Gå til innhold
Arkivverket

[#19614] Hjelp til oppslag i bygdebok for Voss!


Gjest Inger Eik
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eik

Hovedaklig til Kjell og Norodd:Jeg har nå fiiinlest og tegnet opp :-) for å få en oversikt. Det er ikke så lett, for det er så mange like navn. Vossaboki har jeg bestilt men ikke fått ennå. Vær vennlig å korrigere meg dersom jeg har trukket feil slutninger.På bakgrunn av denne tråden ser jeg for meg følgende: 1. Ivar Gitleson N Lid og Torunn Josefsdtr Lid har bl.a. barna Josef og Gitle.2a. Josef Ivarson bor på N Lid og har kona Sigrid. De får bl.a.datteren3a. Ranveij Josefsdatter, som igjen gifter seg med Samson Persson fra Ø Lie. Deres sønn4a. Samson Samsonson gifter seg med Marite Gitlesdatter N Aure.2b. Gitle Ivarson (kone ukjent, bosted muligens Auro) får barna Knud, Gudve, Synneva, Kari og muligens Dønnåt. Av disse er Knud soldat, Gudve og Synneva gifter seg med hver sin ukjente, hva Kari gjør vet jeg ikke, men3b. Dønnåt Gitlesdatter gifter seg med Torbjørn Olson Bulko og arver etterhvert Auro. De får følgende barn: Gitle, Ole som dør i krigen, Knud, Gjertrud, Brite og Guri. Sønnen4b. Gitle Torbjørnsen gifter seg med sin firemenning Marite Gitlesdatter(4a)og slår seg ned på Midt-Skutle.Så noen spørsmål:Kjell skrev den 8.2.: 'Torbiørn Olsens hans afdøde ægte qvinde Dynaat Gietles daatter begge deris efterladte midler, mellem deris sammen aflede og genlevende børn'.Kjell skrev i dag: 'deris sammen aflede og gjenlevende børn. Gitle, Ole, Knud, Gjertrud, Brite og Guri.'Er disse to sitatene fra en og samme setning?Spørsmål til Norodd og Kjell:Står det eksplisitt noe sted at Torbjørn O. Bulko var gift med Gudve Gitlesdatter? Eller er det dette sitatet som antyder at de var gift: 'Thorbiøn Ols Oure paa sin hustrus Vegne, Gudve gietles daatter, Seneve gietles daatter fremkom for Reten paa deris Egne Men og och paa Karj gitle datters wegne saasom paa Knud gietlesons wegne som er udj hans Ma: thienist i danmarch'. (Norodd i går kveld).Dette leser jeg som at Torbjørns kone skulle ha møtt et sted, sammen med mennene til Gudve og Seneve, men Torbjørn og de to damene møtte i stedet. De frammøtte representerte dessuten Kari og Knud. Hvilken sammenheng er dette forøvrig? Siden Torbjørn har navnet Oure, må han og kona allerede ha arvet den gården.Neste spørsmål: Finnes det et sted på Voss som heter Ygre/Øgre? Eller er det bare en annen skrivemåte for Aure/Oure?Til slutt et siste spørsmål: Finnes det noe skifte etter Gitle Ivarson som forteller om han hadde ei datter ved navn Dønnåt? Hvis han ikke hadde det, blir jo dette helt feil: 'Der enden på visa vart at Torbjørn fekk 3 Rd i staden for seks, men vart og tilkjent: '4 pd odelss goeds, Som han søgr sin part udj at Niude, blef hanem befallet at Antage Nedre Oure till brugs, till Broderen (Knut Gitlesen) som er i kongens thienest och Søstrne komer i rette.' (Kjell i ettermiddag).Hvis 'Broderen' er Knut Gitlesen, kan det ikke være snakk om Torbjørn Olsens bror, han må da være bror av Torbjørns kone. Sett i sammenheng med 'Torbiørn Olsens hans afdøde ægte qvinde Dynaat Gietles daatter', virker det veldig sannsynlig at Gitle Ivarson hadde en datter ved navn Dønnåt.Håper dere kan uttale dere om det jeg har antatt her :-)mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Vangen

