Gå til innhold
Arkivverket

[#19620] PEDER GUNNERSEN - CONSTABEL I BERGEN


Gjest Kjell Stsfseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Stsfseth

Anna Elisabeth ble døpt 2.mai 1802 i Korskirken i Bergen. Foreldre er oppgitt: far Peder Gunnersen , constabel og mor Anna Johannesdt. Det har ikke lykkes meg å finne når de ble gift og hvor de var fra. De var vel innflyttere. Søker derfor hjelp til å finne ut hvor de var fra. Når yrket hans er oppgitt å være constabel,- er det da å forstå som politikonstabel eller brannkonstabel. Finns det i så fall noe arkiv hvor disse yrkesgrupper er innført ? Takknemlig om noen kjenner til personene eller kan si noe om hvor en bør lete. hilsen Kjell Stafseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

En rask runde i FT 1801 forteller meg at constabel ser ut til å være bruket innen militæret. (Constabel, underconstabel, overconstabel i artilleri/jeger - korpset etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Da jeg søkte på Anne Johannesdatter i 'søk i neste person', fant jeg ingenting. Men her er en Peder Gundersen med en kone Anne uten farsnavn Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Peder Gundersen Ulverager og pike Anna Larsdt. Brattestøe gift 10/7 1796 Fjeld. Dette kan se ut som Peder G. gift med bare Anna i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjell stafseth

Det kan være en mulighet at navnene på fadderne til Anna Elisabeth kan gi oss en pekepinn hvor foreldrene kom fra. Er det noen som har tilgang til kirkebøkerne for Bergen og kan gjøre et oppslag der ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Stafseth

Viet i Askøy 1794 :Ungkarl Peder Gundersen af Bergen med pige Anna Marie Johannesdt. (gard ikke oppgitt). Disse er muligens de samme som en finner på Møchlevold ved FT 1801 som Astrid nevner i innlegg 3. Er det noen gardssoge for Askøy som kan bekrefte/avkrefte dette? mvh Kjell S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.