Gå til innhold
Arkivverket

[#19615] EIKER : Rønnov Engebretsdatter Stryken (ca.1641-1725) - Hvem var hun ?


Gjest Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Torp

Erland Paulsen Stryken (sønn av Paul Erlandsen Vinnes på Eiker) dør i 1725. Skifte 24 Sep 1725. (Erland sies å være 92 år og 6 måneder når han dør. Altså født 1633. Ved begravelsen skriver presten at Erland har vært gift i 60 år.) Kona hans, Rønnov Engebretsdatter, dør noen måneder tidligere. Hun sies å være 84 år, altså f. ca. 1641. Skifte etter henne 13 Jun 1725.Skiftene avslører at paret hadde 10 barn:1) Paul Erlandsen2) Ouen Erlandsen3) Engbret Erlandsen som er død og etterlater a) Johannes Engebretsen 23 år b) Sybilla Engebretsdatter4) Christopher Erlandsen Rundtom5) Børger Erlandsen6) Ole Erlandsen Stenberg som er død og etterlater ett pikebarn7) Kristin Erlandsdatter8) Kari Erlandsdatter gift med Peder Lauritsen Gommerud9) Anne Erlandsdatter som er død og etterlater a)Peder Abrahamsen 17 år b)Ole Abrahamsen 14 år c)Mari Abrahamsdatter d)Anne Abrahamsdatter10) Guri Erlandsdatter gift med Jacob RyghMen mitt spørsmål er:Hvem var disse barnas mor, Rønnov Engebretsdatter ? - Hvilken Engebret var hennes far? Noen har sagt meg at Rønnov var datter av Engebret Mortensen Ryg. Dette får jeg ikke til å stemme. Kan noen hjelpe ?Takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Nå er jeg muligens ute på glattisen. Jeg mener å huske å ha sett noe som tyder på at hun er datter av Engebret Eknes på (Nedre) Eiker.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Den som leter finner Jon. 06.09.1709 (ting) Rønnoug Engebretsdatter Erland Strykens kvinde 66 å født på Eknes. Sak om kvern i Krokstadelva, SAKO EMS Tb I-59 folio 192.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Jan - - - Tusen takk ! - Ja, det er ikke måte på grenser for hva du veit ! Fabelaktig !Da tipper jeg at den 30/31 år gamle Peder Engebret/Engebret som nevnes som oppsitter på Eknes i mantallet 1665/66 er bror av Rønnoug Engbretsdatter Stryken.Vet man (du) noe som helst mer om slekta til Engebret Eknes ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.