1) Torbjørn Ols. Auro på sin hustrus vegne. Gudve og Synva stod fram i retten på eigne, men og på Kari Gitlesdtr. og Knut Gitlesens vegne. Tingboka Voss 1683-1685 finn du her http://www.dokpro.uio.no/2) Ygre er ein gard på Voss3) Veit ikkje om det finst noko skifte etter Gitle. Heller ikkje kvar han budde.4) Knut Gitleson er bror til Gudve og Synva. Josef Lid er farbror deira og verbror til Torbjørn. Difor er eg nesten sikker på at Gitle hadde ei dotter kalla Dønåt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Jeg mener at Torbjørn Auro i tingboka og Torbjørn Bulko er en og samme mann. Vi finner Torbjørn på Auro i 1691 og 1695 og på Bulko i 1701 i følge Kindem, men ingen Torbjørn begge steder samtidig.Når det gjelder navnet på Torbjørns kone, må hun hete Dønåt av tre grunner: Det står i skiftet, hun har barnebarn oppkalt etter seg og tingboka kan tolkes slik at Gudve er en søster av Torbjørns kone.Eneste kilde angående Gitle er tingboka hvor barna hans er nevnt samt at Josef Lid er barnas farbror. Men det er uklarheter når det gjelder Josef Lids søsken, det kommer jeg tilbake til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Litt mer som ikke står hos Kindem: Sjur Jonson (se innlegg nr. 3) er å finne på Vike hos sin far Jon Erlingson i 1701. Jon Erlingson finner vi igjen i skiftet etter den barnløse broren Øystein Erlingson Jernes 16. jun. 1722. Søsknene Øystein Jernes, Knut Seim, Jon Vike, Hildebjørg Himle (min stammor) og Anna Mølster er barn av en Erling som jeg tror er Erling Jonson Øvre Rio. Enken etter Erling gifter seg igjen med Henrik Greipson (skifte 1712) som jeg mener kommer fra Haugo og de får sønnen Erling som bor på Øvsthus og Skutle. Henrik gifter seg på ny med Anna Hermundsd (skifte 9. apr. 1739) og får fem barn med henne.At Henrik bor på Øvre Rio 1701 er greit og likeledes at hans sønn Erling har eldre halvsøsken som er barn av en Erling. På Rio bor Erling Jonson før Henrik. 1645 bor Jon Ivarson og Birgitta Mattisd på Rio. De er tenkelige kandidater som foreldre til Erling Jonson.Jon Rio eier 3 1/2 spann i Helland 1659 og 1676. I 1681 eier Henrik Rio det samme. Jeg tror det er Erling Jonsons enke Henrik er gift med og at han har overtatt jordeparten i Helland med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Siterer: 'Søsknene Øystein Jernes, Knut Seim, Jon Vike, Hildebjørg Himle (min stammor)'Jamen da er vi jo i slekt! ;-) Hvis dine antakelser stemmer, skulle far til disse søsknene, Erling Jonsen, være min 7xtipp oldefar! Hva slags 'menninger' blir vi da?Spøk tilside - takk for ny informasjon. Jeg skal fordøye det, lese i Vossabøkene og se hva jeg kommer til. Skiftene har jeg jo ikke, heller ikke kirkebøker.Jeg kommer tilbake til denne saken om ca en uke, nå reiser jeg på vinterferie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Vi er nok litt nærmere i slekt. Viking Davidson Kvamme var min tipp-tipp- samt tipp-tipp-tipp-oldefar. Jeg mener at han var halvbror til David Sjurson Skutle.Ellers stammer jeg fra både Josef Ivarson Lid og Sigrid Andersd, i begge tilfeller fra deres første ektefeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Da har jeg for bare noen få minutter siden funnet et brukbart bevis for at enken Brita Torsteinsdatter på Graudo giftet seg igjen med Sjur Jonson fra Vike:Kirkebok nr 1 for Voss, fol 4b, 1711: 'af Wangs Sogn d: 3 Septembr: Siur Grøfve og Brithe Tostensd: deris Datter Anne. Fadderne vare Odd Groufve, Larids Siurssøn Møen, Anne Dugstad, Mario Groufve og Guri Jonsd: Vike.'Dette passer sammen med at Sjur Jonson Graudo står sammen med Viking Davidson og David Sjurson i det miltære manntallet i 1722. Brita Torsteinsd. var mor til Viking Davidson, jfr. skifte etter David Vikingson Graudo 7. jun. 1704. Hun er kalt Brita Johannesd. i