Gå til innhold
Arkivverket

[#19634] Finne savnet søster av tipp oldefar


Gjest Nina Krøger
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Krøger

Hvordan finne en søster av min tipp oldefar? Hun er ikke nevnt i skifte etter foreldrene og vi sitter med et bilde av henne med mann og datter. Hun er ikke mye nevnt i familien. Hennes foreldre er Kristen Olai Olsen Aarkvisla f. 1851 Lier og d. 1926 Bergen og Kjerstine (Christine Hajonsen) Haagensdtr f. 1844 Eker og d. 1933 Drammen. Hun har følgene søsken: Inga f. 1871 Eker, Marie f. 1873 Drammen, Ole f. 1876 Mjøndalen, Hilda f. 1879 bragernes, Nils f. 1881 Drammen og Hans f. 1887 i ?. Spørsmålet er da, hvor passer Ingeborg inn? Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

At hun ikke skal være nevnt i skiftet etter foreldrene er meget pussig, om hun da ikke er ei fosterdatter, f.eks.Så vidt jeg kan se av ditt innlegg, oppgir du ikke annet enn at hun het Ingeborg. For å kunne få konkret assistanse her, lønner det seg nok å oppgi noe mer, som fødselsår etc., dersom du vet det. Har du funnet henne i FT1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Det er det som er problemet, vi vet ikke noe mer. Jeg har prøvd å finne henne i folketellinger, men det er håpløst når jeg ikke vet noe mer. Mange spørsmål..... få svar. Takknemlig for all hjelp og ideer. Mvh Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Moe

Vet du hva barna kalla seg til etternavn og hvor de voks opp?Kunne kansje hjelpe litt. Har du sjekka om hun var fadder eller forlover til noen i slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

De brukte Christensen Aarkvisla, Christensdatter eller bare Christensen. Jeg har ikke sjekket om hun står oppført som fadder eller forlovet for noen av søsknene.Faren jobbet i jernbanen, han var telegrafist. Sønnene har vært innom jernbanen også, Ole og Hans er de som har jobbet der lengst. Nils litt usikker. Familien ender opp i Bergen, men når foreldrene dør står Inga og Nils oppført i Drammen, Hans i Levanger og Hilda i Tyssedal.Christine står oppført i Drammen ved sin død i 1933 og da bor hun hos en datterdatter.Mvh Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei!Tror ikke jeg kan hjelpe deg stort mer enn å tenke litt høyt.At verken Ingeborg eller hennes datter står nevnt i skiftet, kan naturligvis bety at de begge var døde på det tidspunkt. Det kan også være grunnen til at de ikke er nevnt i familien.Ingeborg kunne være født mellom Nils (1881) og Hans (1887. Hans er ifølge FT 1900 født i Røken BU - jeg ser du har et spørsmålstegn der. Hvis Ingeborg var født mellom disse, så ville hennes fødested være Drammen/Røken eller??Kunne Ingeborg være den eldste eller blant de eldre i søskenflokken? I så fall kunne hun være gift i 1900 og ha mannens navn.Dette bildet som du har - finnes det flere navn eller årstall knyttet til dette?Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Datteren Olaug Kristine låter som hun er oppkalt etter besteforeldrene Kristen Olai og Christine.Og mannen Andreas Helgesen jobber i Jernbanestyrelsen... Sikkert tilfeldigheter, men... :-)Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Moe

Nå spørs det hvem av søsknene var gift med Hans Brudevig.Nevnt som svoger. Fant de gamle og noen barn bosatt i Brudevik 1900. Det ligger ved Dale fabrikker.Ellers kan Ingeborg alt være død ved skifte.Men kansje noen av hennes barn er nevnt? Ingeborg kan også være barn av Kjerstine Haagensdtr. født kansje på Eker(morens fødested)Kjerstine var jo flere år eldre enn sin mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Iflg FT1875 for Eiker bodde Christen Olsen og Kjerstine Haagensdatter da på Viken nordre (det er vel Mjøndalen?):Christen Olsen inderst og husfader g jernbanearbeider 1832 LierKjerstine Haagensd kone g husmoder 1844 Eker Inga Caroline datter ug forsørges af Foreldrene 1871 Eker Marie Christina datter ug forsørges af Foreldrene 1873 EkerFødselsåret for Christen Olsen er feil i folketellinga, men det er neppe tvil om hvem det er.Dessuten, datteren Marie ble trolig født i Lier, ikke i Eiker. IGI har ihvertfall dåp i Lier for en Marie Christensen 26.12.1873 med 'de riktige foreldrene' oppført.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Først takk for alle innlegg.Astrid som tenker høyt, jeg har tenkt mye av det samme. Holder en knap på at hun er født mellom Nils 1881 og Hans 1887. Det bilde jeg har viser en dame i ca 50-60 års alder med mannen og en voksen datter og det tyder da på at hun levde ved foreldrenes død.Jan Petter, jeg har også tenkt muligheten at hun er tvilling, men da må kirkebøkene sjekkes. Det blir mye vis og om, så hvis noen sitter med kirkebøker for aktuelle tidsrom kan de hjelpe?Mvh Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Moe

