finner vi slektsida til TERJE PETTERSEN.Han har registrert alle kilder for Vågan. Fødsel,dåp,konfirm.giftemål,døde, innflytta, utflytta osv.1841-1929. Uheldigvis har han ikke gjort alle årstall søkbare. Men det skal vel ikke være helt umulig og få kontakt med han privat.Så får Jerry vite hva hendte med Sophie Helmine.Hun kommer ikke opp inne på mormonarkivet heller.Så han blir vel eneste utveg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Til Ellen: finner ikke slektsida til TERJE PETTERSENTil Allis-Elin: Ny vinkling. Bakermesteren var født 1779 på Mellom Orkelbog i Kvikne 1.g g m Berit Johannesdatter Vig f kr 1764 i Trondheim. Pige Ellen Franck kan være en datter født tidlig på 1800-talletSøkeområdet kan utvides til grubeområder Kvikne, Meldal, Alvdal, Folldal.Du hadde tidligere Tema 15792:'Ole Rye f ca 1797 i Trøndelag'. Foreslår du oppretter nytt Tema:'Ole Rye f ca 1797, av Francheslekt ?'Så gjentar du dit herværende innlegg med noen endringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Moe

Hei Leiv.Lettest og bruke Googlesøk. Skriv terje pettersen+vågan. Da kommer Terje Pettersens textpage. Trykk deg inn. Der finner du mailadresse, og link til hans hjemmeside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Moe

Hei igjenn LeivHåper vi får høre hva du finner ut om Sofies vidre skjebne.Går ut fra at Terje Pettersen har det i sine notater fra Vågan. Håper du fant hans mailadresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Det gikk e-p til T.P. onsdag em med stilt spørsmål samt henvisning til Tema i Brukarforumet.Jeg venter svar når han får tid og anledning.Det var møte i DIS-Salten igår med program; Vi hjelper deg med slektsspørsmål. Jeg fikk ikke umiddelbar respons men en tok Temakopien med hjem.Vil holde dere løpende underrettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Det som skjer er undertiden forunderlig.Jeg søker i min Slektsbase på 'Sofie Franck' for å se om Sofie er et Franck-navn og det jeg får opp er to med navn 'Sofi Helmine Franck'.Det viser seg at Anton Martin har en bror Hilmar Andreas Franck født i Orkdal som er baker i Kabelvåg og g m Mette Pauline Trondsdatter f 1848 i Trondhjem.Jeg har registrert deres 5 barn, det første i Levanger, så 3 i Vågan og det femte er: Sofie Helmine Hansine f 10.0kt 1880, som mangler angitt fødested, men jeg har angitt at hun er gift 1907 i Vågan med Lars Prydts fkr 1880.Kilde for Sofie nr 2 er desverre ikke registrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Moe

Hvordan skal vi forstå dette da. Bruker Sofie Hansen etter mora, og bir hun adoptert av sin onkel? Fødselsdato stemmer jo. Det dumme er at jeg ikke finner denne familien eller Sofie i tellinger. Men det virker jo som dette er 'vår' Sofie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Jeg må rette opp mit siste innlegg når det gjelder kilder.Jeg har to kilder vedr. Anton Christian Christophersen Franck: Nemlig Arvid Henry Franck og Ole Rønning.Arvid Henry Franck nevner Hilmar Andreas og Anton Martin uten etterslekt,Ole Rønning har følgende:Side 39: Anton Martin Franck f i Trondhjem 3.okt 1852. g m Antonette Andrea Hansdatter f 1860.Barn: Sofie Helmine Hansine Franck, født i Vågan 10. okt 1880.side 46: Sofie Helmine Hansine Franck døpt i Vågan 26.mai 1881. Hun blr gift med Lars Prydtz fkr 1880. Av yrke var han fisker i LØdingenSide 39: Hilmar Andreas Frank f i Orkdalen 6.aug. 1845. Bodde i Kabelvåg i 1865, g m Mette Pauline Trondsdatter f i Trondhjem 1848, død i Kabelvåg 9.sep 1906.Barn: Gudrun Pauline, Helma Marie. Christoffer Severin og Anton Peter Martin,Altså ingen Sofie her av kilde Rønning.Følgelig er det jeg som er kilde til denne ekstraregistrering av Sofie Helmine Hansine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.