skiftet, men det finnes et skifte etter hennes mor Ingebjørg Olsd Dukstad 14. sep. 1699 hvor det framgår at rette farsnavnet er Torsteinsd. I og med dåpen i 1711, ser vi også at Johannesd. er feil.Videre ser vi at en av fadrene i 1711 er Guri Jonsd. Vike, som er datter av Jon Erlingson Vike, og dermed søster av Sjur Jonson Graudo. En annen av fadrene, Anne Dugstad er søster til Brita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Fra Voss tingbok 1663:Sak nr. 61 i tingboka VOSS 1662-1663 (nr. IAB3) Effter tilspørgellsse Vdaff hans Nielssen paa Vangs kierkis Viegne da Bekiender Josep li och hans Broder paa tackle lauris och dieris Verbroder Mickell skull(sta?) At diris S/alig/ (FA?)der Iffuer li (*haffede) haffde loffuit tosten grøtland høst[r]u /27b Som var hans dater At hun och hindens Børn skulle Nyde En Søsterlod I Arff Vdj hans odells gods i grøttland och kom paa huer Søsterlod 1/2 løb 6 1/2 M[ar]k Smør i Arff Effter S/alig/ Iffuer li huillken Søster loed Josep li och hans Medsødskind Beuilget for/schreffne/ tosten grøtland paa hans Børnss Vegne At skall Behollde, och dieris S/alig/ Brodirs Børn At Udlege En Broder part i Anden godss Igien Saa di kand haffue Jeffnt Imod di Andre Brødre Som det Sig Bør, och der Med Vener och Vell forligt i Alle Maader.Her er det snakk om arv som Josef Lids søster på Grjotland ikke har fått. Kindem gjør Anders Ivarson Lid til bror av Josef, og akkurat denne saka har blitt brukt som argument for at de ikke er brødre. Både Anders Ivarson og Ivar Gitleson står i koppskattmanntallet 1645, mens Josef dukker opp 1663. Men heller ikke Gitle står nevnt blant søsknene her. Imidlertid står det mot slutten nevnt 'dieris S/alis/ Brodirs Børn'. Det er eksplisitt sagt i tingboka i 1684 at Josef Lid er farbror til Gitlebarna.Det går an å spekulere over mulige kompliserte løsninger, men den enkleste må bli at den døde broren er Gitle, ikke Anders. Lars Takla nevnt i 1663 er Lars Ivarson, som også er nevnt i andre kilder samt hos Kindem. Den Lars Takla som er stefar til Gitlebarna, er Lars Kristofferson, det står i tingboka 1683.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Så har jeg mulige kandidater til Kari og Synneva Gitledøtre:På Rene finnes en Kari Gitlesd. Hun var først gift med Arve Ivarson Rene og senere med Sjur Botolvson Røte.På Skutle dør det en Synneva Gitlesd, 80 ar gammel i 1741.Ved dåpen til Gitle Auros datter Dønåt i 1719 er Synneva Schutle fadder. Men det finnes også en Synneva Brynjulvsd på SkutleVed dåpen til Guri Torbjørnsd og Nils Anderson Bulko sin sønn Torbjørn i 1721 er fadrene: Gitle Male, Gitle Nere Aure, Gitle Knudsen Mit-Schutle, Anne Flatlandsmoen og Mold Knudsdatter Vivaas.Tre Gitle på ett brett er ikke verst. Gitle Auro er selvfølgelig bror til Guri. Gitle Knutsom Midt-Skutle passer veldig bra som sønn til Synneva. Han er sønn av Knut Olson Midt-Skutle.Gitle Mala er et problem å plassere. Med disse tre Gitle skulle man tro at også han var en slektning, men det trenger ikke være tilfelle. I 1701 er Gitle Størchsen Mahle 40 år. Spekulasjon: Oppkalling etter avdød ektefelle var en av de sterkeste oppkallingsreglene. Gitle Mala er akkurat ung nok til å kunne presses inn som sønn av Gitle Lids enke i et nytt ekteskap, før hun gifter seg med Lars Kristofferson. Men så kommer det faktum at Gitle Malas sønn Styrk gifter seg med Gitle Auros datter Marta i 1764. Om Gitle Mala skulle være halvbror til Gitle Auros mor, måtte Styrk og Marta ha hatt kongeløyve for å gifte seg. De hadde de ikke. Dette beviser at Dønåt Gitlesdatter og Gitle Styrkson i alle fall ikke hadde samme mor. Jeg tror jeg stopper spekulasjonen der.Selfølgelig kan uplasserte Gitle-navn komme fra Graudo, uten å ha gått via Lid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Inger Eik