Jeg vet ikke. Det går da utmerket godt ann å få et barn før man blir gift. Syns bare det var litt pussig at hun etter som jeg forstår ikke var nevnt i skifte. Ei heller mye nevnt ellers av familien. Var de andre barna med i skiftet?Her tror jeg Kirstine er i 1865.Hun finnes ikke i Lier eller på Eker.1865. Drammen.bydel Bragernes.Hos Nils Haagensen m.Fam.skolestyrer f.1820 Eger pr.gj. kirstine Haagensdtr. tjenestepige f.1844 Eker. Der er også ei fosterdtr. Anna Mathea Haagensdtr.f.1848 Eker.Ingeborg kan da være f. i Drammen Eker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Har du noe som med sikkerhet sier at Ingeborg er deres helsøster ? Marie og Ole var de heller ikke med i skiftet etter foreldrene ? Vet du hvor bildet av Ingeborg og familien er tatt; er det av fotograf eller noen privat ? Ser det ut til å være tatt i Norge ? Kan hun f.eks. ha reist til Amerika og at de av en eller annen grunn ikke hadde kontakt med henne når foreldrene døde, slik at de ikke visste hvor hun oppholdt seg ? Likevel skulle de vel ha tatt hensyn til det ved et arveoppgjør, vanligvis.Dette ble også å tenke høyt, og jeg vet ikke om det kan hjelpe, men tar sjansen på å sende det likevel.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Her er ihvertfall fødsel og dåp for tre av barna:År : 1873 Kirke : Lier (Frogner) Født dato: 03.12.1873 Døpt dato:26.12.1873 Fornavn: Marie Far: Christen Olsen Bosted: Gaaserud Yrke/stand: Arbeidsmd Mor: Kirstine Haagensdtr Bosted: Gaaserud År: 1879 Kirke : Bragernæs Født dato: 21.02.1879 Døpt dato: 27.04.1879 Fornavn: Hilda Christine Far: Christen Olsen Bosted ...: Brandvagten Yrke/stand: Brandkonstabel Født dato.: . .1851 Mor: Christine Haagensen Bosted...: Brandvagten År: 1881 Kirke : Bragernæs Født dato: 27.11.1881 Døpt dato:26.12.1881 Fornavn: Nils Far: Christen Olsen Bosted: Brandvagten Yrke/stand: Brandkonstabel Født dato: 1851 Mor: Kirstine Haagensen Bosted: Brandvagten Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Hei Inger. Jeg går ut i fra at hun er deres helsøster. Marie dør i 1929 og Ole er nevnt i skifte. Bildet er tatt privat. Det jeg har hørt er at Ole besøkte henne en gang på vei fra Drammen og til Grorud i Oslo. Da bodde han på Grorud og der bodde han på slutten av 1950 en gang. Denne her er vanskelig. Jeg har også tenkt om hun giftet seg under sin stand eller at hun ble ugift mor. Den siden av familien har vært litt fin på det.Jeg tar i mot alle innspill. Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Det eksisterter en folketelling for Drammen for 1885 - den ville jeg sjekka ! (Den er filmet)Dessuten har du jo tellinga i 1891, men du vet kanskje ikke hvor de var hen i 1891 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Eiker Kirkebok - EIKER MINI 17 - (1869-1877) - kort 3/15 - folio 86 - post 176 født 19 april 1871 - døpt i Nedre Eiker kirke 25 juni 1871 - INGA KAROLINE - uegte - foreldre: Pige Kirstine Haagensdatter Mjøndalen p.t. i Drammen 26 - ungk. Kristen Olsen Gaaserud - Lier 20 - begges 1ste Lejermaal - Faddere: Marthe Sørine Haagensdatter fra Bomengengen p. Backetomten, Marie Johannesdatter ibid, Kristen Olsen Gaaserud i Lier, Andreas Johannesen Bomengen, Søren Ingebretsen Rud fra Backetomten. - Hjemmedøpt af Res. kap. Bie i Drammen. Merknader: Att. Erik Haagensen Krogseie.Eiker Kirkebok - EIKER MINI 17 - (1869-1877) - kort 5/15 - folio 179 - post 172 - Født 19. nov 1876 - døpt i Nedre Eiker kirke 25 Des 1876 - OLE -egtefødt - foreldre: Jernbanebetjent Kristen Olsen Krogseie 25 - hustru Kirstine Haakensdatter 32 - KROGSEIE - foreldrene viet september 1873. Faddere: Kirsti Larsdatter Krogseie, Marie Martinsdatter Drammen, Edvard Nilsen Drammen, Nils Haagensen krogseie, Herman Andreassen Vigen.Kirstine og Christen er ikke viet på Eiker i perioden juni 1871 - 1. jan 1874. De er vel viet i Lier eller i Bragernes.Og vielsen skal jo ha funnet sted i september 1873.Det er mulig at det er 'din' pige Kirstine Haagensdatter Næsthorne 29 år som den 4. sept. 1873 melder utflytting fra Eiker til Drammen. (Opplysninger fra Eikers utflyttingslister.) Finner ikke disse folka ellers i inn- eller utflyttingslister for Eiker 1871-1879.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

En strøtanke her: Har du andre spor etter Ingeborg enn bildet? Har du bilde av Inga, så du kan sammenligne? I min slekt har jeg mange eksempler på folk som bruker to helt ulike versjoner av samme navn - Marie = Marianne, Kriste = Kristiane og så videre. Så forsåvidt kunne jo Ingeborg være Inga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Tusen takk, Jon. Her var det mye ny info. Jeg kan tenke meg at det er min Kirstine som melder flytting fra Eker og til Drammen. Hilda f. 1879 og Nils f. 1881 er født i Bragernes så da kan jo det stemme ganske bra. Siste mann (hvis vi kan si det) Hans, er født i Røken i 1887. Da kan jo Ingeborg være født i Røken også?!Vielsen kan ha sjedd i Lier i og med at Marie er født der 3.12.1873.Mvh Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Berit Knudsen

Ingeborg kan vel godt være uekte, og faren gift. Faren var jo ved jernbanen og det betød vel en del reising. Det kan jo også være derfor det ikke ble snakket noe særlig om henne, og at hun ikke er nevnt i skifter.Eller om det var moren som var ute på tur. Det var vel ikke bare fedre som holdt på med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.