Gå til innhold
Arkivverket

[#19617] Gullich Larsen & Kirstine Corneliusdtr, gift Modum 19.4.1824


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Vielsen 19.4.1824 på Modum mellom Gullich Larsen og Kirstine Corneliusdtr finner jeg i Familysearch/IGI, men står ingenting om parets alder ved vielse eller navnet på deres fedre.Jeg har allerede registrert en Gullich Larsen, f. Apr. 1795 på Hassel eie, Modum (foreldre Lars Clemmetsen og Marthe Gullichsdatter), men har ingenting som kan bekrefte om det er den samme Gullich som gifter seg i 1824.Kan noen hjelpe meg?Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Med mindre Gullich er 82 år når han gifter seg, er krabaten på seks år på Hassel den eneste Gullich Larsen i 1801: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10623&variabel=0&postnr=4107&fulle=true&spraak=n>LenkeMen han kan selvsagt være innflytter...Og dette er eneste kandidat for Kjersti, som jeg kan finne ihvertfall:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Gullich Larsen på Hassel i 1801 er han jeg registrert som en av etterkommerne til to av mine aner (fra den siden er jeg trygg på sammenhengen), men uten en bekreftelse (f.eks. farens navn ved vielsen) er jeg ikke trygg på at det er den samme som gifter seg i 1824. Det samme gjelder forsåvidt bruden og hennes mulige tilknytning til Buskerud Hovedgård i 1801.Jeg har skutt skivebom tidligere (neppe den første) ved å gjøre slike koblinger uten å sjekke tilstrekkelig.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Kjell - Jeg har ikke vielsen. . . .MEN....Det viste seg at jeg hadde lysningene for Modum 1824. (Utydelig fotografering) Ungkarl Gullik Larsen Hasseleie - pige Maren Kristine Corneliusdatter (Saga???)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk skal du ha! Ettersom de to, med utgangspunkt i FT1801 for Modum og for alle praktiske formål, er de eneste kandidatene, gir lysningen det lille ekstra (utenom selve vielsen)som langt på vei bekrefter det jeg hadde mistanke om.Jeg er ganske sikker på at 'Saga' som bosted for Kristine Corneliusdatter i lysningen i 1824 betyr 'Kongssagene', som så langt jeg vet var en gruppe husmannsplasser knyttet til sagbruk(kongelig bevilling?) under Buskerud Hovedgård. Det passer også med opplysningene i FT1801 hvor Kristines far er 'bordfører og husmand'.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.