Nå har jeg tatt opp tråden her igjen.Har i det siste lest Vossaboki og kommet over denne Dønåt som er så vrien å plassere. På side 16 i bind 4 står det at 'Torbjørn Olavson f. 1645 var odelsmann og brukar 1701 og g. m. Dønåt Gitlesdr. Bø.'Deretter har jeg saumfart alle steder ved navn Bø i alle bindene uten å finne noen Gitle eller Dønåt. Kan det være at Dønåt enten var gift til Bø før hun giftet seg med Torbjørn, eller at hun var tjenestejente på Bø og bodde der av den grunn? Er det mulig å finne ut noe om dette?Forøvrig ser jeg på samme side i Vossaboki at det var Gjertrud Torbjørnsdtr, ikke Guri, som var gift med Nils Andersson (Vivaas) og fikk sønnen Torbjørn i 1721.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Norodd Hagenson

Av og til ser en ikke slekta for bare folk. Men jeg er nok i godt selskap, for alle andre har jo også oversett dette, og her skal vi langt tilbake:Anna Lars Vinje som var gift andre gangen med David Sjurson Skutle var selvfølgelig fra Øvre Vinje på Vossestrand. Hun var til og med søster av en av mine stammødre. Jeg tenkte i farten bare tvers over dalen fra Skutle, til Vinje i Tjukkebygda.Anna var datter av Lars Johannnesson Øvre Vinje fra Seve på Dyrvedalen (ca 1659 - ca 1709) og hans andre kone Brita Jonsd Folkedal fra Granvin, skifte 21. sep. 1701. (Første kona, Marta Henriksd, står ikke i Ættebok for Vossestrand, men er nevnt i Voss Tingbok 1683.)Lars var sønn av Johannes Sverkveson Seve og Guri.Brita Jonsd var datter av lensmann Jon Oddmundson Folkedal ('Jon Dalen') og Ingebjørg Nilsd Folkedal.Jon var sønn av Oddmund Sjurson Hamre og Ingeri Gunnarsd Hakestad.Oddmund var sønn av Sjur Steinson Sandven i Kvam. Om Sjurs kone var datter av lensmann Torbjørn Olavson Sandven eller bare nær i slekt med hans barn, er noe uvisst.Sjur antas å være sønn av Stein Børve i Kvam.Ingeri var datter av Gunnar Olson Hakestad i Ulvik. Gunnars sønner er avinger etter Marita Pust på Drage, men det er ikke sagt noe om Ingeri er arving.Gunnar var sønn av Ola Hallsteinson Hakestad som var sønn av Hallstein Erlingson Hakestad og Ragnhild ÅmundsdIngebjørg Nilsd var datter av Nils Nilsson Folkedal i Granvin.Nils Nilsson kom fra Gjersvik på Tysnes og var sønn av Nils Christenson Gjersvik og Anna Johannesd (Galte) fra Torsnes.Nils Christenson var sønn av Christen Jensson Kaupanger og en datter av Nils Jonson Haar og Adelus Johannesd Kruckow.Anna Johannesd var datter av Johannes Lauritzson (Galte) på Torsnes og Herborg Torbjørnsd Sandven.Johannes var sønn av Lauritz Johannesson (Galte) på Valen og en datter av Fartegn Matsson på Ænes av 'Losna'-ætta. Fartegns kone var mor til Kristoffer Tronds ('Rustung'). I følge slektstavler het hun Karen Koll.Herborg var datter av lensmann Torbjørn Olavson Sandven i Kvam. Se bort fra gamle påstander om at Trobjørn var gift med Kristine Tronds, for hun var nok gift med futen Torbjørn Olavson som vanskelig kan være den samme som lensmannen i Kvam. Torbjørns tilknytting til Torsnes-ætta går gjennom mor hans som var Kristi Persd Torsnes.Her går det an å gå videre bakover til Semeleng, Aga, Lydvo, Måge, Torsnes, Sandven og Norheim. Men det eksisterer en skog av publikasjoner som spriker i mange retninger, og det er helt nødvendig å være kritisk for å skille fakta, rekonstruksoner og myter. Jeg vil derfor anbefale to bøker for å komme på rett kurs:Berge Velde: Slektene Velde og Espeland og inngiftede slekterOdd Handegård: Vår felles slektshistorie (på CD) http://home.no.net/valesvei/Odd Handegårds bok er mest oppdatert, men selv en nær 50 år gammel bok som Berge Veldes har fortsatt mye bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Heisan, en stund siden sist!Jeg har faktisk akkurat gått til anskaffelse av den CD-en til Odd Handegård, men har ikke fått tid til å lese noe særlig ennå. Men det skal nok bli interessant lesning. Disse anene mine fra Voss er på morssiden, og på farssiden kommer jeg også til Kristoffer Rustung, så da var vel mine foreldre 12-menninger eller noe slikt :-)Takk for innspillet!mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Weronica Kråkmo

