Gå til innhold
Arkivverket

[#19628] Anna Didriksdatter , død 1703 i Hornindal - fra Åsebø i Eid, S.u.F. ??


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Jeg håper det finnes noen bygdebok som omtaler slekter fra garden Åsebø i Eid, Sogn og Fjordane.Min formor Anna Didriksdatter (død 1703) var gift med Ole Rasmussen Grøthaug i Hornindal. Jeg er ute etter hennes opphav.I databasen Koppskatten for Nordfjord frå 1645 ser jeg en Dirich Aasebøe på AAsebøe i 'Eidtz Sogen'. 'Quinden' heter Luchritz.Jeg vet at Ole og Anna hadde bl.a. en datter Lokris (oppl. fra Hornindalsboken). Hun er vel identisk med denne Lukretia, som er å finne i Skifteregisteret under Grøthaug - kanskje en oppkalling etter mormoren fra Åsebø?Noen som kan bekrefte (eller avkrefte) at Anna Didriksdatter er fra Åsebø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Hjelle

Eg kjenner ikkje anna bygdebok som omhandlar Åsebø enn Edvard Os: 'Eid og Hornindal' (1953), som byggjer på Jacob Aalands bok.Under Åsebø, br. nr. 4 står det:'Dorte, enkja etter Oluf Nilsson, br. 1640, nemnd i 1646.Didrik Olufson br. halve g. 1642, gm. Lokris, nemnd i 1646.Ola Didrikson, f. 1616, br. 1673, gm. Jartrud Larsd. d. 86 å.g. 1741. Sonen Didrik bs. i Frislid.'Altså ingenting om andre barn.På garden Kirkhorn i Hornindal blir Brite Didriksdatter (1659-1731) gift med Oluf Botolvson (sjå Hornindalsboka, s. 254). Dei har òg ei datter som heiter Lokris.Anna og Brite kan vere søstre??? Men aldersskilnaden mellom Ole (1616) og Brite (1659) er vel i største laget til at dei kan vere søsken?Mvh. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hjertelig takk for opplysningene, Jorunn.I 1666-Manntallet ser jeg på garden Åsebø en Dirich, 50 år gammel, og sønnen Oluff Dirichsen, 19 år. Det passer bra med oppl. fra Koppskatten 1645, fordi Ole ikke er oppført der som sønn av Dirich og Luchritz.Kunne årstall være feil i bygdeboken? Hvis Dirich ble født 1616 og sønnen Ola/Oluff ca 1647, var det vel mulig at Ole og Brite (og Anna) var søsken. Desverre er døtre ofte ikke nevnt i bygdebøkerne. Mvh. Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Hjelle

Ja, oppgitt fødselsår for Ola Didrikson kan godt vere feil! Det er mykje feil med både årstal og namn i bygdeboka. Mvh. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Jeg kan ikke bekrefte med sikkerhet at Anne Didriksdtr var fra Åsebø, men Didrik og Lokris (Lucretia) hadde sønnen Ole Didrikson Åsebø, gift med en Jartrud Larsdtr, jfr innlegg 2. Anne kan teoretisk være søster til Ole. Hun må være født rundt 1650-1660. At Ole skal være født i 1616 virker svært usannsynlig, og må være feiltrykk eller feil avskrift.Denne Jartrud ble enke rundt 1690 og giftet seg med Ivar Botolvsen Kirkhorn som slo seg ned på Åsebø. Så her kan det være sammenhenger. Selv har jeg foreløbig ikke registrert noe opphav på Anne Didriksdtr. Ivar og Jartrud hadde to barn som jeg har registrert, Lars og Brite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Takk skal du ha, Tor.Nå synes jeg vi kan går ut fra at vår felles formor Anne Didriksdatter er barn av Didrik Olsen Åsebø og Luchritz (Lukretia).Det finnes noen få Lukretias i Nordfjord i 1645. Vet du om Lukretia er et spesielt navn som er forbeholdt en spesiell slekt i likhet med Eufemia som går igjen i den såkalte Augustinus-ætten?Forresten prøvde jeg Google om denne saken (Lukretia navn) og kom straks til Kvien pedigree charts....Åsebø, Ole Didriksen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Jeg er enig, Barbra. Det er flere indisier som tyder på dette. Didrik og Luchritz ser ut til å ha hatt disse barna:Ole Didriksen Åsebø, ca. 1647-ca. 1690), g.m. Jartrud Larsdtr. som giftet seg på nytt med Iver Botolvsen Kirkhorn.Anne Didriksdtr Åsebø f.etter 1645, d. 1703, gm. Ole Rasmussen Grothaug.Brite Didriksdtr. Åsebø, f. 1659, d. 1731, gm. Ole Botolvsen Kirkhorn.Dette er naturligvis bare en hypotese, men det er ikke mange Diricer å velge mellom, og oppkalling av etterkommerne etter disse tre, tyder på felles opphav. Det vil være for omfattende her å redegjøre for en komplett sannsynlighetsanalyse.Noen av barna til Brithe Didriksdtr og Bottolv Kirkhorn var i Pausts kompani, og denne Paust var bosatt på Naustdal. En annen av hans menn som ble forpakter på Naustdal, Mathias Steffensen Hatlelid, var også gift med en Brite Didriksdtr f. ca. 1697, og antakelig fra Frislid - kanskje datter til Didrik Frislid fra Åsebø.Har noen andre kjennskap til disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Hjelle

Eg har diverre ikkje noko avklarande å bidra med, men kan tilføye enda eit spørsmål: Kven er Didrik Olsen Aasebø på Myklebust (Vallbruket)? Han er iflg. 'Eid og Hornindal' brukar der i 1696, gift med enkja etter tidlegare brukar. Han er 35 år i 1701. Kan Oluf Didrikson ha 2 søner som han gjev namnet Didrik, eller er Didrik på Myklebust son til den andre Olufen på Åsebø (Oluf Nilsson)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Didrik Olsen på Vallbruket er neppe sønn til Ole Didriksen Åsebø. Sistenvnte må i så fall ha blitt far i svært ung alder da han i folketellingene er 17 i 1664 og 19 i 1666. Tellingen 1701: Dirich Olsen, 35,land. sold. gifft, Møchelbostad må være født ca. 1666. Jeg tror kanskje bygdebokforfatteren bare har tatt det som en selvfølge at han var fra Åsebø. Det er flere Didriker i området, bl.a. en lensmann på Davik, Didrik Olsen, som kan være kandidat som bestefar, bare nevnt som eksempel.:=))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.