Mulig det er litt utenfor temaet som er opp her, men jeg prøver, det handler ihvertfall om VossJeg holder på å søke etter min samboers forfedre på Voss og omegn. Jeg lånte Vossaboki en gang, men da fant jeg ikke så mye, men nå har jeg litt flere navn å gå etter, så nå lurer jeg på om det er andre bøker jeg også trenger for å finne de jeg leter etterJeg skal lete etter forfedre og slektninger til Gjertrud Torbjørnsd. Mala 1832-1927Og forfedre, søsken osv til Ingebjørg Olavsd. (Lund), Hun var født 1877 muligens på Auro. Jeg har nytestamentet som hun fikk i 1888. På første side der står det: Gave fra Det norske Bibelselskap til Ingeborg Olsdtr. Lund 1888. og så en underskrift som jeg ikke klarer å tolke. Jeg har også kopi av dødsannonnsen, der kalles hun Ingebjørg. Hun var gift med Lars Haldorson Veisene, Hun døde 19. mars 1961. Begravet frå Vonheim, 25. mars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

I Vossaboki bind 4 på s. 93 står det under 'Husmenn på Auro: .... Olav Nilsson f. 1857, g. 1877 m. Guri Larsdr. Vinjo, Vossastr. fekk borni Ingebjørg f. 1877 og Lars f. 1879'.Kan det være denne familien?Jeg har ikke Vossabøkene, bare kapitlet om Auro, som jeg har kopi av. men jeg mener å huske at gården Mala også stod i en av de bøkene.mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Weronica Kråkmo

Hjertelig tusen takk. Da hadde jeg Guri og Olav inne fra før. Hadde skrevet dem inn fra Ættebok for Vossestrand side 225 og 55. Men der sto det at ungene var født på Fjeli, Vossestrand. Guri skal være født på Øvre Vinje. Så dette må være samme personer. Ser at jeg mangler på forfedrene hennes, så jeg må vel låne både Ættebok for Vossestrand og Vossaboki, alle 4 bind. Mvh Weronica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

jeg lurer på hva som finnes i bygdeboken for voss om gården 'Lundarhovden' som også ble Voss barneheim.Når ble den bygget? Når ble det barneheim der? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.